Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting van de Heilige Geest.
PERIODE
8
december 2013, is de 2e
zondag van Advent.
Advent(us) (Latijn)
betekent komst,
we
tellen nl af naar de komst, geboorte van Jezus op Kerstavond. Er zijn
4 Adventszondagen en het aftellen worden in de kerk of thuis
gesymboliseerd door de Adventskaarsen op zondag aan te steken. Elke
zondag eentje meer. (Gelukkige) Kinderen hebben een Adventskalender
(die meestal op 1 december begint) met op elke dag een snoepje of
cadeautje.
De 2e Zondag van de Advent wordt 'Populus Sion' (Latijn) genoemd naar het traditionele introïtus gebed: Volk van Sion, ziet! De heer zal komen om alle naties te redden:
en de Heer zal u de heerlijkheid van zijn stem laten horen,
tot vreugde uwer harten.
O, herder van Israël, verhoor ons,
Gij
die Jozef leidt gelijk een kudde
Op
You Tube: in Programma
Examen Koordirectie Seyong Oh m.m.v. Bachkoor BWV uit Middelburg,
Nederland op 5Juni 2012 in de Nieuwe Kerk in Middelburg. John Post,
Aleida Post, Marian v.d. Hooft-Bimmel, Hanneke van Eenennaam, Marjan
Gabrielse, Petra Wagemaker, Jenny Heijstek, Elly Prinse, Henriette
Klompe, Anneke Duvekot-Bimmel, Dineke Mersie, Kees den Hollander,
Vincent Willems, Willem den Herder, Koos van Schijndel, Ko Arendse,
Bram van Moolenbroek, Ger Kaland, Sonja den Hollander en Patrick
Vaessen (4m57). Link:
youtube
De
Bach cantate voor
deze zondag is "Wachtet!
betet! betet! wachtet"
(BWV 70a). De
cantate is uit 1716, maar in 1723 voegde Bach recitatieven toe
(vandaar de afwijkende nummering 'a'). De oorsponkelijk versie is
verloren gegaan. De tekst staat op: webdocs.cs.ualberta
Deze
cantate hoort bij Lucas 21:25-33, de Rede over het eind der tijden.
Dat lezen de kerken deze zondag niet, maar we lazen het op
2dec2012.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) “Wachet!
betet! betet! wachet!”
(BWV 70a) Cantate voor de 2e zondag van Advent. Uitvoering door de
Gächinger Kantorei Stuttgart, het Bach-Collegium Stuttgart
o.l.v. Helmuth Rilling. Arleen Augér: sopraan, Verena Gohl:
alt, Lutz-Michael Harder: tenor, Siegmund Nimsgern: bas. Aria (alto):
Wenn kömmt der Tag, an dem wir ziehen en Aria (soprano): Laßt
der Spötter Zunge. (18m13)
Link
youtube
Of
kijk op 9dec12
naar J.S.
Bach (1685-1750) "Wachtet!
betet! Betet! Wachtet.
1: koor en 2:recitatief van BWV 70a in de Harnoncourt-Leonhardt
cycle. Bespreking van de cantate (inclusief de geschiedenis) op
kloosterkerk
of
kijk op dit blog op 4dec2011
naar John
Elliot Gardiner (13e cd van de serie Bach Pelgrimage). Een stevige,
swingende BWV 70 “Wachet,
Betet, betet wachet” (3m41).
Concert
tips
vrij6dec13
om
17uur, Lutherse Kerk, Lutherse Burgwal, Den Haag.
BWV 70 “Wachet,
Betet, betet wachet” uitgevoerd
door
Patrick
Ayrton en het Bach Ensemble van het Koninklijk Conservatorium. Meer
op Bach
op Vrijdag
NB
De cantate van vorige zondag BVW 36 is ook nog te horen op zo8dec13
in de Lutherse kerk in Groningen om 10uur Tymen Jan Bronda en het
Luthers Bach Ensemble, meer op Luthers
Bach Ensemble In de Catharinakerk in Eindhoven om 15.30 uur
uitvoering door Ruud Huijbregts en het Collegium Musicum
Catharina Meer op Muziek
in de Cathrien. Op za14dec13
in de Der Aa-kerk in Groningen om 16uur. Tymen Jan Bronda en het
Luthers Bach Ensemble, meer op Luthers
Bach Ensemble.
Meer
cantate uitvoeringen op de uitgebreide Bach site van Eduard van
hengel Eduardvh kies
links cantate-agenda
TEKST(EN)
Alternatief
leesrooster
Op
5dec2010,
2e-Advent lazen we dezelfde teksten als voor deze zondag: Jesaja
11:1‐10, Psalm
72, Romeinen 15:4-13 en Matteüs
3:1-12. Het gezang is 465
van u
zijn alle dingen, van U oh God en heer.
Daarom
verwijs ik deze keer naar die blogpagina en lees zelf het alternatief
leesrooster: Rachab in Jozua 2. Dat kiest deze Advent voor Bijbelse
vrouwen. Vorige week Tamar (uit Genesis 38:1-30), volgende week Ruth
(4) en op de 4e Advent Batseba uit 2 Samuel 11. Met Kerst -uiteraard-
Maria.
Op
het alternatieve leesrooster voor deze Advent staat Rachab
uit Jozua 2. Een opvallende keuze want Rachab was een hoer,
prostituee die spionnen van Israël
onderdak verschafte voor ze Jericho wilden veroveren en ze veilig liet ontsnappen. De had gehoord van de Heer en redde er haar familie mee.
JOZUA
Het
boek Jozua is het 6e boek uit het oude Testament. Het bevat de
verhalen van Jozua de opvolger van Mozes door God benoemd. Jozua,
eigenlijk Hosea (Numeri 13:16), was eerst Mozes dienaar, legerleider
en rechterhand. In Deuteronomium 3:28 draagt God Mozes op Jozua voor
te bereiden op het bevelvoering. In Deuteronomium 31:14 staat 'De
HEER zei tegen Mozes: ‘Je leven loopt ten einde. Roep Jozua en
kom samen naar de ontmoetingstent; dan zal ik hem als jouw opvolger
aanstellen' en in
Deuteronomium 31:23 ''Jozua, de zoon van Nun, werd aangesteld als
zijn opvolger, en de HEER zei tegen hem: ‘Wees
vastberaden en standvastig, want jij zult de Israëlieten naar
het land brengen dat ik hun onder ede heb'.
Dat
gaat niet zonder slag of stoot, het land moet veroverd worden en
daarom stuurt Jozua eerst spionnen op pad. Niet zulke goede spionnen,
want hun komst is al meteen bekend. We lezen wat er vooraf gaat aan
de verovering van Jericho. Het is het bekende verhaal van de inname
door psychologische oorlogsvoering Jozua 5:3
Jullie moeten om de stad trekken; alle weerbare mannen moeten eenmaal
om de stad gaan, en dat zes dagen achter elkaar. 4 Er moeten zeven
priesters met zeven ramshoorns voor de ark van het verbond uit gaan.
Maar op de zevende dag moeten jullie zevenmaal om de stad trekken.
De
priesters moeten op de ramshoorns blazen, 5 en als het volk die hoort
klinken moet het uitbarsten in luid geschreeuw. De muur van de stad
zal dan instorten en iedereen zal de stad binnenklimmen vanaf de
plaats waar hij zich bevindt.’
Kennis
tip:
De naam Rachab komt in het Oude Testament alleen in Jozua (hoofdstuk
2 en 6) voor. Verondersteld wordt dat haar naam Ruim
zijn
of open
betekent. In Bijbelvertalingen staat dat Rachab een hoer was, maar
vanwege de overeenkomst met het Hebreeuws woord hiervoor wordt
gebruikt, nemen oud-Christelijke en Rabbijnse bronnen aan dat ze een
herberg dreef. Ook Flavius
Josephus noemt haar een herbergierster.
Rachab
weet r9 ‘dat
de HEER dit land aan jullie heeft gegeven. Wij zijn door angst
overmand. Alle inwoners van dit land zijn doodsbang voor jullie, 10
want we hebben gehoord dat de HEER de Rietzee voor jullie heeft
drooggelegd toen jullie uit Egypte wegtrokken en dat jullie Sichon en
Og, de twee koningen van de Amorieten ten oosten van de Jordaan,
hebben vernietigd. 11 Toen we dat hoorden, sloeg de angst ons om het
hart en werden we wanhopig. De HEER, jullie God, is immers een God
die macht heeft in de hemel en op aarde. Daarom
verbergt ze de spionnen voor haar eigen koning.
In
het Nieuwe Testament wordt Rachab op drie plaatsen genoemd: in het
(theologische en niet historische) geslachtsregister in Matteüs
1:5 als voorouder van Jezus Christus en moeder van Boaz.
In
Paulus brief aan de (Joden) Hebreeën 11:31 'krijgt ze een plaats
toebedeeld in de rij van geloofsgetuigen' (Wikipedia) r31
Door het geloof is Rachab, de hoer, niet met de ongehoorzamen
omgekomen, daar zij de verspieders met vrede had opgenomen.
De
Brief van Jakobus 2:25 prijst Rachab: r25
En is niet evenzo Rachab, de hoer, uit werken gerechtvaardigd, toen
zij de boodschappers in huis nam en langs een andere weg liet
heengaan? 26 Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, zo is ook
het geloof zonder werken dood.
Verhaaltraditie
Het
huis van Rachab bevond zich in de muur van de stad (r15). De spionnen
worden door haar verborgen op het dak onder bossen vlas en kunnen
later ontsnappen. De verhaaltraditie wil dat de verspieders aan een
rood
koord worden neergelaten uit Rachab's woning op de muur, maar de
kleur vermeldt de Schrift daar niet. Pas in r21 staat dat Rachab een
rood koord uit haar raam hangt. Het rode koord was een geheim teken
en hier betekende het dat Rachab en haar familie gespaard moeten
worden bij de inname van de stad. Maar dan moeten ze wel binnen
blijven. (r18-19)
Kennis
tip:
de belangenbehartigingsorganisatie voor prostituees heet ook de De
Rode Draad
In
Jozua 6:25 lezen we dat rachab en haar familie de inname van Jericho
overleven. Maar
de hoer Rachab werd door Jozua gespaard, samen met iedereen die tot
haar familie behoorde. Hun nakomelingen wonen tot op de dag van
vandaag onder de Israëlieten, want Rachab had de mannen die in
opdracht van Jozua Jericho moesten verkennen een schuilplaats
gegeven.
Bronnen:
Wikipedia aangevuld met Biblia.net en de Groot Nieuws Bijbel.
Kunst
tip:
'Rachab en de verspieders' uit 1731 door Elias van Nijmegen (Nijmegen
1667 - Rotterdam 1755). Het komt uit de betimmering uit het pand
Leuvehaven 103, van Josua van Belle II (1680-1738). Olieverf op
linnen. Nu in het Museum
Rotterdam
Link: collectie.museumrotterdam
Jozua
2:1-24
Spionnen
in Jericho
1
Hierna stuurde Jozua, de zoon van Nun, er vanuit Sittim in het geheim
twee spionnen op uit. Hij gaf hun de opdracht: ‘Verken het hele
gebied, maar vooral Jericho.’ De mannen vertrokken. Toen ze in
Jericho waren gekomen, vonden ze onderdak bij een hoer, Rachab
genaamd, bij wie ze wilden overnachten. 2 Maar toen de koning van
Jericho hoorde dat er die nacht spionnen van Israël waren
gekomen, 3 liet hij Rachab het volgende bevel geven: ‘Lever ze
uit, die mannen die bij je zijn, want ze zijn hier om te spioneren.’
4 Maar Rachab – die de twee mannen verborgen had – zei:
‘Die mannen hebben mij inderdaad bezocht, maar ik weet niet
waar ze vandaan kwamen. 5 Ze zijn vertrokken vlak voordat het donker
werd en de poort zou worden gesloten. Ik heb geen idee waar ze
naartoe zijn gegaan. Ga ze snel achterna, dan haalt u ze nog in.’
6 Rachab had de mannen naar het dak gebracht en ze daar verborgen
onder bundels vlas. 7 Hun achtervolgers vertrokken meteen in de
richting van de Jordaan, naar de oversteekplaatsen. Zodra ze de stad
hadden verlaten werd de poort gesloten.
8
Rachab ging naar het dak voordat de mannen in slaap zouden zijn. 9
‘Ik weet,’ zei ze tegen hen, ‘dat de HEER dit land
aan jullie heeft gegeven. Wij zijn door angst overmand. Alle inwoners
van dit land zijn doodsbang voor jullie, 10 want we hebben gehoord
dat de HEER de Rietzee voor jullie heeft drooggelegd toen jullie uit
Egypte wegtrokken en dat jullie Sichon en Og, de twee koningen van de
Amorieten ten oosten van de Jordaan, hebben vernietigd. 11 Toen we
dat hoorden, sloeg de angst ons om het hart en werden we wanhopig. De
HEER, jullie God, is immers een God die macht heeft in de hemel en op
aarde. 12 Zweer me dan bij de HEER dat jullie mijn familie en mij
goed zullen behandelen. Ik heb jullie toch ook goed behandeld? Zweer
het me, geef me de zekerheid 13 dat jullie mijn vader en moeder, mijn
broers en zusters en hun kinderen zullen sparen. Red ons van de
dood!’ 14 De mannen antwoordden haar: ‘We staan voor
jullie borg met ons leven, op voorwaarde dat jullie onze plannen niet
verraden. Wanneer de HEER ons dit land gegeven heeft, zullen we onze
belofte nakomen.’
15
Rachab woonde in een huis in de stadsmuur. Ze liet de spionnen langs
een touw door het venster naar beneden zakken. 16 ‘Probeer in
de bergen te komen,’ zei ze, ‘anders vinden de
achtervolgers jullie. Houd je daar drie dagen schuil, totdat ze
teruggekomen zijn. Ga daarna pas weg.’ 17 De mannen zeiden: ‘We
zijn niet in alle gevallen gebonden aan de eed die je ons hebt laten
zweren. 18 Wanneer we dit land binnentrekken, moet je dit rode koord
aan het venster binden waardoor je ons hebt laten zakken. Zorg er dan
voor dat je vader en moeder, je broers en je hele verdere familie bij
je in huis zijn. 19 Wie van jullie dan naar buiten gaat, is zelf
schuldig aan zijn dood. In dat geval zijn we niet aan onze eed
gebonden. Maar wordt er ook maar iemand kwaad gedaan die binnen
blijft, dan zijn wij schuldig. 20 En we zijn ook niet gebonden aan de
eed die je ons hebt laten zweren als je onze plannen verraadt.’
21 Rachab stemde hiermee in en liet de mannen gaan. En ze bond het
rode koord aan het venster.
22
De mannen gingen de bergen in en bleven daar drie dagen, totdat de
achtervolgers waren teruggekeerd. Ze hadden overal gezocht, maar
niemand gevonden. 23 Toen kwamen de twee mannen de bergen uit, staken
de Jordaan over en meldden zich bij Jozua, de zoon van Nun, aan wie
ze alles vertelden wat hun overkomen was. 24 Ze zeiden hem: ‘De
HEER heeft ons het hele land in handen gegeven, de inwoners zijn
doodsbang voor ons.’
Nieuwe
Bijbelvertaling. Link naar de tekst NBV
Jozua 2
Liever
luisteren?
Koninginnen
van de Nacht & Carrie (Amsterdams
prostituees en hun voorvechtster de Rotterdams columniste) op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Jozua is het 6e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Protestantse
gemeente Zutphen, locatie De Wijngaard, Wilhelminalaan 3, Zutphen.
Tijd:
10uur, voorganger ds. P. Dekker. NB Deze
dienst wordt om 12.00 uur uitgezonden via Radio
Kerkplein. Leesrooster:
Rachab in Jozua
2 De
intocht in het beloofde land is op handen. Er is wel één
groot obstakel: de stad Jericho. Twee verspieders gaan poolshoogte
nemen. Ze nemen voor de nacht hun intrek bij Rachab, een hoer. Zij
levert haar ‘onderduikers’ niet uit maar laat hen
ontkomen via een rood koord dat zij uit haar raam in de stadsmuur
laat zakken. Zo geeft zij concreet gestalte aan twee bijbelse
kernbegrippen die hier ook worden genoemd: goedertierenheid en trouw.
Rachab legt tegenover de mannen ook een soort geloofsgetuigenis af:
zij weet dat God het volk Israël bevrijd heeft uit de slavernij
en voor hen een weg gebaand heeft door de Rietzee. Die weg wil zij
niet blokkeren, integendeel. Zo krijgt zij als niet-joodse samen met
haar familie deel aan de heilsgeschiedenis van God en zijn volk
Israël en vormt zij een schakel in de wordingsgeschiedenis van
de Messias. Niet voor niets is zij later ook opgenomen in de lijst
van geloofsgetuigen (Hebreeën 13). Link
Protestantsegemeentezutphen/leesrooster
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Coen Wessel voor (Protestants) Heerenveen op 5dec04 over Jozua 2
en Mattheus 1. Haar
huis is veilig, zoals de armen van een vrouw veilig kunnen zijn. De
mannen kunnen even slapen in de veiligheid en de beslotenheid van
haar woning. Haar woning is even een stuk beloofd land, even een
vaste burcht. De mannen zijn daar veilig als een kind in de buik van
zijn moeder. Maar vlak voordat de mannen inslapen worden ze door haar
uit hun veilige plek gehaald. Want ze kunnen niet blijven in hun
paradijsje, ze moeten de wereld in, ze moeten aan het werk. Zoals een
kind aan een navelstreng de wereld in valt, zo zakken de mannen aan
een rood koord langs de stadsmuur naar beneden. En het is dit rode
koord, deze navelstreng, die Rachab en de mannen voortaan
onherroepelijk verbindt met elkaar. Het is het teken dat zij en haar
huis bij Israel horen. Met haar actie riskeert zij haar leven voor
hen, zoals een moeder haar leven voor haar kind riskeert. En de
mannen stellen zich borg met hun eigen leven. Met hun bloed zijn zij
met elkaar verbonden. Rachab kan bij Mattheus een moeder worden,
omdat zij zelf handelt als een moeder en met een onbreekbaar koord
verbonden is geraakt met de toekomst van Israël. Link
Coenwessel/Rachab
Op
You Tube: Uit
de Bible
Series
Stephanie Leonidas als Rahab (2m39) Link
youtube
Interview met haar met de scene uit de film als een bedreigde, maar
gelovige Rahab op History/the-bible/rahab
(3m) Gevolgd door de Joshua acteur etc.
Of
The
Greatest heroes of the Bible
een TV film uit 1978 met Sondra Currie als duidelijk prosituerende
Rachab. (59m) Link
youtube
En
voor kinderen een geanimeerde versie in het Engels (9m35). In deze
versie vertelt Rachab dat ze verkocht is en daarom prostituee. Ze
zoekt dezelfde bevrijding door God die Joden uit de slavernij in
Egypte wegleidde. Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze
keer geen gebed maar de gebedsonderwerpen van Carina Saarloos. Zij is
een zendeling die in Bamoko in Mali, werkt met prostituees: Rahab
Ministries en in gevangenissen. Er is een inloop en opvangcentrum en
de prostituees kunnen een (ander) vak leren in het trainingscentrum.
Carina is uitgezonden als zendelinge in 1997 door CAMA
Christengemeente Middelharnis. Carina heeft een wekelijks lijstje met
onderwerpen.
Carina
bid wekelijks meer dan ik in mijn hele leven vrees ik, 40 jaar
heidenschap schud je niet even af, ik praat meer met/tegen God. Ik
beschouw het lijstje van Carina als een Christelijke manier van
Mindfulness,
bewust leven in het hier en nu. Ik vind haar lijstje heel
inspirerend, het geeft een fantastisch beeld van haar werk daar, maar
ook hoe we zelf kunnen bidden voor grote en kleine dingen, ver weg en
dichtbij.
Zondag:
Carina’s persoonlijke relatie met de Here God.
- Dagelijks bijbellezen
- Gebedsleven
- Vervuld met de Heilige Geest
- Geestelijke groei
- Overwinning over de boze en het eigen ik
Maandag:
Gezondheid en gevoelsleven
- Lichamelijke gezondheid
- Veiligheid in het hectische verkeer van Bamako
- Overwinning van eenzaamheid
- Overwinning van ontmoediging
Dinsdag:
Familie en vriendschaprelaties
- Carina's moeder " Jo" en familie in Nederland
- Goede band met vrienden in Nederland
- Hechte band met vrienden ook in Bamako
Woensdag:
Bekwaamheid om te communiceren
- Vinden van de juiste woorden in de juiste taal
- De goede snaar kunnen raken bij mensen
- Wijsheid en onderscheidingsvermogen wie te benaderen
- Gevoeligheid voor de leiding van de Heilige Geest
Donderdag:
Carina's taak
- Getuige zijn in woord en daad
- Dagelijks bewogen hart voor de verlorenen
- Voorbereide harten en open deuren in de gevangenissen en bij de prostituees
- Wijsheid bij de counseling en begeleiding van de gevangenen en prostituees
Vrijdag:
Contact met collega's
- Wijsheid bij leidinggeven aan het Rahab team
- Geestelijke groei en eenheid voor de leiders
- Eenheid voor het Bamako CMA team
- Diepgang met Cama-zendelingen in Mali: Anco en Ewien van Bergeijk Hedi Vijge en Saskia de Poel
Zaterdag:
Mali
- Regering en plaatselijke overheid
- Bereiken van de vele moslims
- Vrede, een rustige, stabiele politieke situatie
Bron:
Carinainmali.nl/gebed
Het
project heeft maandelijks ongeveer 1500 euro nodig voor Carina en
alle activiteiten. Een overzicht staat op Carina/sponsoring.
Direct overmaken kan op (ING) NL89
INGB 0000 3094 00 of (ABN/AMRO) NL76 ABNA 0484 6740 48 t.n.v.
CAMA-Zending in Maarn o.v.v. CarinaMali. Op de site van CAMA kan je
ook direct via Ideal ondersteunen: Cama.nl/geef
VOLGENDE
WEEK
15
december 2013, 3e van de Advent
Jesaja
35:1-10
Psalm
146
De
Brief van Jakobus 5:7-10
Mattheus
11:2-11
Gezang
738
Zie die blog 12-december-2010, 3e-van-Advent Gaudate
Het
alternatief leesrooster heeft Ruth 4. Dat ga ik lezen.
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten