Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
Dit
jaar heeft de Protestantse kerk in Nederland een televisiespotje
gemaakt om mensen uit te nodigen voor de vele Kerstvieringen. Het is
hier te bekijken: Protestantse-Kerk-gaat-kerstcommercial-uitzenden
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen. Met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting
van de Heilige Geest. Het rooster wordt gemaakt voor 3 jaar, A, B en
C en om te voorkomen de kerken om de 3 jaar hetzelfde lezen wordt ook
een alternatief leesrooster gemaakt
PERIODE
29
december
2013, is de 1e
zondag na Kerst en deze kan voor of na 1 januari vallen. We beginnen
pas opnieuw te tellen na Epifanie, de gebeurtenissen na de geboorte
waaruit blijkt dat Jezus de Zoon van God is.
De
Bach cantaten voor
deze zondag na Kerstmis zijn “Tritt
auf die Glaubensbahn”
(Koraalcantate BWV 152), “Das
neugeborene Kindelein”,
(BWV 122) en ''Gottlob!
nun geht das Jahr zu Ende”
(BWV 28).
De
teksten horen bij Lucas 2: 33-40. Aanbieding in de tempel (Simeon en
Hanna). Dat lezen we niet, maar staat wel op het Leesrooster.
Op You Tube: J.S. Bach (1685-1750) “Tritt auf die Glaubensbahn” (Koraalcantate BWV 152), uitgevoerd door de English Baroque Soloists onder leiding van John Eliot Gardiner (3m52). Link youtube
Of kijk op dit blog op 30december12 naar 'Das neugeborne Kindelein' (BWV 122). De complete cantate op de CD Weihnachtscantaten. Solisten: Vasiljka Jezovsek: sopraan, Sarah Connolly: alt, Mark Padmore: tenor, Peter Kooy: bas met het Collegium Vocale olv Philippe Herreweghe (13m54)
en 'Gottlob! nun geht das Jahr zu Ende' (BWV 28). Met de tekst in het Duits en het Engels. Gezongen door een jongenssopraan -met een hele verhandeling- en gedirigeerd door door Harnoncourt.
Concert
tip
vrij27dec
om in de Schouwburg, Esplanade 10, Almere
za28dec
om in theater de Fontein, Sterrenkroos 56, Zwolle het Magnifcat
van Bach
waarin
Maria zich er op verheugt dat ze zwanger is.
Uitgevoerd door het Apollo Ensemble onder leiding van David
Rabinovich met zangers in de grootste bezetting: 2 sopranen, alt,
tenor en bas, strijkers, orgel, trompetten, hobo’s, fluiten,
blokfluiten, pauken en fagot. Het Magnificat wordt uitgevoerd in de
eerste versie, in Es met de toegevoegde koralen voor de kersttijd.
Verder Bachs Ouverture nr IV en Cantate BWV 110 “Unser
Mund sei voll Lachens”.
Kaarten
22,50euro Almere en 17,50euro Zwolle. Links:
Christelijkeconcertagenda/Bach
Magnifique Almere
en
Christelijkeconcertagenda/Bach
Magnifique Zwolle
TEKST(EN)
Op
het alternatief leesrooster deze
week geen teksten en op het gewone leesrooster
staan: Jesaja 61, Psalm 147, brief aan de Galaten 3:23-4:7 en Lucas
2:33-40. Dat las ik op 30december2012-1ezondagnaKerstmis
Ik
lees Tamar
uit Genesis 38, dit stond voor de 1e adventzondag op het alternatief
leesrooster. Behalve Genesis 31 lezen we 1 regel uit Mattheus, want
Tamar blijkt de voormoeder van Jezus. Mattheus 1:1-3 Overzicht
van de afstamming van Jezus Christus, zoon van David, zoon van
Abraham. 2 Abraham verwekte Isaak, Isaak verwekte Jakob, Jakob
verwekte Juda en zijn broers, 3 Juda verwekte Peres en Zerach bij
Tamar, Peres verwekte Chesron, Chesron verwekte Aram,.... Link
de
rest van de stamboom op voorleesbijbel
In
mijn versie van het nieuwe leesrooster staan geen Liederen, maar Lied
416 gaat
over Tamar.
Tamar,
moedig en zachtmoedig,
zou
in eigen kwetsbaarheid,
op
een kruispunt van de tijd,
hoop
en leven trots behoeden.
Stille
dagen, stille nachten,
stille
vrouw met vrouwenrecht,
wetend
wat is toegezegd,
scheurde
sluiers van verwachten.
En
zij koos met open ogen
voor
een toekomst naar haar hand,
nam
zichzelf als onderpand
tot
de grens van haar vermogen.
Ademloos
een mens bevragen,
recht
doen aan gerechtigheid
blaast
nieuw leven in de tijd,
zal
het leven verder dragen.
Het
gebed is ook gebaseerd op dit lied.
GENESIS
Genesis
is het 1e boek van het Oude Testament. Het vertelt het verhaal van de
Schepping van der wereld. De voorgeschiedenis van de Israëlieten
tot en met de dood van aartsvader Jakob, onder andere de vader van
Jozef die in Egypte terecht komt door toedoen van zijn jaloerse
broers. We lezen over een andere zoon van Jakob, Juda een zoon van
Lea, waar hij als een van de grote broers bij betrokken was.
Juda
trok weg naar Adullam waar hij trouwde en 3 zonen kreeg: Er, Onan en
Sela*. Er trouwt met Tamar, de hoofdpersoon deze week. Er sterft
omdat de Heer hem slecht
vond r7. Daarom draagt Juda zijn zoon Onan op Tamar te huwen als
zwagerplicht. Omdat haar kinderen niet zijn, maar Er's erfgenamen
zullen zijn, en hij jaloers is verspilt Onan zijn zaad. Het werkwoord
Onaneren is naar hem genoemd. Ook Onan sterft, want wat hij deed was
slecht
in de ogen van de Heer.
Nu moet de 3e zoon Sela* met Tamar trouwen, maar hij is nog niet
volwassen en Juda is bang dat ook Sela zal sterven als hij met Tamar
trouwt. Daarom moet Tamar eerst weer bij haar vader wonen. Maar als
Sela inmiddels volwassen geworden is, wordt Tamar niet aan hem tot
vrouw gegeven (r14).
*Sela
het woord wordt ook gebruikt voor waarschijnlijk een pauze in
psalmen.
Juda
komt haar (gepland) tegen als zij zich vermomd heeft door haar
gezicht te
bedekken. Hij denkt daarom dat ze een hoer is en betaalt haar met
zijn ketting met zegelring en stok om dit later terug te ruilen voor
een geitenbokje. De hoer blijkt onvindbaar en Tamar zwanger. Als Juda
hoort dat Tamar zwanger is wil hij haar ter dood laten brengen en
ontdekt dan dat zij de zogenaamde hoer was en zwanger is van zijn
kind. Het blijkt een tweeling Perez
doorbraak
en
Zerach
Morgenrood. Perez heet ''doorbraak'' omdat hij zich voor zijn broer
naar buitenwurmde, zie r27-30.
Tamar
heeft haar huwelijksrecht gekregen: nakomelingen van Juda en ze wordt
via Perez voormoeder van Jezus volgens Mattheus 1:1-3. Overzicht
van de afstamming van Jezus Christus, zoon van David, zoon van
Abraham. 2 Abraham verwekte Isaak, Isaak verwekte Jakob, Jakob
verwekte Juda en zijn broers, 3 Juda verwekte Peres en Zerach bij
Tamar, Peres verwekte Chesron, Chesron verwekte Aram,.... Link
de
rest van de stamboom op voorleesbijbel
Leesroostergroep
discussie
In
r27 Juda verklaart Tamar
‘onschuldig, maar ik niet, want ik heb haar niet aan mijn zoon
Sela gegeven. Ds
Jaco Zuurmond wijst er in de discussiegroep op dat ''in de Hebreewse
vertaling Tamar rechtvaardige
is'. Heel
mooi vind ik zijn stelling: 'Eén
rechtvaardige kan de wereld redden. Dáárom lezen we
haar verhaal in de advent”.... Of
Tamar echt 'onschuldig' is waag ik trouwens te betwijfelen. Onschuld
brengt echter geen geschiedenis teweeg. Rechtvaardigheid wel.
Zijn preek staat hier: (pdf) preek1dec13
Harmen
Jansen schrijft: Het
gaat dus niet alleen om Tamar maar om het effect op Juda. Juda komt
met afgifte van zijn snoer etc. op borgtocht vrij. Hij leert zo
'verschuldigd' te staan (zijn) = verantwoordelijkheid te nemen, niet
langer onder en boven de wet. Hij kan het niet meer met een geitje
afkopen. Dat lijkt me het belangrijkste identificatiemoment. Zijn
preek heb ik helaas niet gevonden.
Tamar:
hoer of voorbeeld?
De
figuur Tamar blijft bijzonder: ik vond een Evangelische basisschool
vernoemd naar haar en een project voor prostituees in Pattaya
Thailand. Die zeer uiteenlopende vernoeming zegt iets over de
dualiteit in hoe er tegen Tamar aan wordt gekeken.
Er
wordt weinig verwezen naar de volgende Tamar in de Bijbel, een
dochter van Koning David die door haar halfbroer verkracht wordt en
geen recht wordt gedaan: hij trouwt niet met haar en wil haar zelfs
wegsturen. r16 Tamar
riep uit: ‘Dat kun je niet doen! Me wegsturen is nog erger dan
het andere dat je me al hebt aangedaan.’
(2Sam13:1-22).
Haar broer Absolom wreekt zich op Amon door hem te doden
(2Samuel13:22-38),
maar hoe het met Tamar afloopt wordt niet vermeld.
Kunst
tip: Juda
en Tamar door
Arent
de Gelder
(Dordrecht 1645 – 1727) een leerling van Rembrandt van Rijn.
Circa 1667, nu in een privé
collectie. Link:
Statenbijbel.net
artbible/deGelder_Juda-Tamar
of
(ook)
Uit de school van Rembrandt, maar anoniem, uit circa 1650-1660. Nu in
de Residenzgalerie Salzburg, Oostenrijk. Link
Rembrandt
school_Tamar
GENESIS
38
Juda
en Tamar
1 In diezelfde tijd verliet Juda zijn broers en sloot hij zich aan bij een zekere Chira, een man die in Adullam woonde. 2 Daar viel zijn oog op de dochter van de Kanaäniet Sua. Hij trouwde haar en sliep met haar. 3 Ze werd zwanger en bracht een zoon ter wereld die Er werd genoemd. 4 Daarna werd ze opnieuw zwanger en kreeg weer een zoon, aan wie ze de naam Onan gaf. 5 Een derde zoon noemde ze Sela; toen Sela geboren werd bevond Juda zich in Kezib.
6 Voor Er, zijn oudste zoon, koos Juda een vrouw die Tamar heette. 7 Er was slecht in de ogen van de HEER, en daarom liet de HEER hem sterven. 8 Toen zei Juda tegen Onan: ‘Vervul je zwagerplicht: trouw met de vrouw van je broer en verwek voor je broer nakomelingen bij haar.’ 9 Maar omdat Onan wist dat zo’n kind niet als zijn nageslacht zou gelden, liet hij telkens als hij met de vrouw van zijn broer gemeenschap had zijn zaad op de grond terechtkomen, zodat hij geen nakomelingen voor zijn broer zou verwekken. 10 Wat hij deed was slecht in de ogen van de HEER, en daarom liet de HEER ook hem sterven. 11 Toen zei Juda tegen zijn schoondochter Tamar: ‘Nu je opnieuw weduwe bent, moet je maar weer bij je vader gaan wonen, totdat mijn zoon Sela volwassen is.’ Hij dacht namelijk: Ik moet voorkomen dat hij ook sterft, net als zijn broers. En Tamar ging weer bij haar vader wonen.
12 Geruime tijd later stierf Juda’s vrouw, de dochter van Sua. Toen de rouwtijd voorbij was begaf Juda zich naar Timna, samen met zijn vriend Chira uit Adullam, om bij zijn schaapscheerders te gaan kijken. 13 Zodra Tamar hoorde dat haar schoonvader op weg was naar Timna om zijn schapen te scheren, 14 legde ze haar weduwedracht af, bedekte zich met een sluier zodat ze onherkenbaar was, en ging langs de weg naar Enaïm zitten, een zijweg van de weg naar Timna. Dat deed ze omdat ze nog steeds niet aan Sela tot vrouw was gegeven, hoewel die inmiddels volwassen geworden was. 15 Toen Juda haar zag hield hij haar voor een hoer, want haar gezicht was bedekt. 16 Hij sloeg de zijweg in en ging naar haar toe. ‘Ik wil van je diensten gebruik maken,’ zei hij, niet wetend dat het zijn schoondochter was. ‘Wat staat daar van uw kant tegenover?’ vroeg ze. 17 ‘Ik zal je een geitenbokje uit mijn kudde laten brengen,’ antwoordde hij. ‘Goed,’ zei ze, ‘als ik dan maar een onderpand van u krijg.’ 18 En op zijn vraag wat ze als onderpand van hem wilde, antwoordde ze: ‘Het snoer met uw zegel en de staf die u in uw hand hebt.’ Hij gaf het haar en had gemeenschap met haar, en zij werd zwanger van hem. 19 Daarna ging ze terug naar huis, deed haar sluier af en nam haar weduwedracht weer aan.
20 Juda vroeg zijn vriend uit Adullam een geitenbokje naar de vrouw te brengen om het pand in te lossen, maar hij kon haar niet vinden. 21 Hij informeerde bij de mensen daar in de buurt: ‘Ik ben op zoek naar de vrouw die onlangs bij de weg naar Enaïm haar gunsten aanbood.’ ‘Zo’n vrouw is hier niet geweest,’ antwoordden ze. 22 Dus ging hij naar Juda terug. ‘Ik heb haar niet kunnen vinden,’ zei hij. ‘Sterker nog, de mensen daar beweren dat er nooit zo’n vrouw is geweest.’ 23 Toen zei Juda: ‘Laat haar alles dan maar houden, anders maken we onszelf nog belachelijk. Ik heb het beloofde bokje gestuurd, maar je hebt haar nu eenmaal niet kunnen vinden.’
24 Ongeveer drie maanden later kwam men Juda vertellen dat Tamar, zijn schoondochter, zich als een hoer had gedragen en daardoor zwanger was. ‘Breng haar de stad uit,’ zei Juda, ‘ze moet verbrand worden.’ 25 Maar terwijl ze de stad uit werd gebracht, liet ze haar schoonvader deze boodschap brengen: ‘Ik ben zwanger van de eigenaar van deze voorwerpen. Kijkt u eens goed van wie dit zegel, dit snoer en deze staf zijn.’ 26 Juda herkende ze en zei: ‘Zij is onschuldig maar ik niet, want ik heb haar niet aan mijn zoon Sela gegeven.’ Hij had geen tweede keer gemeenschap met haar.
27 Toen de tijd van de bevalling was gekomen, bracht ze een tweeling ter wereld. 28 Tijdens de bevalling stak een van de twee zijn hand naar buiten. De vroedvrouw bond een rode draad om zijn hand ten teken dat hij zich het eerst had laten zien. 29 Maar hij trok zijn hand weer terug, en daar kwam zijn broer te voorschijn. ‘Wat een baanbreker ben jij!’ zei ze. Hij kreeg de naam Peres.30 Daarna kwam zijn broer, met om zijn hand de rode draad. Hij werd Zerach
genoemd.
1 In diezelfde tijd verliet Juda zijn broers en sloot hij zich aan bij een zekere Chira, een man die in Adullam woonde. 2 Daar viel zijn oog op de dochter van de Kanaäniet Sua. Hij trouwde haar en sliep met haar. 3 Ze werd zwanger en bracht een zoon ter wereld die Er werd genoemd. 4 Daarna werd ze opnieuw zwanger en kreeg weer een zoon, aan wie ze de naam Onan gaf. 5 Een derde zoon noemde ze Sela; toen Sela geboren werd bevond Juda zich in Kezib.
6 Voor Er, zijn oudste zoon, koos Juda een vrouw die Tamar heette. 7 Er was slecht in de ogen van de HEER, en daarom liet de HEER hem sterven. 8 Toen zei Juda tegen Onan: ‘Vervul je zwagerplicht: trouw met de vrouw van je broer en verwek voor je broer nakomelingen bij haar.’ 9 Maar omdat Onan wist dat zo’n kind niet als zijn nageslacht zou gelden, liet hij telkens als hij met de vrouw van zijn broer gemeenschap had zijn zaad op de grond terechtkomen, zodat hij geen nakomelingen voor zijn broer zou verwekken. 10 Wat hij deed was slecht in de ogen van de HEER, en daarom liet de HEER ook hem sterven. 11 Toen zei Juda tegen zijn schoondochter Tamar: ‘Nu je opnieuw weduwe bent, moet je maar weer bij je vader gaan wonen, totdat mijn zoon Sela volwassen is.’ Hij dacht namelijk: Ik moet voorkomen dat hij ook sterft, net als zijn broers. En Tamar ging weer bij haar vader wonen.
12 Geruime tijd later stierf Juda’s vrouw, de dochter van Sua. Toen de rouwtijd voorbij was begaf Juda zich naar Timna, samen met zijn vriend Chira uit Adullam, om bij zijn schaapscheerders te gaan kijken. 13 Zodra Tamar hoorde dat haar schoonvader op weg was naar Timna om zijn schapen te scheren, 14 legde ze haar weduwedracht af, bedekte zich met een sluier zodat ze onherkenbaar was, en ging langs de weg naar Enaïm zitten, een zijweg van de weg naar Timna. Dat deed ze omdat ze nog steeds niet aan Sela tot vrouw was gegeven, hoewel die inmiddels volwassen geworden was. 15 Toen Juda haar zag hield hij haar voor een hoer, want haar gezicht was bedekt. 16 Hij sloeg de zijweg in en ging naar haar toe. ‘Ik wil van je diensten gebruik maken,’ zei hij, niet wetend dat het zijn schoondochter was. ‘Wat staat daar van uw kant tegenover?’ vroeg ze. 17 ‘Ik zal je een geitenbokje uit mijn kudde laten brengen,’ antwoordde hij. ‘Goed,’ zei ze, ‘als ik dan maar een onderpand van u krijg.’ 18 En op zijn vraag wat ze als onderpand van hem wilde, antwoordde ze: ‘Het snoer met uw zegel en de staf die u in uw hand hebt.’ Hij gaf het haar en had gemeenschap met haar, en zij werd zwanger van hem. 19 Daarna ging ze terug naar huis, deed haar sluier af en nam haar weduwedracht weer aan.
20 Juda vroeg zijn vriend uit Adullam een geitenbokje naar de vrouw te brengen om het pand in te lossen, maar hij kon haar niet vinden. 21 Hij informeerde bij de mensen daar in de buurt: ‘Ik ben op zoek naar de vrouw die onlangs bij de weg naar Enaïm haar gunsten aanbood.’ ‘Zo’n vrouw is hier niet geweest,’ antwoordden ze. 22 Dus ging hij naar Juda terug. ‘Ik heb haar niet kunnen vinden,’ zei hij. ‘Sterker nog, de mensen daar beweren dat er nooit zo’n vrouw is geweest.’ 23 Toen zei Juda: ‘Laat haar alles dan maar houden, anders maken we onszelf nog belachelijk. Ik heb het beloofde bokje gestuurd, maar je hebt haar nu eenmaal niet kunnen vinden.’
24 Ongeveer drie maanden later kwam men Juda vertellen dat Tamar, zijn schoondochter, zich als een hoer had gedragen en daardoor zwanger was. ‘Breng haar de stad uit,’ zei Juda, ‘ze moet verbrand worden.’ 25 Maar terwijl ze de stad uit werd gebracht, liet ze haar schoonvader deze boodschap brengen: ‘Ik ben zwanger van de eigenaar van deze voorwerpen. Kijkt u eens goed van wie dit zegel, dit snoer en deze staf zijn.’ 26 Juda herkende ze en zei: ‘Zij is onschuldig maar ik niet, want ik heb haar niet aan mijn zoon Sela gegeven.’ Hij had geen tweede keer gemeenschap met haar.
27 Toen de tijd van de bevalling was gekomen, bracht ze een tweeling ter wereld. 28 Tijdens de bevalling stak een van de twee zijn hand naar buiten. De vroedvrouw bond een rode draad om zijn hand ten teken dat hij zich het eerst had laten zien. 29 Maar hij trok zijn hand weer terug, en daar kwam zijn broer te voorschijn. ‘Wat een baanbreker ben jij!’ zei ze. Hij kreeg de naam Peres.30 Daarna kwam zijn broer, met om zijn hand de rode draad. Hij werd Zerach
genoemd.
Nieuwe
Bijbelvertaling. Link naar de tekst NBV
Liever
luisteren?
Janrense Boonstra
Directeur
Bijbels Museum op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Genesis is het 1e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Niemand
leest natuurlijk Tamar op deze zondag omdat het voor de 1e Advent
zondag op het alternatief leesrooster stond. Kijk op churchatwork
voor de diensten bij u in de buurt, en hopelijk wat er wordt gelezen,
maar er is altijd wat te doen!
Preek
van Nico Riemersma voor de Bosbeskapel van de Protestantse
Wijkgemeente in Den Haag Zuidwest op 27nov2013 over Genesis
38:1-30 En Juda verwekte Peres en Zerach uit Tamar. Over
Bijbelse genealogie en de wording van Jezus in Matheus 1 en …
Kijk
gemeente, als het ergens over gaat, dan moet je naar twee
mensen kijken, naar de man en naar de vrouw. Twee namen horen we.
Achter die namen steekt een opmerkelijk verhaal. Dan moet je haar
naam noemen, en blijven noemen, als iemand met moed, als iemand die
risico’s durft te nemen, waar het gaat om de toekomst. Alle
risico’s durft ze te nemen. Ze durft het zelfs aan om ook dat
allerlaatste moment, dat moment van de beslissing aan hem over te
laten! Een sterke vrouw, met inzicht en een perfect gevoel voor
timing. Een vrouw die geen acht slaat op conventionele vooroordelen.
Vast besloten is ze om met alle haar ten dienste middelen haar
rechten veilig te stellen. Niet minder moet Juda genoemd worden, en
wel als een man die van een harde egocentrische figuur verandert in
een mens die zijn verantwoordelijkheid uiteindelijk ook niet
ontloopt, die geen vervangend slachtoffer zoekt, maar publiekelijk
schuld bekent en Tamar haar volle recht geeft. Die hier tot die
koninklijke mens wordt, die God zo graag ziet. Link
NicoRiemersma/TamarGenesis 38:1-30
(pdf)
of
zonder vermelding van de auteur: voor de Protestantse Gemeente Bussum
op
1dec2013 Toch
opvallend: in de lijst van herkomst van Jezus Christus staat steeds,
dat een vader een zoon verwekte, driemaal veertien generaties lang,
maar slechts vier keer wordt erbij gezegd bij wie de vader de zoon
verwekte. Juda verwekte Peres bij Tamar, staat er. Salmon verwekte
Boaz bij Rachab. Boaz verwekte Obed bij Ruth. En David verwekte
Salomo bij de vrouw van Uria. Hiermee hebben we met een de vier
Adventsvrouwen, de vier vrouwen die we deze Advent zullen herdenken.
Deze vrouwen springen bij Matteus uit de lijst. Ook omdat bij alle
vier de verwekking op onorthodoxe wijze geschiedt. Dat geldt
overigens ook voor de vijfde vrouw, die we met Kerst zullen gedenken:
Maria. Aan het eind van de lijst van afkomst staat niet: En Jacob
verwerkt Jozef en Jozef verwekte Jezus. Er staat zelfs niet, zoals
bij de vier Adventsvrouwen: En Jacob verwekte Jozef en Jozef verwekte
Jezus bij Maria. Er staat alleen: En Jacob verwekte Jozef, de man van
Maria; bij haar werd Jezus verwekt, die de Christus wordt genoemd.
Bij Maria wordt dus bewust niet over seksueel verkeer gesproken. Bij
de andere vier vrouwen was er wel seksueel verkeer maar, laten we
zeggen: tamelijk onconventioneel. Link
PG-Bussum/1-december-2013-Tamar
Op
You Tube: Het
verhaal van
Tamar
als rap in het Engels door James Harper Passionate
Christian living and serving in North Philadelphia. (1m57)
Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader'
Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze keer een
kort gebed voor iemand die iets onconventioneels moet doen zoals
Tamer en daarvoor kracht vraagt.
Het
staat als gebed bij de bloemschikking in het dienstboekje van Henri
Veldhuis voor een jeugddienst 1dec2013 voor de Protestantse Barbara
Gemeente te Culemborg.
Tamar
fier
rechtop
neemt
zij het recht
in
eigen hand,
gaat
tot de grens
van
haar vermogen.
Eeuwige
God,
geef
ons de moed
geef
ons de moed
om
op te komen voor recht,
kwetsbaar
en toch zo sterk.
Bron:
(pdf) henriveldhuis
En
een gebed in de vorm van een lied van Remco Hakkert voor de tweeling
van Tamar: Perez en Zerach. Juda raakt Tamar niet meer aan, maar hoe
ging hij met zijn jonge tweeling om?
Voor
mijn kinderen
Ik
leg de namen van mijn kinderen in uw handen,
graveer Gij ze daarin met onuitwisbaar schrift,
dat niets of niemand ze meer ooit daaruit kan branden,
ook niet als satan ze straks als de tarwe zift.
Houdt Gij mijn kinderen vast als ik ze los moet laten,
en laat altijd uw kracht boven hun zwakheid staan,
Gij weet hoe mateloos de wereld hen zal haten,
als zij niet in het schema van de wereld zullen gaan.
Ik vraag U niet mijn kinderen elk verdriet te sparen,
maar wees Gij wel hun troost als ze eenzaam zijn en bang,
wil om uws naams wil hen in uw verbond bewaren,
en laat ze nooit van U vervreemden nooit hun leven lang.
En laat ze nooit van U vervreemden nooit hun leven lang.
graveer Gij ze daarin met onuitwisbaar schrift,
dat niets of niemand ze meer ooit daaruit kan branden,
ook niet als satan ze straks als de tarwe zift.
Houdt Gij mijn kinderen vast als ik ze los moet laten,
en laat altijd uw kracht boven hun zwakheid staan,
Gij weet hoe mateloos de wereld hen zal haten,
als zij niet in het schema van de wereld zullen gaan.
Ik vraag U niet mijn kinderen elk verdriet te sparen,
maar wees Gij wel hun troost als ze eenzaam zijn en bang,
wil om uws naams wil hen in uw verbond bewaren,
en laat ze nooit van U vervreemden nooit hun leven lang.
En laat ze nooit van U vervreemden nooit hun leven lang.
VOLGENDE
WEEK
Er
zijn ook leesroosters voor de Kerstnacht en -dag.
Kerstnacht
24 december 2013
Jesaja
8:23b-9:7
Psalm
96
Titus
2:11-14
Lucas
2:1-20
Deze
teksten las ik op: Kerstavond-24december2010
Kerstdag
25 december 2013
Jesaja
52:7-10
Psalm
98
Brief
aan de Hebreeën 1:1-12
Johannes
1:1-14
De
volgende zondag is 5 januari de Epifanie, de openbaring (van
Jezus)
Jesaja
60:1-6
Psalm
72
Brief
aan de Efeziërs 3:1-12
Matteüs
2:1
Ik
las dat op 6januari2013
en daarom lees ik over Maria, de moeder van Jezus in Mattheus
1:18-25.
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten