Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting
van de Heilige Geest. Het rooster wordt gemaakt voor 3 jaar, A, B en
C en om te voorkomen de kerken om de 3 jaar hetzelfde lezen wordt ook
een alternatief leesrooster gemaakt
PERIODE
23
maart
2014,
is de 3e
zondag van de 40dagentijd of de Vasten, de 7 weken waarin we aftellen
naar Pasen.
De zondag heet Oculi
Latijn voor ogen en het komt van de
beginwoorden van het introïtus (openings)gezang dat deze week
uit psalm 25 komt:
"Oculi mei semper ad Dominum, ...
Mijn ogen zijn altijd gericht op de Heer"
Psalm 25:15
"Oculi mei semper ad Dominum, ...
Mijn ogen zijn altijd gericht op de Heer"
Psalm 25:15
Kunst
tip: Davids
psalm 25 (24) in het Sint Albans psalter, een Engels
verluchte psalmenboek uit het eerste helft van de 12e eeuw. Nu in de
Universiteit
van Aberdeen, Schotland. Link
stAlbanspsalter/psalm24(25)
Of
kijk op dit blog op 3maart13
naar een Gregoriaans
gezongen introïtus van Oculi
zonder de uitvoerenden, Cisterciënzers? door f1j2p3 (Paulo) uit
Brazilië, zie ook obltoscistercienses
(1m34).
De
Bach cantate
is 'Widerstehe
doch der Sünde'
(BWV 54) De
teksten horen bij Lucas 11:14-28 over de demon uitdrijving uit de
stomme. Met de waarschuwing dat demonen kunnen terugkeren met
versterking en Wie
niet met mij is, is tegen mij, en wie niet met mij samenbrengt,
drijft uiteen. Tot
slot ‘Gelukkiger
zijn zij die naar het woord van God luisteren en ernaar leven.’
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) (Donkere) Alt Marga Höffgen met het
Gewandhausorchester Leipzig onder leiding van Kurt Thomas 1961.
(13m53) Link
youtube
Of
kijk op dit blog op
3maart13
J.S. Bach (1685-1750)
''Widerstehe
doch der Sünde'' (BWV
54) door Andreas Scholl, countertenor en Markus Markl. Het Collegium
Vocale Orchestra met dirigent Philippe Herreweghe (11m05).
of
kijk op dit blog op 27maart2011,
3evande40dagen Oculi naar
Glenn Gould en Russel Oberlin J S Bach Cantate 54 "Widerstehe
doch der Sünde".
Met toelichting z.d Canada (?). (5m20).
NB
Op dinsdag 25 maart is het Maria Boodschap (Annunciatie) en daarvoor
is ''Wie
schön leuchtet der Morgenstern'' (BWV
1). De cantate hoort uiteraard bij Aankondiging van de geboorte van
Jezus in Lucas 1:26-38.
Op You Tube: JS Bach 'Wie schön leuchtet der Morgenstern' (BWV 1). Uitgevoerd door Malin Hartelius, James Gilchrist, Peter Harvey en het Monteverdi Choir, de English Baroque Soloists onder leiding van Sir John Eliot Gardiner. (21m18) Link youtube
Op You Tube: JS Bach 'Wie schön leuchtet der Morgenstern' (BWV 1). Uitgevoerd door Malin Hartelius, James Gilchrist, Peter Harvey en het Monteverdi Choir, de English Baroque Soloists onder leiding van Sir John Eliot Gardiner. (21m18) Link youtube
Concert
tips
Geen
cantate 54, wel:
vrij21maart14
om
21uur in de
Grote of Onze Lieve vrouwekerk, Lange Geldersekade 2, Dordrecht. Bach
by Candlelight,
door Cor
Ardesch op het Bach-orgel Programma Fantasia
en Fuga c-moll (BWV
537) ,
Jesus Christus, unser Heiland (BWV
665) O
Lamm Gottes unschuldig (BWV
618), Concerto
G-Dur (BWV
571), O
Mensch, bewein dein’ Sünde gross (BWV
622), Jesus
Christus, unser Heiland (BWV
666) en het Praeludium
en Fuga h-moll (BWV
544) Kaarten Link
concertengrotekerkdordrecht
za22maart14,
om 15uur in de Schouwburg, Schouwburgplein 50 Rotterdam Orgelconcert
door Bram Beekman. Op het programma: o.a. Karg-Elert - Passacaglia
und Fuge über den Namen B-A-C-H
op.150 Werken van Bach Link
Orgelconcert
Bram Beekmanza22maart14, om 19.30-20.30uur in het Gereformeerde Lichtpunt, Willem Dreesstraat 4 Zuthpen. Een Orgelconcert op het historisch Nicholsonorgel door Gerrit Hoving. Op het programma staan Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) - Johannes Brahms (1833-1897) - Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) - Jean Langlais (1907-1991) en Louis Vierne (1870-1937). De toegangsprijs is 7euro, kinderen tot 16 jaar gratis toegang en na afloop van het concert gratis koffie of thee en napraten. Link OrgelconcertHetLichtpun
za22maart2014 om 19.30uur in de Oude Kerk in Zeist, 1e Dorpstraat 1, Zeist. De Johannes Passion - voor en door jonge mensen – met het koor van de oudste jongens en meiden van Koorschool en Jong Meisjeskoor Ars Musica (11-15jr). Daarnaast zullen de jongere kinderen van de Koorschool de koralen meezingen, vanaf de beide zijbalkons van de Oude Kerk. Uitgevoerd wordt Bach’s ‘Zweite Fassung’ uit 1725, met het uit de Matthäus Passion bekende ‘O Mensch, bewein dein Sünde gross’ als openingskoor en ‘Christe, du Lamm Gottes’ als slotkoor (deel 4 uit cantate 23). Solisten: Margreet Rietveld, Pieter van Breugel, Jan van Elsacker, Joep van Geffen en Daniël Hermán Mostert. Link Johannes Passion J.S. Bach,
za22maart14, om 20uur in de Grote Kerk Voorstraat 2, Asperen. Kamerkoor Voce Anglica + orkest Intermezzo o.l.v. Jeroen Bal zingt Cantate 140 - Wachet auf, ruft ons die Stimme, Cantate 180 - Schmucke dich, o liebe Seele en Cantate 99 - Was Gott tut, das ist wohlgetan. Solisten Sopraan: Marlotte van 't Hoff, Altus: Sebastiaan van Lingen, Tenor: Arjen Uitbeijerse en Bas: Ralph Looij. Kaarten 15euro, CJP 10euro kinderen t/m 12 jaar gratis. Link
Bach Cantates door Kamerkoor Voce Anglica
zo23maart14, om 16uur- 17uur in de Sint-Baafskerk, Sint Bavostraat 5, Aardenburg. Cantateconcert met 'Tilge höchster, meine Sünden' (BWV 1083) en 'Himmelskönig sei wilkommen' (BWV 182). Uitgevoerd door Ensemble BachPlus onder leiding van Bart Naessens.Solisten: Griet De Geyter, sopraan; Bart Uvin, altus; Kevin Skelton, tenor; Tiemo Wang, bariton Link Cantateconcert,
zo23maart14 om 19uur in de Grote Kerk, Loolaan 16, Apeldoorn. Cantate 'Wie schön leuchtet der Morgenstern' (BWV 1) met sopraan Martha Bosch, tenor Henk Gunneman en bas Hans Scholing. Motet van Johann Michael Bach 'Unser Leben währet siebenzig Jahr'. Uitgevoerd door Wolfgang Lange en het Gelders Bach Collegium. Link Gelders Bach Collegium
TEKST(EN)
Op
het gewone leesrooster staat deze week: Exodus
17:1-7, Psalm
95, 1
Korintiërs 10:1‐13 en Johannes 4:5-26(42). Dat las ik op
27maart11,
3e-van-de-40dagen-Oculi
Op
het Alternatief Leesrooster staat Psalm 118:13-23 met de beroemde
regel de 'steen die de bouwers afkeurden is een
hoeksteen geworden'.
We lezen verder in Matteüs 21:33‐46 met de gelijkenis van
de wijngaard. In de Matteüs
tekst verwijst Jezus naar de hoeksteen regels in de psalm.
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 118, in het Latijn heet de psalm
Confitemini
Domino naar
de beginregel.
Kunst
tip: Psalm
118 (117) in het Psalter of St. Maximin uit de 9e eeuw, folio 73verso.
Nu in de John Rylands University Library, Manchester VK. Link
Man.ac.uk/Psalm-one-hundred-and-seventeen
1-24 (=118)
PSALM
118:13-23
13
Jullie sloegen mij en ik viel,
maar de HEER heeft geholpen.
14 De HEER is mijn sterkte, mijn lied,
hij gaf mij de overwinning.
15 Hoor, gejubel om de overwinning
in de tenten van de rechtvaardigen:
de rechterhand van de HEER doet machtige daden,
16 de rechterhand van de HEER verheft mij,
de rechterhand van de HEER doet machtige daden.
17 Ik zal niet sterven, maar leven
en de daden van de HEER verhalen:
18 de HEER heeft mij gestraft,
maar mij niet prijsgegeven aan de dood.
19 Open voor mij de poorten van de gerechtigheid,
ik wil binnengaan om de HEER te loven.
20 Dit is de poort die leidt naar de HEER,
hier gaan de rechtvaardigen binnen.
21 Ik wil u loven omdat u antwoordde
en mij de overwinning gaf.
22 De steen die de bouwers afkeurden
is een hoeksteen geworden.
23 Dit is het werk van de HEER,
een wonder in onze ogen.
maar de HEER heeft geholpen.
14 De HEER is mijn sterkte, mijn lied,
hij gaf mij de overwinning.
15 Hoor, gejubel om de overwinning
in de tenten van de rechtvaardigen:
de rechterhand van de HEER doet machtige daden,
16 de rechterhand van de HEER verheft mij,
de rechterhand van de HEER doet machtige daden.
17 Ik zal niet sterven, maar leven
en de daden van de HEER verhalen:
18 de HEER heeft mij gestraft,
maar mij niet prijsgegeven aan de dood.
19 Open voor mij de poorten van de gerechtigheid,
ik wil binnengaan om de HEER te loven.
20 Dit is de poort die leidt naar de HEER,
hier gaan de rechtvaardigen binnen.
21 Ik wil u loven omdat u antwoordde
en mij de overwinning gaf.
22 De steen die de bouwers afkeurden
is een hoeksteen geworden.
23 Dit is het werk van de HEER,
een wonder in onze ogen.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Albert
Koevoet uit Rotterdam op voorleesbijbel
Of ga naar
downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek
van het Oude Testament.
Liever
live?
Protestantse
Joriskerk, Sint Jorisstraat 16, Venlo. Tijd:
10 uur, voorganger Ds. Hirs. Lezingen van de zondag: Psalm
118:13-23 en Matteüs 21:33-46. De
eerste lezing keert terug naar Psalm 118, waar we nu horen: “Jullie
sloegen mij en ik viel, maar de Heer heeft geholpen” en waar
sprake is van de steen die de bouwers afkeurden, maar die tot
hoeksteen geworden is. En inderdaad al die momenten keren terug in de
evangelielezing, waar Jezus een gelijkenis vertelt over pachters die
de zoon van de eigenaar van de wijngaard neerslaan – en waar
ook weer van die hoeksteen sprake is.
Preek
van ds. M.M. van Campen voor de Maranathakerk in Rotterdam op
14april2013 over Psalm 118 Psalm
118, bekend en geliefd in zowel de Joodse en als christelijke
gemeenschap – bij het Pascha – het halleel - wordt het
gezongen en bij het Succot in de synagoge. Met Pasen en Pinksteren
zingen wij hem, Loof de Heer. Vers 1 en 29. De grondtoon die telkens
terug komt. En het loopt er daarheen. De goedheid van de Heere wordt
bezongen, een Paaspsalm. Vers 17 – ik zal niet sterven, maar
leven. Luthers lievelingspsalm. Ik zal niet sterven, maar leven en de
daden van de Heere vertellen. Welke psalm (of welk lied) raakt u,
inhoudelijk? In Ikazia wordt altijd Wat de toekomst brenge moge
opgegeven, begrijpelijk.
David
is verworpen door Saul, maar door God gemaakt tot hoeksteen van
Israël – hij had al tien keer dood kunnen zijn. Dit is de
dag die de Heer gemaakt heeft, als lied, komt hier ook uit.
Het
is een profetie over de Heere Jezus en Hij heeft het zelf op Zijn
lippen gehad. Ze zongen de lofzang. Vlak voor het lijden in de
laatste nacht van je leven. Wat zal er in het hart van de Heere Jezus
zijn omgegaan- ik al niet sterven – maar Hij wel.
Link Maranathakerk
Op
You Tube:
Jammer genoeg matige geluidskwaliteit regel 21 van psalm 118 een
verder in het Latijn met de tekst, in de Sint Peter in Rome, Italië
bij de inauguratie van de vorige Paus Benedictus. (4m33) Link
youtube
MATTHEUS
Mattheus
is het 1e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit verhaal komt ook voor bij Lucas 20:9-19 en in Marcus 12:1-12. In Lucas r18 worden de knechten niet gedood, maar doodt de hoeksteen: Ieder die op deze steen valt valt te pletter en de man op wie de hoeksteen valt wordt vermorzeld. De Marcus versie is gelijk aan de Lucas versie, laat de dodelijke hoeksteen weg, maar heeft vrijwel dezelfde slotregel over het gevangennemen van Jezus. De
gelijkenis van de wijngaard is vrij bekend en vaak afgebeeld.
Kunst
tip: Gelijkenis
van de wijngaard, door Hans of Jan (Johannes) Collaert II
(Antwerpen circa 1561 - 1620 Antwerpen). Gravure en boekdruk uit
1597. Nu
in het Rijksmuseum, Amsterdam. Link
Rijksmuseum/collectie
Kunst
tip2:
Ook uit Antwerpen, een uitgebreide beschrijving van de symboliek in
het interieur van de Sint Joriskerk, Mechelseplein 24, Antwerpen. Met
op pag. 22 en 23 druiventrossen en wijnstokken, het symbool voor het
volk van Israël
en de 2 parabels van Jezus. (23 pag, pdf) Link
Sint-Jorisparochie
Kennis
tip:
Ik lees Young Jesus van Jean-Pierre Isboud, professor Culture en
Media studie University of Santa Barbara California. Het beschrijft
de (historische) omstandigheden in Israël
in Jezus tijd en de invloed daarvan op zijn vormende jaren en
verkondiging. Hij stelt dat het waarschijnlijk(er) is dat Jezus
landarbeider was vanwege de beperkte werkgelegenheid en zijn parabels
over landbouw in plaats van timmerman. Hoofdstuk `Growing
up in Galilee'
pag 67-88. Noot van een media professor kan je ook verwachten dat hij
ook overweegt/begrijpt dat Jezus veel in landbouwvergelijkingen
spreekt omdat dat veel meer mensen aansprak.
Mattheus
21:33-45
33
Luister naar een andere gelijkenis. Er was eens een landheer die een
wijngaard aanlegde en hem omheinde. Hij groef er een kuil voor de
wijnpers en bouwde een uitkijktoren. Toen verpachtte hij hem aan
wijnbouwers en ging op reis. 34 Tegen de tijd van de druivenoogst
stuurde hij zijn knechten naar de wijnbouwers om zijn vruchten in
ontvangst te nemen. 35 Maar de wijnbouwers grepen de knechten, ze
mishandelden er een, doodden een ander en stenigden een derde. 36
Daarna stuurde de landheer andere knechten, een grotere groep dan
eerst, maar met hen deden ze hetzelfde. 37 Ten slotte stuurde hij
zijn zoon naar hen toe, met de gedachte: Voor mijn zoon zullen ze wel
ontzag hebben. 38 Toen de wijnbouwers de zoon zagen, zeiden ze onder
elkaar: “Dat is de erfgenaam! Kom op, laten we hem doden en zo
zijn erfenis opstrijken,” 39 en ze grepen hem vast, gooiden hem
de wijngaard uit en doodden hem. 40 Wanneer nu de eigenaar van de
wijngaard komt, wat moet hij dan met die wijnbouwers doen?’ 41
Ze antwoordden: ‘De onmensen! Laat hij ze op een mensonwaardige
manier ombrengen en de wijngaard verpachten aan andere wijnbouwers,
die de vruchten wel aan hem afdragen wanneer het daar de tijd voor
is.’ 42 Daarop zei Jezus tegen hen: ‘Hebt u dit nooit in
de Schriften gelezen:
-
-
“De
steen die de bouwers afkeurden
is de hoeksteen geworden.
Dankzij de Heer is dit gebeurd,
wonderbaarlijk is het om te zien.”
43 Daarom zeg ik u: het koninkrijk van God zal u worden ontnomen, en gegeven worden aan een volk dat het wel vrucht laat dragen. 44 Wie over die steen struikelt zal gebroken worden, en iedereen op wie die steen valt zal worden verpletterd.’ 45 Toen de hogepriesters en de Farizeeën zijn gelijkenissen hoorden, begrepen ze dat hij over hen sprak. 46 Ze wilden hem graag gevangennemen, maar ze waren bang voor de reactie van de volksmassa, daar men hem voor een profeet hield.
is de hoeksteen geworden.
Dankzij de Heer is dit gebeurd,
wonderbaarlijk is het om te zien.”
43 Daarom zeg ik u: het koninkrijk van God zal u worden ontnomen, en gegeven worden aan een volk dat het wel vrucht laat dragen. 44 Wie over die steen struikelt zal gebroken worden, en iedereen op wie die steen valt zal worden verpletterd.’ 45 Toen de hogepriesters en de Farizeeën zijn gelijkenissen hoorden, begrepen ze dat hij over hen sprak. 46 Ze wilden hem graag gevangennemen, maar ze waren bang voor de reactie van de volksmassa, daar men hem voor een profeet hield.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Els Wouters uit
Tilburg op voorleesbijbel Of
ga naar downloadbijbel
Mattheus is het 1e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Hervormde
Gemeente Vuren, Thaborkerk, Mildijk 119, Vuren. Tijd:
10uur, voorganger ds. Peter van Ankeren
Psalm
118:13-23
en Matteüs 21:33‐46. Met
medewerking van de Thaborcantorij, ouderling:
Annie van Wilgen, diaken: Christine de Haas, organist: Peter van de
Minkelis en lector: Jan Looijen. Link
hervormdegemeentevuren Of
kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Bijbeluitleg
van
Laurens Hoddenbagh, geen theoloog enthousiast Bijbellezer, voor zijn
website. Het
is in deze gelijkenis niet zo moeilijk om te zien wie wie is. De
wijngaard was door God verhuurd aan de pachters, maar zij droegen de
vruchten niet af aan de eigenaar. God, de eigenaar van het land, zond
zijn slaven om de opbrengst op te halen, maar zij werden gedood. Zijn
die slaven hier de engelen? Nee, want engelen kunnen niet gedood
worden. Deze slaven waren de profeten. … Jezus zegt: '37
Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u
gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen,
gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij
hebt niet gewild'. Zij doodden niet alleen de profeten, maar zij
doodden zelfs de grootste profeet die er ooit geleefd heeft, de Zoon
van de Landeigenaar. Tot wie sprak Jezus in deze gelijkenis? Hij
sprak tot de Joden. Speciaal tegen de leidende priesters en
Pharizeeën, zoals ze zelf ook begrepen.
Wat was de straf voor het niet trouw zijn aan de landeigenaar? Daarom, Ik zeg u, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden en het zal gegeven worden aan een volk, dat de vruchten daarvan opbrengt.’ (vs.43). In de parallel gelijkenis in Lucas 20 antwoorden zij: Dat nooit! Link hoddenbagh/bijbelopen
Wat was de straf voor het niet trouw zijn aan de landeigenaar? Daarom, Ik zeg u, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden en het zal gegeven worden aan een volk, dat de vruchten daarvan opbrengt.’ (vs.43). In de parallel gelijkenis in Lucas 20 antwoorden zij: Dat nooit! Link hoddenbagh/bijbelopen
Op
You Tube:
In het Engels, Jezus vertelt de parabel van de wijnbouwers uit de
film met Jeremy Sisto als Jezus, zie imdb,
met een toelichting door Emma Brown (5m21). Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze
keer kies ik voor een dankgebed van Ton Heijboer, of Co Libris 'eenmanszaak voor geloofsgemeenschap' in Hoorn, in een dienst die
hij is voorgegaan met als thema 'wijngaarden in de Bijbel'.
Dankgebed
Lieve god,
Dank u wel voor alle parels van het leven…
Lieve god,
Dank u wel voor alle parels van het leven…
Dank
u wel dat wij mogen wezen, wie we zijn
gedoopt, of niet, u wilt uw liefde geven
aan alle mensen, jong en oud, groot en klein.
Dank u wel voor alle parels van het leven
ook de woestijn en zelfs de nacht behoort daarbij
gedoopt, of niet, u wilt uw liefde geven
aan alle mensen, jong en oud, groot en klein.
Dank u wel voor alle parels van het leven
ook de woestijn en zelfs de nacht behoort daarbij
Wij
zeggen dank voor al het goede dat we kregen
Voor
de geheimen die blijven tussen u en mij.
Dank u wel voor alle parels van het leven
Dank u wel voor alle parels van het leven
voor
die van de liefde, dat zo’n mooi rood paar is
wij
bidden u al zingend om uw troost te geven
aan mensen wier leven bepaald geen wijngaard is
aan mensen wier leven bepaald geen wijngaard is
VOLGENDE
WEEK
30
maart 2014, 4e van de 40dagen of Laetare
1
Samuël 16:1-13
Psalm
23
Brief
aan de Efeziërs 5:8-14
Johannes
9:1-13(14-25) en 26-39
Dat
las ik op 3april11 (zonder de Efeziërs).
Op
het Alternatief leesrooster staan Psalm 110 en Mattheüs 22:41-46
met de regels 'De
Heer sprak tot mijn Heer'
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten