Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting van de Heilige Geest. Het rooster
wordt gemaakt voor 3 jaar, A, B en C en om te voorkomen de kerken om
de 3 jaar hetzelfde lezen wordt ook een alternatief leesrooster
gemaakt
PERIODE
15
december 2013, is de 3e
zondag van Advent.
Advent(us) betekent 'komst' we tellen 4 zondagen af naar de geboorte
van Jezus Christus met kerst. Deze 3e zondag van Advent heet
'Gaudate'
naar het vers dat gebaseerd is op de Brief van Paulus aan de
Filippenzen vers 4:4-6.
Gaudate
is
Latijn voor 'verheug u'.
Gaudete
in Domino semper, iterum dico, gaudete.
Verheugt
u altijd in de Heer, ik herhaal het, verheugt u!
Modestia
vestra nota sit omnibus hominibus:
Dominus
enim prope est.
Dat
uw bescheidenheid aan alle mensen bekend worde,
want
de Heer is nabij.
Nihil
sollicit sitis: sed in omni oratione petitiones vestrae
innotescant
apud Deum.
Weest
om niets bekommerd,
maar
laat al uw verlangens aan God kennen door het gebed.
Op
You Tube:
door Anuna, een Iers gemend koor met repertoire van de Middeleeuwen
tot heden. Gaudete met een beetje Ierse uitspraak. Meer op Anuna
(2m06) Link
youtube
of
door een jongenskoor Libera en Aled Jones in "Gaudete",
Soloist: Liam Connery. Op de DVD "Aled's Christmas Carols"
December 2008. (2m44)
Link
youtube
Op
16dec12
Gaudete,
Gaudete, Christus est natus, ex Maria virginae, Gaudete echt
Kerstlied is (55sec). Een jammer genoeg anoniem. Op de youtube pagina
staan meer versies.
De
Bach cantate voor
deze zondag is "Ärgre
dich, o Seele, nicht"
(BWV 186a). De cantate is een ingekorte variant van cantate 186 met
de dezelfde titel. De tekst staat op webdocs
via eduardvanhengel
De teksten horen bij
Mattheus
11:2-10,
over de ontmoeting van Jezus en zijn achterneef Johannes de Doper.
Op
You Tube: De
complete cantate “Ärgre
dich, o Seele, nicht"door
het Bach Choir Japan o.l.v. Maasaki Suzuki. Solisten Miah Persson,
sopraan; Robin Blaze, alt; Makoto Sakurada, tenor; Peter Kooy, bas.
1. Coro: Ärgre dich, o Seele, nicht (1. of BWV 186)
2. Aria: Bist du, der da kommen soll (3.)
3. Aria: Messias läßt sich merken (5.)
4. Aria: Die Armen will der Herr umarmen (8.)
5. Aria: Laß Seele, kein Leiden (10.)
6. Chorale: Darum, ob ich schon dulde Hier vervangen door het koraal: Die Hoffnung wart' der rechten Zeit (11.) (18m31) Link youtube
1. Coro: Ärgre dich, o Seele, nicht (1. of BWV 186)
2. Aria: Bist du, der da kommen soll (3.)
3. Aria: Messias läßt sich merken (5.)
4. Aria: Die Armen will der Herr umarmen (8.)
5. Aria: Laß Seele, kein Leiden (10.)
6. Chorale: Darum, ob ich schon dulde Hier vervangen door het koraal: Die Hoffnung wart' der rechten Zeit (11.) (18m31) Link youtube
Op
dit blog 16dec12
op J.S.
Bach (1685-1750) een selectie movements
uit
186 en 186a die overeenkomen. Upload door Keith Montgomery van de
Nikolaus Harnoncourt-Gustav Leonhardt Bach cyclus. (8m47)
Of
kijk op dit blog op 12dec11
naar de cantate
door
het Monteverdi Choir en de English Baroque Soloists, gedirigeerd door
John Elliot Gardiner. De CD serie heet 'Pelgrimage' (3m57) of
de hele cantate door Ton Koopman en het Amsterdam Baroque Orchestra
(12m) NB Bij Barnes&Noble
zijn alle delen van
zijn cantate 186 te horen.
Concert
tips
BWV
186 niet gevonden, wel het Weihnachtsoratorium BWV 248
zo15dec13
om 19uur in de in de Grote of Barbarakerk, Grote Kerkstraat 4, Culemborg.
2e cantate ''Und
es waren Hirten in derselben Gegend''.
Uitvoering door Marijn Slappendel / Barbaracantorij & Concerto da
Fusignano Link
Barbaracantorij
za21dec13
om 20uur in de Sint-Maartenskerk, Kerkplein 1, Zaltbommel. Uitgevoerd
door Arie Hoek en de Cappella Sint-Maarten & Accademia
Amsterdam. Link Stichting
Maartenskerkmuziek
zo22dec13
om 15.30uur in de Dorpskerk, Reliwiki/Dorpskerk
Dorpsstraat 3, Schipluiden. BWV 248 II, III en IV. Uitgevoerd door
Koos van Beurden en de Vox Delflandiae Link
Vox Delflandiae
zo22dec13
om 13uur in de Nieuwendammerkerk, Brede Kerkepad 6-8, Amsterdam. BWV
248 II en III, Uitgevoerd door Paulien Kostense en het Bach Ensemble
Amsterdam. Link Bach
Ensemble Amsterdam
zo22dec13
om 16uur in de Willem de Zwijgerkerk, Olympiaweg 14, Amsterdam. BWV
248 II en III ook door Kostense et al hierboven.
zo22dec13
om 20uur in de Kruiskerk, Van der Veerelaan 30A, Amstelveen. BWV 248
II en III ook door Kostense et al hierboven.
TEKST(EN)
In
het gewone leesrooster staan: Jesaja 35:1-10, Psalm 146, Jakobus
5:7-10 en Matteüs 11:2-11(15). Die behandelde ik al op 12dec2010,
3e-van-Advent:gaudate.
Toelichting
(pdf) op gezang 738 Kom
zing het lied van Eva
uit het nieuwe liedboek. Muziekenliturgie/Liedboek2013/738.
Op
You Tube door een
kinderkoor voor gebruik op de basisschool. Link
youtube
BIJBELSE VROUWEN
Op
het alternatief leesrooster staat deze week Ruth 4, weer een Bijbelse
vrouw na Tamar uit Genesis op de 1e Advent en Rachab uit Jozua op de
2e Advent. Ruth heeft haar 'eigen' boek, dun, ook novelle genoemd.
RUTH
Ruth
is het 8e boek van het Oude Testament, het hoort bij de Tenach de
Joodse geschriften, onder de vijf feestrollen (Megillot). Het boek
dankt zijn titel aan de hoofdpersoon: Ruth, de Moabitische.
Zij gaat na het overlijden van haar man met haar schoonmoeder mee
naar Betlehem en huwt daar Boaz, een ver familielid. Boaz is erg goed
voor haar geweest, zorgzaam, beschermend en gul. Ruth wordt door
haar huwelijk met Boaz de grootmoeder van de grote, maar feilbare,
koning David en zo een voorouder van Jezus.
We
lezen uit Ruth de 4e boekrol, waarin Boaz met de directe(re)familie
regelt dat hij met Ruth kan trouwen (en het land van haar overleden
man verkrijgen). Als (ver) familielid is hij verplicht voor haar te
zorgen, maar hij hoeft haar niet te huwen. Hij is onder de indruk van
haar zorg voor haar schoonmoeder na het overlijden van haar man en
haar werklust.
Het
hoogtepunt van hun romance vindt plaats in boekrol 3 als Ruth kordaat
Boaz laat weten beschikbaar te zijn door 's nachts aan zijn voeten te
gaan liggen. Hij prijst haar als schoondochter en werklustige vrouw,
maar ook omdat ze niet achter jongere mannen is aangegaan. Kennelijk
is hij wat ouder dan Ruth. Uit de 4e boekrol r 3-8 blijkt des te meer
hoe rechteloos Ruth is als weduwe in het Betlehem van minstens 1000
voor Christus. Haar toekomst hangt af van de landrechten van haar
overleden man.
Kennis
tip: Moab,
de streek waar Ruth vandaan kwam ligt ten oosten van de Dode Zee, nu
Jordanië.
De Moabieten aanbaden Kemos of Kamos, niet de Heer. Zij zijn
afstammelingen van Lot, de neef van Abraham die de verwoesting van
Sodom overleefde maar toen Sodomiet, ontuchtpleger,
werd. Lot zwief rond met zijn twee dochters die hem dronken voerden
en toen 'bij
hem gingen liggen'.
En zo werden ze allebei zwanger van hun vader en de oudste dochter
beviel van een zoon die ze Moab
noemde, zaad
of water van vader. Moab
werd de stamvader van de Moabieten. De jongste dochter beviel van
Ben-Ammi,
de vader der kinderen Ammonieten, het rijk ten Noorden van Moab.
(Genesis 19). Mozes,
de stiekem in Moab begraven werd, gaf het volk opdracht om om het
land van de Moabieten heen te trekken, maar later ontstond toch
strijd tussen de Moabieten en Israël.
Ruth's daad(kracht) past zo in de
Moabitische traditie maar wordt ingegeven door haar Joodse
schoonmoeder Noomi. Meer
op:
Christipedia/Moab,Moabieten
of
Wikipedia/Moabieten
NB Wikipedia werft weer, maar geen Ideal meer, alleen creditcard of
Paypal.
Kunst
tip: Een
-prachtige Middeleeuwse- Ruth door Jan van Scorel (uit Leiden,
1495-1552). Geschilderd op eikenhout circa 1530/1540. Nu in het
Kunsthistorisch Museum Wenen, Oostenrijk. Link:
Wikimedia/Jan
van
Scorel
Of
kijk op Wikimedia Commons naar de categorie Ruth: Wikimedia.org/Ruth
RUTH
4
1 Boaz
was intussen naar de poort gegaan en daar gaan zitten. Toen kwam de
man voorbij van wie hij gesproken had – zijn naam is niet van
belang – en hij zei: ‘Kom hier even bij me zitten.’ De man deed
wat hem gevraagd werd. 2 Ook vroeg Boaz tien stadsoudsten plaats
te nemen, en ook zij gingen zitten. 3 Toen zei hij tegen de man
die ook als losser kon optreden: ‘Het stuk land van onze broeder
Elimelech wordt door Noömi, die teruggekeerd is uit Moab, verkocht.
4 Ik meen dan ook u het volgende te moeten meedelen: U kunt het
stuk land kopen ten overstaan van de hier aanwezigen en ten overstaan
van de oudsten van het volk. Als u van plan bent uw rechten te doen
gelden, dan kunt u dat doen, zo niet dan moet u mij dat laten weten.
U bent de eerste die hiervoor in aanmerking komt, en ik kom na u.’
‘Ik zal mijn rechten doen gelden,’ zei de man. 5 Daarop zei
Boaz: ‘Wanneer u het stuk land koopt van Noömi, koopt u het ook
van Ruth, de weduwe uit Moab, en zal de naam van haar overleden man
voortleven op zijn land.’ 6 Toen zei de man: ‘Dan kan ik
mijn rechten niet doen gelden, want dat zou ten koste gaan van mijn
eigen familiebezit. Neemt u het maar van mij over, want ik kan het me
niet veroorloven. 7-8 Koopt u het land maar!’ en hij trok zijn
sandaal uit. Als
vroeger een dergelijke koop of ruil rechtsgeldig gemaakt moest
worden, bestond er in Israël het gebruik dat men zijn sandaal
uittrok en die aan de ander gaf. Zo werd een dergelijke zaak in
Israël bekrachtigd.
9 Daarop
sprak Boaz tot de oudsten en alle anderen die daar waren: ‘U bent
er vandaag getuige van dat ik van Noömi het gehele bezit van
Elimelech en dat van Kiljon en Machlon koop. 10 Daarmee neem ik
ook Ruth tot vrouw, de Moabitische, de vrouw van Machlon, om de naam
van haar overleden man te laten voortleven op zijn land. Zo zal zijn
naam niet verloren gaan bij zijn verwanten en de inwoners van de
stad. U bent daar vandaag getuige van.’ 11 ‘Ja,’ zeiden de
oudsten en allen die bij de poort aanwezig waren, ‘daarvan zijn wij
getuige. De HEER geve dat de vrouw die in uw huis komt zal zijn als
Rachel en Lea, die beiden het huis van Israël groot hebben gemaakt,
zodat ook u groot zult zijn in Efrata en uw naam in Betlehem zal
voortbestaan. 12 Moge uw huis worden als het huis van Peres, de
zoon van Tamar en Juda, en wel
door
de kinderen die de HEER u bij deze jonge vrouw zal geven.’ 13 Daarna
nam Boaz Ruth bij zich, zij werd zijn vrouw, en hij sliep met haar.
De HEER liet haar zwanger worden en ze baarde een zoon. 14 De
vrouwen zeiden tegen Noömi*: ‘Geprezen zij de HEER, die jou
vandaag iemand gegeven heeft die voor je zorgen zal. Moge zijn naam
in Israël blijven voortbestaan! 15 Hij zal je je levensvreugde
teruggeven en je onderhouden als je oud bent, want je schoondochter,
die je liefheeft en die meer waard is dan zeven zonen, heeft hem
gebaard.’ 16 Noömi* nam de jongen op haar schoot en bleef hem
vanaf dat moment verzorgen. Noömi
is de eerste schoonmoeder van Ruth.
17 De
buurvrouwen gaven hem zijn naam. ‘Noömi heeft een zoon gekregen,’
zeiden ze, en ze noemden hem Obed. Hij is de vader van Isaï, die de
vader is van David. 18 Dit zijn de nakomelingen van Peres: Peres
verwekte Chesron, 19 Chesron verwekte Ram, Ram verwekte
Amminadab, 20 Amminadab verwekte Nachson, Nachson verwekte
Salmon, 21 Salmon verwekte Boaz, Boaz verwekte Obed, 22 Obed
verwekte Isaï, en Isaï verwekte David.
Liever
luisteren?
Kathleen
Ferrier, voormalig CDA Kemrlid op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Ruth is het 8e. boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Protestantse
Joriskerk, St Jorisstraat 16, Venlo. Tijd:
10uur, voorganger ds. Hirs. De
derde voormoeder van Jezus is Ruth “die uit Moab kwam”. In het
vierde hoofdstuk van Ruth lezen we hoe Boaz zich inzet om Naomi en
Ruth hun plaats in Israëls geschiedenis in te nemen. Uit het
evangelie van Matteüs horen we hoe de leerlingen van Johannes bij
Jezus komen vragen of hij het is die we verwachten mogen. Link
Joriskerk/kerkdiensten
Preek
van David de Jong voor GZR 17juli en Valkenburg 19feb06. Geheel
herzien voor Den Ham, 28aug11 over Ruth 4 alles
komt goed Citaat
na Donald Jones bekende liedje Eerlijk
gezegd zou ik Gods liefde voor mij ook graag in een doosje willen
doen. “En dan telkens even kijken, heel voorzichtig even kijken”.
Gewoon even weer zeker weten dat Hij echt van me houdt. Gewoon even
weer voelen dat Hij me echt liefheeft. Maar als het Bijbelboek Ruth
al een doosje is waarin Gods liefde voor mij bewaard wordt, dan
blijkt Gods liefde te bestaan in een jongetje dat Oded heet. Dat
betekent: knecht. Link
Daviddejong
Op
You Tube:
in het Engels, Ruth
a Faithful women,
(13m)
Link
youtube
Op
You Tube: in
het Engels The
story of Ruth
a 20th
Century Fox uit 1960 met regisseur
Henry Koster , scenario Norman Corwin, cast Stuart Whitman, Tom
Tryon, Peggy Wood. IMDB
(1u31m) Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze
keer kies ik voor een gebed
om ontferming van ds Rienk Lanoo op 6mei12 voor de Kloosterkerk in
Den Haag bij een preek over Ruth (2).
Gebed
om ontferming
Wie
wij zijn
en
hoe ons leven verloopt,
we
hebben er maar beperkte
zeggingskracht
over –
de
tijd waarin wij leven
de
plaats waar wij
het
levenslicht zagen
het
karakter en de talenten
die
we meekregen
de
ouders
uit
wie wij voortkwamen
de
mensen
die
wij ontmoeten
op
onze levensweg
hoe
bepalend
waren
zij / zijn zij
en
hoe onontkoombaar
tegelijkertijd
–
maar
altijd blijft
de
vraag
wat
ons te doen staat
met
al die mensen en
omstandigheden
welke
keuzes we maken
wat
we aanvaarden
en
waar we ons tegen
te
weer stellen
juist
dat maakt ons tot mens
geschapen
naar
uw
beeld en gelijkenis
daarom
bidden wij u:
Heer
ontferm u
Soms
voelen we ons
slachtoffer
van
mensen
en
omstandigheden
voelen
we ons
klein
en beperkt
reageren
we
overgevoelig
zoeken
we
ons
een houding te geven
die
geforceerd overkomt
soms
kan het leven
met
anderen
zo
ingewikkeld zijn –
maar
dan
ontmoeten
wij iemand
bij
wie we ons zelf
kunnen
zijn
in
wiens of wier ogen
wij
genade vinden
d.w.z.
die ons ziet
zoals
wij zijn:
mensen
met mogelijkheden
dan
vangen wij
een
glimp op
van
uw aanwezigheid
in
ons leven
u
die ons aanvaardt
en
inspireert
zoals
zij wij zijn
daarom
bidden wij u:
Heer
ontferm u
Oneindig
zijn
de
keuzemogelijkheden
die
wij hebben
op
deze aarde
ten
goede
en
ten kwade
maar
altijd zijn er mensen
die
ons voorgaan
in
het maken
van
keuzes
en
het aangezicht
van
de wereld
rechtvaardiger
vredelievender
schoner
en mooier maken
wij
horen van hen
in
oude verhalen
wij
zien hen
in
ons eigen bestaan
en
waarom zouden wij
zelf
niet van betekenis
kunnen
zijn
voor
een klein stukje
van
deze wereld –
ten
diepste gaat U
ons
daar in voor
in
uw niet aflatende
betrokkenheid
bij
deze aarde
en
allen die daar op leven
daarom
bidden wij u:
Heer
ontferm u
Bron:
Kloosterkerk
(pdf)
VOLGENDE
WEEK
22
december 2013, 4e van Advent
Batseba,
de vrouw met wie Ruth's kleinzoon David overspel pleegt in 2 Samuel 11
Matteus
1:1-1
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten