Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting
van de Heilige Geest. Het rooster wordt gemaakt voor 3 jaar, A, B en
C en om te voorkomen de kerken om de 3 jaar hetzelfde lezen wordt ook
een alternatief leesrooster gemaakt
PERIODE
16
maart
2014,
is de 2e
zondag van de 40dagentijd of de Vasten, de 7 weken waarin we aftellen
naar Pasen.
Deze zondag wordt Reminiscere
genoemd Latijn voor 'Gedenk
uw barmhartigheden'.
De naam komt van het eerste woord van de Introïtus
(intochtszang) voor deze zondag: "Reminiscere
uit
Psalm
25:6.
De
tekst van het Introïtus luidt:Reminiscere
miserationum tuarum, Domine, et misericordiæ tuæ, quæ
a sæculo sunt: ne unquam dominentur nobis inimici nostri:
libera nos Deus Israel ex omnibus angustiis nostris. Ad te Domine
levavi animam meam: Deus meus in te confido, non erubescam.
Gedenk,
o Heer, uw barmhartigheid en uw altijd geschonken ontferming; dat
onze vijanden ons nooit overheersen. Mijn God, maak Israël vrij
van alles waardoor het gekweld wordt. Tot U, Heer, verhef ik mijn
geest; op U mijn God, vertrouw ik; beschaam mij niet.
Kijk op 24feb13 naar De Gregoriaanse Introïtus voor de 2e zondag van de 40dagentijd. Door het Koor van St. Ignatius van Antiochië, Episcopale kerk in New York (City), VS. Douglas Keilitz op het orgel en koormeester. (3m30).
Geen
Bach cantates voor
deze zondag, want de 40dagentijd is de Stille tijd en bij inkeer hoort
geen vrolijke Barokke Bach-muziek. Volgende week, op Oculi,
de
3e zondag van de 40dagentijd is er een cantate "Widerstehe
doch der Sünde” (BWV
54).
Concert
tip
Dit
weekend nog een deel van de Toernee
van
Jos
van Veldhoven en de Nederlandse
Bachvereniging
met ''Wir
danken dir, Gott, wir danken dir''
(BWV
29),
''Gott,
man lobet dich in der Stille''
(BWV
120)
en 2 Motenten: ''Sei
Lob und Preis mit Ehren'' (BWV
231)
en ''Ich
lasse dich nicht''
(BWV
232).
vrij14maart14 om 20.15uur in de Grote Kerk, Kerkplein, Naarden. za15maart14 om 14uur in de Martinikerk, Martinikerkhof, Groningen.zo16maart14 om 15uur in het Muziekgebouw aan het IJ, (bij CS) Amsterdam.
vrij14maart14 om 20.15uur in de Grote Kerk, Kerkplein, Naarden. za15maart14 om 14uur in de Martinikerk, Martinikerkhof, Groningen.zo16maart14 om 15uur in het Muziekgebouw aan het IJ, (bij CS) Amsterdam.
En
za15maart14
om 16.30 uur in de Grote Kerk, Kerkstraat 20, Den Bosch. ''Jesus
nahm zu sich die Zwölfe''
(BWV 22) en ''Du
wahrer Gott und Davids Sohn''
(BWV 23). Uitgevoerd
door Jeroen Felix / Bach Collegium 's- Hertogenbosch Link
Stichting
Bach Cantates 's-Hertogenbosch
za15maart14om 17uur in de Bullekerk of Westzijderkerk, Westzijde 75, Zaandam.
''Wie
schön leuchtet der Morgenstern ''
(BWV1) Uitgevoerd door Cor Brandenburg en het Collegium Vocale
Zaandam Link
Collegium
Vocale Zaandam.
zo16maart14
om 16uur in de Dorpskerk
Zunderdorp, Achterlaan 12, Amsterdam. ''Du
wahrer Gott und Davids Sohn''
(BWV 23) uitgevoerd door Benjamin Bakker en het Amsemble &
ABC-orkest. Link Projectkoor
Amsemble
Zo16maart14
om
19uur in de Laurenskerk, Grotekerkplein
15, Rotterdam.
''Nach
dir, Herr, verlanget mich''
(BWV 150) uitgevoerd
door Wiecher Mandemaker
en de Laurenscantorij & -Bachorkest. Link
Laurenscantorij
zo16maart14
om
19uur in de Sint-Maartenskerk, Kerkplein, Zaltbommel. ''Erhalt
uns, Herr, bei deinem Wort'' (BWV
126) uitgevoerd
door Arie Hoek en de
Cappella Sint-Maarten & Accademia Amsterdam. Link
Stichting
Maartenskerkmuziek
zo16maart14
om 19-20uur in de Wilhelminakerk, aan het Wilhelminaplantsoen, Bussum.
Cantatedienst
uit de Engelse koortraditie. Het eerste koraal is van Charles Wesley,
waarna zijn kleinzoon Samuell Sebastian Wesley vier keer voorkomt als
componist. Samuel Sebastian zong als koorjongen o.a. in de Chapell
Royall en werd in zijn latere leven één van de
belangrijkste organisten en koordirigenten (choirmaster) van
Engeland. Hij schreef alleen muziek voor de Engelse kerk. Zijn
composities zijn allemaal geschreven voor koor en orgel, geheel in de
engelse koor traditie, waar onder andere het Lead
me Lord
één van zijn bekenste is.Op het programma één
van zijn grote anthems,
met als basis de tekst uit 1 Petrus 3, wat tevens hoort bij deze
zondag van de barmhartigheid. Link
christelijkeconcertagenda
TEKST(EN)
De
teksten op het oecumenisch leesrooster zijn Exodus
24:12-18, Psalm 33:12-22, Brief
aan de Filippenzen 3:7‐14, Matteüs 17:1‐9. Dat las
ik op 20maart11,
zonder de brief aan de Filippenzen.
Op
het alternatief leesrooster Jeremia 7:1-11 en lezen we verder in
Matteüs 21:10-17.
Beide keren klagen de profeten, Jeremia en Jezus (Math 21:11) de
tempelgangers aan die niet zuiver van hart zijn en er een
''rovershol''
van maken.
In Jeremia 7:9
Jullie stelen, moorden, plegen overspel en meineed, branden wierook
voor Baäl en lopen achter andere goden aan, die jullie eerst
niet kenden. 10 En toch durven jullie, terwijl jullie al die
gruweldaden plegen, voor mij te verschijnen in deze tempel, het huis
waaraan mijn naam verbonden is, met de gedachte: Ons kan niets
gebeuren! 11 Denken jullie soms dat het huis dat mijn naam draagt een
rovershol
is? Ik zie wel degelijk wat jullie doen.
In
Mattheus 21:12
Jezus ging de tempel binnen, hij joeg iedereen weg die daar iets
kocht of verkocht, gooide de tafels van de geldwisselaars en de
stoelen van de duivenverkopers omver 13 en riep hun toe: ‘Er
staat geschreven: “Mijn huis moet een huis van gebed zijn,”
maar jullie maken er een rovershol
van!’
In
Jeremia is inkeer mogelijk, het stukje begint met een waarschuwing:
Beter je leven, dan mogen jullie
in dit land blijven wonen. 4 Vertrouw niet op die bedrieglijke leus:
“Dit is de tempel van de HEER! De tempel van de HEER! De tempel
van de HEER!” 5 Als jullie je leven werkelijk beteren, als
jullie elkaar rechtvaardig behandelen, 6 vreemdelingen, wezen en
weduwen niet onderdrukken, in dit land geen onschuldig bloed
vergieten en niet achter andere goden aanlopen, jullie onheil
tegemoet, 7 dan mogen jullie hier blijven wonen, in dit land dat ik
jullie voorouders gegeven heb. Zo is het altijd geweest, zo zal het
dan altijd zijn.
Een
heftige tekst, zeker als je hem leest met het huidige Jeruzalem en
Israël
in gedachten.
In dat licht is het opvallend dat er geen evangelie tekst is
toegevoegd
waarin Jezus de mens(en) oproept tot inkeer ''hij
vraagt de mens om zich vrij te maken van alle zonden, preoccupaties
en beslommeringen die de weg tot het Rijk Gods versperren''
(Bron:
RKK/Bekering)
En vooral om (opnieuw) te geloven.
De
leesroostercommissie kiest (echter) voor de volgende regels in
Mattheus waarin Jezus blinden en verlamden geneest en zich laat
toezingen door kinderen. Die regel "Door
de mond
van kinderen
en zuigelingen
hebt u zich
een loflied
laten zingen"?'
is een aanhaling uit Psalm 8(:3) die als een Messias aankondigende
psalm wordt opgevat. Waarschijnlijk door Jezus citaat en niet door de
dreigende inhoud.
Psalm
8
1
Voor
de koorleider. Op de wijs van De Gatitische. Een psalm van David. 2
HEER, onze Heer, hoe machtig is uw naam op heel de aarde. U
die aan de hemel uw luister toont – 3 met de stemmen van
kinderen en zuigelingen bouwt u een macht op tegen uw vijanden om
hun wraak en verzet te breken. 4
Zie ik de hemel, het werk van uw vingers, de maan en de sterren
door u daar bevestigd, 5 wat is dan de sterveling dat u aan hem
denkt, het mensenkind dat u naar hem omziet?
Jeremia
Jeremia
is het 24ste boek van het Oude Testament en vertelt het verhaal van
een van de grote profeten: Jeremia.
Geen
blije profeet; zijn naam betekent de
huilende
en ons geeft ons werkwoord jeremiëren
de betekenis jammerend klagen. Jeremia waarschuwde
voor de verwoesting van Jeruzalem en de Babylonische ballingschap als
gevolg van het wangedrag van de mensen.
Ook in ons stukje van deze
week gaat het de zondigheid van mensen, met een smeekbede aan hen om
hun leven te beteren en pas dan de tempel te bezoeken.
Kunst
tip1: Jan
Dismas Zelenka (1679 – 1745) ''Lamentatie voor Jeremia'' of
Klaagliederen. Traditioneel wordt aangenomen dat Jeremia de auteur
was, maar het boek zelf geeft daar geen informatie over.
01.
Lamentation I for Maundy Thursday - bass 0:00
02. Lamentation II for Maundy Thursday - countertenor 14:15
03. Lamentation I for Good Friday - tenor 23:19
04. Lamentation II for Good Friday - bass 32:40
05. Lamentation I for Easter Eve - tenor 43:43
06. Lamentation II for Easter Eve - countertenor 56:39
Uitvoerenden: Bertrand Chuberre, bass-baritone; Jean-François Novelli, tenor; Gérard Lesne, countertenor. Live op 25th September 2004 in de Abbaye de Royaumont near Asnières-sur-Oise/France. Beeld Jeremiah door Donatello, gefotografeerd door Brogi and Gino, Fondazione Federico Zeri Link fe.fondazionezeri.unibo
02. Lamentation II for Maundy Thursday - countertenor 14:15
03. Lamentation I for Good Friday - tenor 23:19
04. Lamentation II for Good Friday - bass 32:40
05. Lamentation I for Easter Eve - tenor 43:43
06. Lamentation II for Easter Eve - countertenor 56:39
Uitvoerenden: Bertrand Chuberre, bass-baritone; Jean-François Novelli, tenor; Gérard Lesne, countertenor. Live op 25th September 2004 in de Abbaye de Royaumont near Asnières-sur-Oise/France. Beeld Jeremiah door Donatello, gefotografeerd door Brogi and Gino, Fondazione Federico Zeri Link fe.fondazionezeri.unibo
Link:
youtube
Kunst
tip2: Jeremia
treurend over de ondergang van (de tempel in) Jeruzalem (achter hem).
Rembrandt van Rijn (1606-1669) Circa 1630, olieverf op paneel nu in
het Rijksmuseum in Amsterdam. Link
Jeremiah
Lamenting
Jeremia
7:1-11
Straf
voor Juda’s godsdienstige praktijken
1 De HEER richtte zich tot Jeremia: 2 ‘Ga in de tempelpoort staan en verkondig deze boodschap: Luister naar de woorden van de HEER, Judeeërs; luister, jullie die door deze poorten naar binnen gaan om de HEER te vereren. 3 Dit zegt de HEER van de hemelse machten, de God van Israël: Beter je leven, dan mogen jullie in dit land blijven wonen. 4 Vertrouw niet op die bedrieglijke leus: “Dit is de tempel van de HEER! De tempel van de HEER! De tempel van de HEER!” 5 Als jullie je leven werkelijk beteren, als jullie elkaar rechtvaardig behandelen, 6 vreemdelingen, wezen en weduwen niet onderdrukken, in dit land geen onschuldig bloed vergieten en niet achter andere goden aanlopen, jullie onheil tegemoet, 7 dan mogen jullie hier blijven wonen, in dit land dat ik jullie voorouders gegeven heb. Zo is het altijd geweest, zo zal het dan altijd zijn. 8 Maar jullie vertrouwen op die bedrieglijke leus, en dat zal je niet baten. 9 Jullie stelen, moorden, plegen overspel en meineed, branden wierook voor Baäl en lopen achter andere goden aan, die jullie eerst niet kenden. 10 En toch durven jullie, terwijl jullie al die gruweldaden plegen, voor mij te verschijnen in deze tempel, het huis waaraan mijn naam verbonden is, met de gedachte: Ons kan niets gebeuren! 11 Denken jullie soms dat het huis dat mijn naam draagt een rovershol is? Ik zie wel degelijk wat jullie doen – spreekt de HEER.
1 De HEER richtte zich tot Jeremia: 2 ‘Ga in de tempelpoort staan en verkondig deze boodschap: Luister naar de woorden van de HEER, Judeeërs; luister, jullie die door deze poorten naar binnen gaan om de HEER te vereren. 3 Dit zegt de HEER van de hemelse machten, de God van Israël: Beter je leven, dan mogen jullie in dit land blijven wonen. 4 Vertrouw niet op die bedrieglijke leus: “Dit is de tempel van de HEER! De tempel van de HEER! De tempel van de HEER!” 5 Als jullie je leven werkelijk beteren, als jullie elkaar rechtvaardig behandelen, 6 vreemdelingen, wezen en weduwen niet onderdrukken, in dit land geen onschuldig bloed vergieten en niet achter andere goden aanlopen, jullie onheil tegemoet, 7 dan mogen jullie hier blijven wonen, in dit land dat ik jullie voorouders gegeven heb. Zo is het altijd geweest, zo zal het dan altijd zijn. 8 Maar jullie vertrouwen op die bedrieglijke leus, en dat zal je niet baten. 9 Jullie stelen, moorden, plegen overspel en meineed, branden wierook voor Baäl en lopen achter andere goden aan, die jullie eerst niet kenden. 10 En toch durven jullie, terwijl jullie al die gruweldaden plegen, voor mij te verschijnen in deze tempel, het huis waaraan mijn naam verbonden is, met de gedachte: Ons kan niets gebeuren! 11 Denken jullie soms dat het huis dat mijn naam draagt een rovershol is? Ik zie wel degelijk wat jullie doen – spreekt de HEER.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Roland Vonk uit
Rotterdam, Radio-Rijnmond presentator op voorleesbijbel Of
ga naar downloadbijbel.
Jeremia is het 24ste boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Gereformeerd
Vrijgemaakte Kerk Wezep, het Noorderlicht, Mariënrade, 1 Wezep.
Tijd:
9.30 en 16uur, voorganger Ds. K.F. Dwarshuis. Link
GKVWezep Of
kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van ds Wim de Groot voor de Lichtkring, Gereformeerde
Kerk (vrijgemaakt) in Nieuwerkerk aan den IJssel op 23 februari 2014.
In een actuele serie preken over Jeremia over Jeremia 7:1-11 en
'recht
doen'
waarin het onrecht (doen of ervaren) in het persoonlijke wordt
besproken. Link
de-Lichtkring/Jeremia
recht doen
(pdf)
40dagentijdleesrooster
van
de Protestantse gemeente Wezep aan de hand van het (Alternatief)
Leesrooster. Voor maandag 17 maart 14 Jeremia
7:1-11
Toen Jezus direct na de intocht het tempelplein schoonveegde,
citeerde hij
uit de profetieën van de profeet Jeremia: ‘Er staat
geschreven: “Mijn huis moet een huis van gebed zijn” maar
jullie maken er een rovershol van!’ (Matteüs 21: 13). Hoe
klinkt dat, met de profetie van Jeremia erbij? Wat
zegt het, dat Jezus juist dit aanhaalt. Link
GKVWezep/40dagen2014
(pdf)
Op You Tube: In
het Engels Rev. Gregory Barth van Our
Redeemer Lutheran Church Winnetka, CA
Old Testament Lesson: Jeremiah 7:1-11 en Sermon Text: Luke 21
(verwoesting van de tempel) Endurance
With Assurance
November 17, 2013. (25m44) Link
youtube
MATTHEUS
Mattheus
is het 1e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. We lezen verder na vorige week dus (al) over
de intocht in Jeruzalem op Palmpasen, de zondag voor Pasen.
Het
is het bekende verhaal van Jezus die de handelaren uit de tempel
jaagt omdat het een huis van gebed is/moet zijn en er geneest,
(s)preekt en zich laat toezingen. Dit verhaal komt ook voor bij
Marcus 11:15-19 (identiek), Lucas 19:45-48 (samenvatting) en Johannes
2:13-17 (1e stuk). Zie ook de preek.
Kunst
tip: De
tempelreiniging door Doménikos Theotokópoulosof El
Greco, de Griek (1541–1614) Uit 1570 op Beeldmeditaties.
Met een beeldmeditatie(tekst om te beluisteren) of te lezen. Link
Beeldmeditaties/tempelreiniging
Matteüs
21:10-17
10
Toen hij Jeruzalem binnenging, raakte de hele stad in rep en roer.
‘Wie is die man?’ wilde men weten. 11 Uit de menigte werd
geantwoord: ‘Dat is Jezus, de profeet uit Nazaret in Galilea.’
12 Jezus ging de tempel binnen, hij joeg iedereen weg die daar iets
kocht of verkocht, gooide de tafels van de geldwisselaars en de
stoelen van de duivenverkopers omver 13 en riep hun toe: ‘Er
staat geschreven: “Mijn huis moet een huis van gebed zijn,”
maar jullie maken er een rovershol van!’
14 Toen kwamen er in de tempel blinden en verlamden naar hem toe, en hij genas hen. 15 De hogepriesters en de schriftgeleerden zagen welke wonderen hij verrichtte en hoorden de kinderen in de tempel ‘Hosanna voor de Zoon van David!’ roepen, en ze waren hoogst verontwaardigd. 16 Ze gingen hem vragen: ‘Hoort u wat ze zeggen?’ En Jezus antwoordde hun: ‘Jazeker! Hebt u dan nooit gelezen: “Door de mond van kinderen en zuigelingen hebt u zich een loflied laten zingen”?’ 17 Zo liet hij hen staan, en hij ging de stad uit, naar Betanië, waar hij de nacht doorbracht.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst NBV
Liever
luisteren?
Mattheus
is het 1e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Domkerk,
Domplein, Utrecht. Tijd:
10.30uur, voorganger ds J. H. Uytenbogaardt. Tweede
zondag van de
Veertig
dagen Profetenlezing Jeremia
7:1–11, Evangelielezing Mattheus
21:10–17 Link
Domkerk.
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Martijn Piet voor de Levend Evangelie Gemeente op 24juli11
over
Tempelreiniging
volgens Lezen: Johannes 2:13-17
en Marcus 11:15-17. Twee
tempels ontmoeten elkaar. Zegt de één tegen de ander:
"Het lijkt bij jou wel een rovershol". Deze preek gaat over
de tempelreiniging. Jezus staat niet toe dat het huis van Zijn vader
- dat een huis van gebed zou moeten zijn - door toedoen van op
zichzelf gerichte mensen verandert in een rovershol. Paulus vraag
zich in de eerste Korinthiërs bief hardop af of christen
eigenlijk wel beseffen, dat sinds de Pinksterdag God met zijn geest
woning heeft gemaakt in een ieder die gelooft. Bewijzen we God eer
met ons lichaam? Wellicht is het tijd voor een tempelreiniging. Link
leg
of leg/Tempelreiniging
(pdf)
40dagentijdleesrooster
van de Protestantse gemeente
Wezep aan de hand van het (Alternatief) Leesrooster. Voor zondag
16 maart – 2de zondag van de Veertig dagen – Matteüs
21:10-17 Het tafereel is versprongen. Tot dit moment riepen de
omstanders: ‘Hosanna, voor de Zoon van David! Gezegend hij die
komt in de naam van de Heer’. Maar nu de stoet in Jeruzalem is
aangekomen, wordt het onrustiger, ieder is in rep en roer. Wie is
dit, vraagt men zich af . Ook het antwoord is terughoudender: een
profeet; over een koning wordt niet meer gesproken. De profeet veegt
vervolgens het tempelplein leeg en geneest aansluitend blinden en
verlamden. Dank klinkt een echo van de intocht; kinderen zeggen de
waarheid en roepen uit ‘ Hosanna voor de Zoon van David’
Op
You Tube:
Uit een Jezus film de scene van de tempelreiniging. Volgens mij de
1999 Jezus film met Jeremy
Sisto
als Jezus. Regisseur
Roger
Young, schrijver Suzette Couture (3m22)
Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader'
Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze keer kies
ik voor het ''inkeervers'' van Gerbrand Adriaensz. Bredero of
Breero
(1585-1618)
de "Amstelredammer'''. Ook toen al vol verleidingen.
GEESTIGH-LIEDT.
Stem:
Ick schou de Wereld an.
Wat
dat de wereld is,
Dat weet ick al te wis
(God betert) door ’t versoecken:
Want ick heb daer verkeert
Dat weet ick al te wis
(God betert) door ’t versoecken:
Want ick heb daer verkeert
En
meer van haer geleerd
Als vande beste boecken.
Als vande beste boecken.
Want
of ick schoon al las
Het geen soo kunstigh was
Het geen soo kunstigh was
Als
Goddelijck geschreven,
Ten gingh ter ziel noch sin
Soo nyver my niet in
Als ’t eygen selfs beleven.
Ten gingh ter ziel noch sin
Soo nyver my niet in
Als ’t eygen selfs beleven.
Nu
heb ick ’t al versocht:
Soo dool, als onbedocht,
Soo rauw als onberaden.
Och Godt! ick heb te blind
En al te seer bemind
De dingen die my schaden.
Soo dool, als onbedocht,
Soo rauw als onberaden.
Och Godt! ick heb te blind
En al te seer bemind
De dingen die my schaden.
Een
hooft vol wind en wijn,
Een hart vol suchts en pijn,
Een lichaem gants vol qualen
Heeft Venus en de kroes,
Of selfs die leyde droes,
My dickwils doen behalen
Een hart vol suchts en pijn,
Een lichaem gants vol qualen
Heeft Venus en de kroes,
Of selfs die leyde droes,
My dickwils doen behalen
Och!
een bedroeft gemoet
En een hert seer verwoet
Van duysent na berouwen
Van overdaet en lust,
Met een ziel ongerust
Heb ick in ’t lest behouwen.
En een hert seer verwoet
Van duysent na berouwen
Van overdaet en lust,
Met een ziel ongerust
Heb ick in ’t lest behouwen.
Hoe
strengh breeckt my dit op:
Myn kruijfde krulde kop
Die brenght mijn voor de jaren,
In mijn tijds Lenten voort,
Op ’t swart en ’t swetigh swoort
Veel grijse graeuwe hayren.
Myn kruijfde krulde kop
Die brenght mijn voor de jaren,
In mijn tijds Lenten voort,
Op ’t swart en ’t swetigh swoort
Veel grijse graeuwe hayren.
Wanneer
een ander leyt
Gestreckt en uytgespreyt
En rust met lijf en leden:
Dan plaeght my aldermeest
De quellingh van mijn Geest
Met beulsche wredicheden.
Gestreckt en uytgespreyt
En rust met lijf en leden:
Dan plaeght my aldermeest
De quellingh van mijn Geest
Met beulsche wredicheden.
Dan
dringht my door de huyt
Het bange water uyt,
Door kommerlijcke sorgen,
Dies my het herte barst
En wenscht alsoo gheparst
Den ongeboren morgen.
Het bange water uyt,
Door kommerlijcke sorgen,
Dies my het herte barst
En wenscht alsoo gheparst
Den ongeboren morgen.
En
nimmer ick den dagh
Alsoo geluckich sagh,
Dat sy my vol verblyden:
Voorwaer ’t heb uur noch tijd,
Of ellick heeft syn strijd,Sijn lief, zijn leed, zijn lyden.
Alsoo geluckich sagh,
Dat sy my vol verblyden:
Voorwaer ’t heb uur noch tijd,
Of ellick heeft syn strijd,Sijn lief, zijn leed, zijn lyden.
Al
’t gene dat de Lie’n
Ter Wereld mogen sien
Of immermeer verwerven,
En wensch ick niet soo seer
Als saligh inden Heer
Te leven en te sterven.
Ter Wereld mogen sien
Of immermeer verwerven,
En wensch ick niet soo seer
Als saligh inden Heer
Te leven en te sterven.
Voorgedragen
door uploader 'Metrisch'? Soms
staan er wel uitvoerenden bij, hier niet. Een schatkamer van
Nederlandstalige poëzie
(2m36) Op
youtube
VOLGENDE
WEEK
23
maart 2014, 3e van de 40dagen of Oculi (ogen)
Exodus
17:1-7
Psalm
95
1
Korintiërs 10:1‐13
Johannes
4:5-26(42)
Dat
las ik op 27maart11,
3e-van-de-40-dagen-Oculi
Op
het Alternatief Leesrooster staat Psalm 118:13-23 en we lezen verder in Matteüs 21:33‐46
(gelijkenis van de wijngaard).
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten