Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting van de Heilige Geest.
Het
rooster wordt gemaakt voor 3 jaar, A: B en C en om te voorkomen de
kerken om de 3 jaar hetzelfde lezen wordt ook een alternatief
leesrooster gemaakt. Als ik de teksten tegenkom die ik al eerder
gelezen heb, dan kies ik voor het alternatief leesrooster en als er
geen alternatief leesrooster is iets anders.
PERIODE
Op
5 januari 2014, begint de Epifanie, de
openbaring, dat Jezus de zoon van God is. Deze week door 1 regel uit
Matheus dat 3 magiërs
op zoek zijn naar de net geboren koning van de Joden in Matheus 2:1.
In de kerkelijke traditie worden dit Driekoningen.
Maar dat vieren we op 11 januari na hun kraambezoek en als zij op de
terugreis collega
koning Herodus geen verslag doen zoals gevraagd.
De
Bach cantaten voor
deze zondag zijn
“Schau,
lieber Gott, wie meine Feind” (BWV
153),
“Ach Gott, wie manches Herzeleid II” (BWV
58)
en 'Ehre sei dir, Gott, gesungen' (Weihnachtsoratorium)
(BWV 248-5). Allemaal cantaten die ik nog niet eerder op het rooster
had staan en daarom voeg ik filmpjes van alle 3 toe.
De
teksten horen bij Lucas 2:40-52 en Matteüs 2:13-23 over de Vlucht
naar Egypte, dat lees ik niet.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) “Schau,
lieber Gott, wie meine Feind” (BWV
153). Uitgevoerd door Musica Amphion & Gesualdo Consort
Amsterdam. Solisten: Hana Blažikova en Stephanie Petitlaurent
sopranen, Marnix De Cat en Terry Wey alten, Harry van Berne en
Charles Daniels tenoren, Jelle Draijer en Harry van der Kamp bassen.
Leo van Doeselaar op het orgel. Pieter-Jan Belder en Harry van der
Kamp, artistieke leiding. In de Waalse Kerk uitzending van AVRO
Klassiek (14m10) Link
youtube
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750)
“Ach Gott, wie manches Herzeleid II” (BWV
58) Nikolaus
Harnoncourt en het Tölzer Knabenchor, met Koormeester Gerhard
Schmidt-Gaden en het Concentus Musicus Wien, Oostenrijk.
Wikipedia/AchGott,wiemanchesHerzeleidBWV58
De
cantatetekst verhaalt de moord op de onschuldige kinderen door een
bange aardse vorst Herodes die vreest zijn troon te verliezen.
Of de beschrijving van Johan Nieuwkerk op johanbachcantate/58.
(12m34) Link
Youtube
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) 'Ehre
sei dir, Gott, gesungen' (Weihnachtsoratorium)
(BWV 248-5) Uitgevoerd door Sir
John Eliot Gardiner het Monteverdi Choir en de English Baroque
Soloists. (6m07)
Link
youtube
Concert
tip
De
cantates voor deze zondag heb ik niet gevonden. Kijk op
eduardvanHengel >
cantate agenda of voor andere Bach cantate uitvoeringen en
concerten.
TEKST(EN)
Op
het alternatief leesrooster deze
week staan geen teksten. Voor zondag
5 januari, de Epifanie,
de openbaring (van Jezus) staan op het gewone leesrooster:
Jesaja
60:1-6
Psalm
72
Brief
aan de Efeziërs 3:1-12
Matteüs
2:1 Toen
Jezus geboren was in Betlehem in Judea, tijdens de regering van
Herodes, kwamen er magiërs uit het Oosten in Jeruzalem aan. 2 Ze
vroegen: ‘Waar is de pasgeboren koning van de Joden? Hiermee
begint de Epifanie in Mattheus, want de annunciatie staat in Lucas.
Ik
las de teksten van het gewone leesrooster op 6januari2013
en daarom lees ik deze keer over Maria, de moeder van Jezus in
Mattheus 1:18-25 (alternatief Leesrooster voor Kerstdag, het laatste
stukje van Mattheus 1. Daarna komt direct Matheus 2 over de magiërs
die de ster volgen op zoek naar Jezus. Op 11 januari vinden ze hem en
is het Driekoningen.
MATTHEUS
Mattheus
is het 1e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. De afkomst van Jezus waarover wij lezen in
Mattheus staat als geslachtsregister in Lucas
2:23-38 Wat hier in een zin wordt afgedaan: Toen
zijn moeder Maria al was uitgehuwelijkt aan Jozef maar nog niet bij
hem woonde, bleek ze zwanger te zijn door de heilige Geest. staat
uitgebreid beschreven in Lucas
1:26-38
De
evangelies van Marcus en Johannes praten niet over de verkondiging
aan Maria, de geboorte van Jezus, de openbaring en zijn jeugd, alleen
Mattheus en Lucas doen dat.
What's
in a name?
In
r21 staat dat het kind Jezus moet heten en in r23 Immanuel. Jezus als
'Verlosser'
en Immanuel 'God
met ons'.
In Jesaja 7:14 staat Daarom
zal de Heer zelf u een teken geven: de jonge vrouw is zwanger, zij
zal spoedig een zoon baren en hem Immanuël noemen. Een
dubbele naam dat kan toch? Zijn roepnaam werd echter Jezus omdat
volgens Immanuel-or-Jesus?
Jezus verwijst nar Gods bedoeling met hem voor ons en Immanuel naar
God's woord is vlees geworden zoals in het evangelie van Johannes
staat 1:14.
Nb
Als ik dit schrijf ik luister ik naar de Messiah
van Georg Friedrich Händel
en komt precies het stukje voorbij met de vele namen voor Jezus (11e
aria bij 35 min: youtube
Uitvoering door het koor van Kings College Cambridge zonder verdere
beschrijving (2u28m).
De
namen komen letterlijk uit Jesaja 9:6 (5) For
unto Us a Child is born, unto Us a Son is given: and the government
shall be upon His shoulder: and His name shall be called Wonderful,
Counsellor, The mighty God, The everlasting Father, The Prince of
Peace. Jesaja
9:5
Een kind is ons geboren, een zoon is ons gegeven; de heerschappij
rust op zijn schouders. Deze namen zal hij dragen: Wonderbare
raadsman, Goddelijke held, Eeuwige vader, Vredevorst. 6 Groot is zijn
heerschappij, aan de vrede zal geen einde komen.
Op
abetterhope
staan ruim 100 Engelse namen en titels voor Jezus met bronvermelding.
Jezus
achternaam
En
waarom denken kinderen -mijn zoon- dat de achternaam van Jezus
'Christus' is? Vooral natuurlijk omdat hij zo genoemd wordt, maar het
betekent gezalfde
in het Grieks en betekent hetzelfde als messias dat Hebreews is.
Messias, gezalfde en Christus komen in het Oude en Nieuwe Testament
voor (568 keer). Interessant dat ze die zoektermen bij elkaar
optellen. In het Oude Testament staat alsmaar gezalfde (NBV) en in
het Nieuwe Testament Christus (m.n. Mattheus) of Messias (Mattheus.
Lucas en Johannes. Marcus noemt Jezus slechts 5 keer Messias maar hij
is dan ook de evangelist van het Messiasgeheim waarin Jezus zijn
goddelijke natuur verborgen probeert te houden.
De
achternaam van Nazareth is ook niet zo heel logisch, omdat hij in
Betlehem werd geboren, maar stiefvader Jozef heette nu eenmaal ook
zo. Aart Veldhuizen schreef een geestige repliek op de RTL5 quiz
Lekker Slim die Mina, Christus en van Nazareth voorstelde
Aartveldhuizen/rtl5-quiz-lekker-slim
Kunst
tip: Meester
van het kasteel van Lichtenstein, de geboorte van Christus, circa
1445. Olieverf op paneel, bezit van het Pushkin Museum voor Kunst,
Moskou, Rusland. Tentoonstelling in het Belverdere, Wenen,
Oostenrijk. Link:
Artdaily/Belveder
MATTHEUS
1
18
De afkomst van Jezus Christus was als volgt. Toen zijn moeder Maria
al was uitgehuwelijkt aan Jozef maar nog niet bij hem woonde, bleek
ze zwanger te zijn door de heilige Geest. 19 Haar man Jozef, die een
rechtschapen mens was, wilde haar niet in opspraak brengen en dacht
erover haar in het geheim te verstoten. 20 Toen hij dit overwoog,
verscheen hem in een droom een engel van de Heer. De engel zei:
‘Jozef, zoon van David, wees niet bang je vrouw Maria bij je te
nemen, want het kind dat ze draagt is verwekt door de heilige Geest.
21 Ze zal een zoon baren. Geef hem de naam Jezus, want hij zal zijn
volk bevrijden van hun zonden.’ 22 Dit alles is gebeurd opdat in
vervulling zou gaan wat bij monde van de profeet door de Heer is
gezegd: 23 ‘De maagd zal zwanger zijn en een zoon baren, en men zal
hem de naam Immanuël geven,’ wat in onze taal betekent ‘God met
ons’. 24 Jozef werd wakker en deed wat de engel van de Heer hem had
opgedragen: hij nam haar bij zich als zijn vrouw, 25 maar hij had
geen gemeenschap met haar voordat ze haar zoon gebaard had. En hij
gaf hem de naam Jezus. Nieuwe
Bijbelvertaling. Link naar de tekst NBV
Liever
luisteren?
Karin
van Bruggen op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Mattheus is het 1e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Omdat
Maria op Kerstdag op het alternatief leesrooster stond, ga ik er niet
van uit dat de Mattheus tekst op zondag wordt gelezen. Kijk op
churchatwork
voor de dienst bij u in de buurt en wat daar gelezen wordt Google
kerknaam en teksten of leesrooster.
Preek
van GKV predikant Dick Dreschler voor Beilen en Hoogmalen met Kerst
2011 over Mattheus 1:18-25 over
de rode draad in de Bijbel, waar Matteüs zijn boek mee begint. We
zagen Tamar, Rachab, Ruth, Batseba. We zagen zonde, vreemdelingen,
afval. We zagen hoe de draad begon, opgebouwd werd, afbrak en bijna
verdween. En toch: vandaag zijn we blij! Die lijn van die Matteüs
beschrijft loopt niet dood. Want wat is de 42ste
naam? Er staat: bij Maria wordt Jezus verwekt, die de Christus is: de
beloofde Messias! God doet wat Hij belooft had. Hij vervult zijn
beloften, ook voor ons. … Drie keer veertien generaties komen
voorbij. Steeds staat er wie wie verwekt. Vier
keer hapert het verhaal daar even, Zou de draad verder gaan? … Maar
God schakelt dan juist heel bijzondere moeders in ...
Link dickdreschler
Op
You Tube: een
van mijn favoriete playlists op You Tube: Ave Maria 150 keer! Mede
geïnspireerd
door de Ave Maria concerten die sopraan Marita Bezzina geeft voor de
St Francis Oratory in Valetta. Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze
keer kies ik voor het gebed over Maria (en Jozef: a
courageous and grace-filled man) dat
de Saint Andrews Scott's Church in Valetta, Malta op haar Facebook
page zette. Een gebed
voor de 4e zondag van Advent.
Advent God,
you break into our lives in the surprising and unexpected
through an unplanned pregnancy
through a teenage girl
through a courageous and grace-filled man.
Advent God,
you break into the lives of the nameless people we see on our TVs
through an escape and the finding of a place of refuge
through a young woman and her children
through the courageous work of many organizations helping in places of need.
Advent God,
where there are tears, bring joy
where there is despair, bring hope
where there is violence, bring peace
in the name of Immanuel
God is with us.
Bron:
Saint Andrew Scots Church op Facebook 24dec13
VOLGENDE
WEEK
Zondag
12 januari 2013, de doop van de Heer. Er is geen alternatief
leesrooster, op het gewone leesrooster staat:
Jesaja
42:1-7(9)
Psalm
89:20-28
Handelingen
10:34-38
Mattheus
3:13-17
Gezang
523 Christus ging als eerste (Nieuw Liedboek)
Toelichting
op Muziekenliturgie/Liedboek2013/523
De
teksten las ik 9januari2011,
de-doop-van-de-heer, daarom lees ik over Hannah uit Lucas 2;36038 bij de presentatie van Jezus in de tempel, een traditioneel epifanie, openbaring
verhaal door haar reactie en die van Simeon.
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten