Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting
van de Heilige Geest. Het rooster wordt gemaakt voor 3 jaar, A, B en
C en om te voorkomen de kerken om de 3 jaar hetzelfde lezen wordt ook
een
alternatief leesrooster gemaakt
PERIODE
30
maart
2014,
is de 4e
zondag van de 40dagentijd of de Vasten, de 7 weken waarin we aftellen
naar Pasen.
De 4e zondag heet 'Laetare'
dat is Latijn en betekent 'Verheug
u'.
Het is genoemd naar het begin van het openingsvers, het Introïtus
van het proprium van de Mis:
"Laetare Jerusalem: et conventum facite omnes qui diligitis eam: gaudete cum laetitia, qui in tristitia fuistis: ut exsultetis, et satiemini ab uberibus consolationis vestrae""Laat allen die Jeruzalem liefhebben zich met haar verheugen en juichen om haar, laat allen die om haar treuren nu samen met haar jubelen.
(Jesaja 66:10 in de Nieuwe Bijbelvertaling).
Kunst tip: Uit de tres riches heures de Duc de Berry, het getijdenboek van de Hertog van Berry uit de 14e Eeuw. Jesaja 66:10 in het Latijn. Link: ldysinger/books hours
"Laetare Jerusalem: et conventum facite omnes qui diligitis eam: gaudete cum laetitia, qui in tristitia fuistis: ut exsultetis, et satiemini ab uberibus consolationis vestrae""Laat allen die Jeruzalem liefhebben zich met haar verheugen en juichen om haar, laat allen die om haar treuren nu samen met haar jubelen.
(Jesaja 66:10 in de Nieuwe Bijbelvertaling).
Kunst tip: Uit de tres riches heures de Duc de Berry, het getijdenboek van de Hertog van Berry uit de 14e Eeuw. Jesaja 66:10 in het Latijn. Link: ldysinger/books hours
Er
is geen Bach cantate voor
deze en andere zondagen in de 'stille' vasten of 40dagentijd, een
gebruik in Bach's tijd. Er wordt nu aan het begin van diensten
meestal ook geen muziek gespeeld.
Concert
tips, toch
wordt er flink geconcerteerd
za29
maart14 om
20.15 uur in het Museum Buitenplaats, Hoofdweg
76, Eelde.
Cantata 42 'Am
Abend aber desselbigen Sabbats',105
'Herr,
gehe nicht ins Gericht' en
Motet 227 'Jesu,
meine Freude'.
Uitgevoerd
door David van Roijen en het Noordelijk Bach Consort Link
Noordelijk
Bach Consortzo30
maart14
om 15uur in de Lutherse Kerk, Haddingestraat 23, Groningen. Cantata
42 'Am
Abend aber desselbigen Sabbats',105
'Herr,
gehe nicht ins Gericht' en
Motet 227 'Jesu,
meine Freude'.
Uitgevoerd door David van Roijen en het Noordelijk Bach Consort Link
Noordelijk
Bach Consort
zo30
maart14
om 10.30 uur in de Kloosterkerk, hoek Parkstraat, Lange Voorhout in
Den Haag. Cantate 120 'Gott,
man lobet dich in der Stille' uitgevoerd
door Jos Vermunt en de Residentie Bachensembles. Link
Stichting
Cantatediensten Kloosterkerk
zo30 maart14
om 19uur, Pieterskerk, Pieterskerhof, Leiden, Cantate 22 'Jesus
nahm zu sich die Zwölfe' uitgevoerd
door Frank de Groot en het Kamerkoor Voix Jolies & Amici della
Musica Link
Stichting
Cantate Leiden
zo30maart14
om
10.30 uur in de Remonstrantse Kerk, Museumpark 3, Rotterdam. Cantate
126 'Erhalt
uns, Herr, bei deinem Wort'
uitgevoerd door Kees Glaubitz en het Remonstrants Cantatekoor en
-orkest
Link
Remonstranten
Rotterdam
En
zeker niet missen rond de Pasen: uitvoeringen van de Mattheus
Passion
en soms de Johannes
Passion:
Christelijkeconcertagenda/MattheusPassionzoeken
TEKST(EN)
Op
het Oecumenisch staan deze
week 1 Samuël 16:1-13, Psalm 23, Brief aan de Efeziërs
5:8-14 en Johannes 9:1-13(14-25) en 26-39. Dat las ik op 3april11
(zonder de Efeziërs).
Op
het Alternatief leesrooster staan Psalm 110 en Mattheüs 22:41-46
met in de
psalm van David r1 De
HEER spreekt tot mijn heer: en
in Mattheus 43
Jezus vroeg: ‘Hoe kan David hem dan, geïnspireerd door de
Geest, Heer noemen? Want hij zegt: 44 “De Heer sprak tot mijn
Heer: ‘Neem plaats aan mijn rechterhand, tot ik je vijanden
onder je voeten heb gelegd.’” 45 Als David hem dus Heer
noemt, hoe kan hij dan zijn zoon zijn?
In
Petrus toespraak in Handelingen 2:34-36 zegt hij dat psalm 110 van
David in vervulling is gegaan door de Hemelvaart van Christus en
citeert in r34 ook de
Heer sprak tot mijn Heer, neem plaats aan mijn rechterhand.....
Hij legt hier het verschil uit tussen David en Jezus rol:
r29
Broeders en zusters, u zult mij wel toestaan dat ik over de
aartsvader David zeg dat hij gestorven en begraven is; zijn graf
bevindt zich immers nog steeds hier. 30 Maar omdat hij een profeet
was en wist dat God hem onder ede beloofd had dat een van zijn
nakomelingen zijn troon zou bestijgen, 31 heeft hij de opstanding van
de messias voorzien en gezegd dat deze niet aan het dodenrijk
zou worden overgeleverd en dat zijn lichaam niet tot ontbinding zou
overgaan. 32 Jezus is door God tot leven gewekt, daarvan getuigen wij
allen. 33 Hij is door God verheven, zit aan zijn rechterhand, en
heeft van de Vader de heilige Geest, die ons beloofd is, ontvangen.
Die Geest heeft hij op ons doen neerdalen, en dat is wat u ziet en
hoort. 34 David
is weliswaar niet naar de hemel opgestegen, maar toch zegt hij: “De
Heer sprak tot mijn Heer: ‘Neem plaats aan mijn rechterhand, 35
tot ik je vijanden onder je voeten heb gelegd.’” 36 Laat
het hele volk van Israël er daarom zeker van zijn dat Jezus, die
u gekruisigd hebt, door God tot Heer en messias is aangesteld.’
NB
volgens Oppenhuizen, onder de preek voor psalm 110 Psalm
110 is vaak niet onze lievelingspsalm. Toch wordt hij in het NT meer
dan 30x geciteerd of aangehaald.
Zie Stern voor de verwijzingen.
Wat
linguïstisch
theologisch allemaal naar mijn smaak, maar dat theologie taal
beïnvloedt
bewijst het Catholicon
Anglicum. Het
is
een
15e Eeuws Engels-Latijns woordenboek dat afgelopen week bij
rechterlijk besluit in het VK blijft hoewel het op een veiling was
verkocht. Het was volgens de rechter essentieel
voor de ontwikkeling van de Engelse taal. Link:
The-British-Library-acquires-two-rare-manuscripts-preventing-them-from-leaving-the-UK
Op
de website van de Evangelisch Lutherse Gemeente in Naarden-Bussum de
visie van ds Willy Metzger op de evangelieteksten van het Alternatief
Leesrooster. Link
ELG-NB
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 110, in het Latijn heet de psalm
Dixit
Dominus naar
de 1e regel spreek
tot mijn Heer. In
de Naardense Bijbel vertaald met: Tijding
van de ENE aan mijn heer.
Kunst
tip:
De psalm in Latin, Dixit
Dominus,
is de inspiratie voor Claudio Monteverdi's (1567-1643) Maria Vesper
uit 1610. Solisten: Shin-Yeong Noh (Cantus), Julie Wyma (Sextus),
Samuel Green (Altus), Daniel Rakita (Tenor), Steven Eddy (Quintus) en
Max Wier (Bassus) met het IU Concentus early music ensemble en het IU
Pro Arte Ensemble onder leiding van William Gray. (7m16) Link
youtube
Kennis
tip: Edmund
Ludlow vertelt dat Thomas Cromwell
in 1650 voordat hij de oorlog verklaarde aan Schotland bijna een uur
over Psalm 110 sprak. (Bron Wikipedia)
PSALM
Van David, een
psalm.De HEER spreekt tot mijn heer:
‘Neem plaats aan mijn rechterhand,
ik maak van je vijanden
een bank voor je voeten.’
2 Uit Sion reikt de HEER u
de scepter van de macht,
u zult heersen over uw vijanden.
3 Uw volk staat klaar
op de dag dat u ten strijde trekt.
Op de heilige bergen,
uit de schoot van de dageraad,
komt tot u de dauw van uw jeugd.
4 De HEER heeft gezworen,
en komt op zijn eed niet terug:
‘Je bent priester voor eeuwig,
zoals ook Melchisedek was.’
5 De Heer aan uw rechterhand
verplettert koningen op de dag van zijn toorn.
6 Hij berecht de volken,
verplettert hoofden, overal op aarde,
lijken stapelen zich op.
7 Hij drinkt onderweg uit de beek
en dan heft hij zijn hoofd.
Nieuwe
Bijbelvertaling. Link naar de tekst NBV
Liever
luisteren?
Rinse Postuma uit
Ermelo op voorleesbijbel
'Evangelie
overal en in elke taal.' Of
ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Bathmen, Kerkplein 3, Bathmen. Tijd:
10uur, voorganger
ds. A.H. van den Bor. Toelichting
op
Psalm
110 en Matteüs 22:41-46: Jezus heeft een aantal stevige
confrontaties met zijn tijdgenoten achter de rug. En nu komen we op
een cruciaal moment aan. De farizeeën worden bevraagd op hun
geloof in wat de Tenach hen leert. Immers in psalm 110 wordt een
profetisch woord van David zichtbaar aangaande de Messias. Het is dan
ook verbijsterend dat er van de farizeeën gezegd wordt in vers
46: niemand was in staat een antwoord te geven. Het werd stil. Niet
de stilte van de verwondering, het aanbidden, het overwegen dat
Maria in haar hart deed… (Lukas 2:19). Niets van dat alles! Ze
‘durfden’ niet nog een vraag te stellen. Want ze hechtten
geen geloof aan de woorden van Jezus. Daardoor werd de basis
gelegd voor de verharding in hun harten die de oorzaak werd van
de veroordeling van deze Jezus. Ook wij zullen de stilte van ons hart
nodig hebben om wat we horen uit de Bijbel, wat we verkondigd krijgen
als het Woord van God te verstaan in de tijd waarin we leven, als een
woord van God voor ons eigen bestaan. Om het in geloof te verbinden
met het aanvaarden van Jezus als de Christus, ook voor ons leven
vandaag. Link
PGBathmen
Preek
van 'VvdB',
Gerrit de Jong. 'Ik
onderteken al mijn documenten met V.v.d.B. wat "Vriend van de
Bruidegom" betekent; zo omschreef Johannes de Doper zichzelf'
(Joh.3:29). Op zijn website Hefizbah.nl.
Psalm
110 is een zeer bijzondere psalm, omdat David in deze psalm een
gesprek tussen God de Vader en Jezus de Zoon beschrijft, terwijl hij
met zijn verstand nog nauwelijks iets begreep van de waarheid over de
Goddelijke Drie-Eenheid. Maar de Heilige Geest van God inspireerde
David met inzicht en zalfde hem om dit inzicht onder woorden te
brengen. David heeft tijdens zijn leven op profetische wijze twee
verschillende dialogen gehoord binnen de Drie-Eenheid, en deze beide
psalmen gaan over de heerschappij van de Messias als Mens; deze twee
Goddelijke dialogen staan in Psalm 2 en Psalm 110. In Ps.110 liet de
Heilige Geest aan David zien dat in de toekomst een van Davids
nakomelingen ook zijn Heer zou zijn; dit verwijst naar Jezus in Zijn
menselijkheid als de Zoon van David die verhoogd is aan de
rechterhand van God de Vader. Link
Hefzibah/Psalm
110 Koning-Hogepriester, (WP doc)
Op
Bijbelkrabbels
diverse auteurs over Psalm 110.
Op
You Tube:
Dixit
Dominus is een werk van Georg Friedrich Händel
uit 1707, HWV 232, dat
gebaseerd is op psalm 110. Het is een van zijn oudst bekende werken
dat hij schreef in Italië
in barokke stijl. Hte is een werk voor 5 vocale solisten: SSATB ofwel
sopranen, alt, tenor en bas. Uitvoering van Dixit
Dominis
van GF Händel
door het koor en barokorkest van het Conservatorio
di Vicenza presso il Tempio di San Lorenzo,
Italië.
Dirigent Paolo Faldi. Upload op 15dec2010 (35m13). Link:
youtube
Opmerkelijk:
een stukje uit het
Dixit Dominis
wordt gespeeld in de prelude
van de Rodgers & Hammerstein musical: The Sound of Music.
Op
You Tube:
Prelude van de Sound
of Music (film
met Julie Andrews en Christopher Plummer) Uitvoerenden niet bekend
muv Irwin
Kostal als dirigent, supervisor en arrangeur. (3m32) Link
youtube
MATTHEUS
Mattheus
is het 1e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit verhaal komt ook voor bij Marcus en Lucas
met vrijwel dezelfde bewoording.
Marcus
12:35-37
Jezus vroeg de mensen bij zijn onderricht in de tempel: ‘Hoe
kunnen de schriftgeleerden beweren dat de messias een zoon van David
is? 36 Zelf heeft David, geïnspireerd door de heilige Geest,
gezegd: “De Heer sprak tot mijn Heer: ‘Neem plaats aan
mijn rechterhand, tot ik je vijanden onder je voeten heb gelegd.’”
37 David noemt hem Heer, hoe kan hij dan zijn zoon zijn?’ De
talrijke aanwezigen luisterden graag naar hem.
Lucas 20:41-44: Hij zei tegen hen: ‘Hoe kan men beweren dat de messias een zoon van David is? 42 Want David zelf zegt in het boek van de Psalmen: “De Heer sprak tot mijn Heer: ‘Neem plaats aan mijn rechterhand, 43 tot ik van je vijanden een bank voor je voeten heb gemaakt.’” 44 David noemt hem dus Heer, hoe kan hij dan zijn zoon zijn?’
Kunst
tip: Jezus
bij Simon de Farizeeër
(eigenlijk in Lucas 7:36) door de Vlaamse schilder Pieter Pauwel
Rubens (1577-1640) Werk uit circa 1618-20. Nu in Hermitage Sint
Petersburg, Rusland. Uit de collectie van Sir Robert Walpole,
Houghton Hall (1779). Link
Arthermitage/Pieter-Paul-Rubens/Feast-in-the-House-of-Simon-the-Pharisee
MATTHEUS
22:41-46
41
Nu
de Farizeeën om hem heen stonden, stelde Jezus hun deze vraag:
42 ‘Wat denkt u over de Messias? Van wie is hij een zoon?’
‘Van David,’ antwoordden ze. 43 Jezus vroeg: ‘Hoe
kan David hem dan, geïnspireerd door de Geest, Heer noemen? Want
hij zegt: 44 “De Heer sprak tot mijn Heer: ‘Neem plaats
aan mijn rechterhand, tot ik je vijanden onder je voeten heb
gelegd.’” 45 Als David hem dus Heer noemt, hoe kan hij
dan zijn zoon zijn?’ 46 En niemand was in staat hem een
antwoord te geven, noch durfde iemand hem vanaf die dag nog een vraag
te stellen.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Els Wouters uit
Tilburg, Lerares op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Mattheus is het 1e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Vrije
Evangelische Gemeente Dordrecht,
Groen van Prinstererweg 66 in de wijk Crabbehof, Dodrecht.
NB Deze VEG is 125 jaar geleden ontstaan. Tijd:
10uur, voorganger Ds. C. Dahmen, schrift
lezingen: Renate Houtman. Teksten: Psalm 110 en Mt. 22: 41-46.
Groot
denken, te groot voor woorden
Organist: André Kaptein. Link
VEGDordrecht
Of
kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Wim van der Schee op 28maart 1999 voor de gemeente Loenen-
Abcoude over Mattheus 26:36-46 over Jezus gemoedstoestand
(verdrietig). Link
WvdSchee/Mat2636-46
Op
You Tube:
uit the Gospel of Mattheus, de Amerikaanse film over het Evangelie
van Mattheus uit 1993 Bruce Marciano als Jezus en Zuid Afrikaan
Gerrit Schoonhoven als regisseur en Petrus. Deel 19 van 26 (de hele
film staat online) 10 min op ongeveer 5 minuten Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze
keer kies ik voor een Hymne uit het Schotse liedboek en wel 566: When
I receive the peace of Christ.
When
I receive the peace of Christ
When
I receive the peace of Christ
my loneliness shall end;
and I must reach a hand and take
my brother as a friend -
my brother as a friend indeed
who has an honoured place
where he may stand before the Lord
in dignity and grace.
my loneliness shall end;
and I must reach a hand and take
my brother as a friend -
my brother as a friend indeed
who has an honoured place
where he may stand before the Lord
in dignity and grace.
When
I receive the peace of Christ
When
I receive the peace of Christ
my loneliness shall end;
and I must reach a hand and take
my sister as a friend -
my sister as a friend indeed
who has an honoured place
where she may stand before the Lord
in dignity and grace.
my loneliness shall end;
and I must reach a hand and take
my sister as a friend -
my sister as a friend indeed
who has an honoured place
where she may stand before the Lord
in dignity and grace.
When
I receive the peace of Christ
my loneliness shall end;
and I must reach a hand and take
myself as a friend -
myself as a friend indeed
who has an honoured place
where I may stand before the Lord
in dignity and grace.When I receive the peace of Christ
my loneliness shall end;
and I must reach a hand and take
myself as a friend -
myself as a friend indeed
who has an honoured place
where I may stand before the Lord
in dignity and grace.When I receive the peace of Christ
When
I receive the peace of Christ
my loneliness shall end;
and I must reach a hand and take
Jesus Christ as a friend -
Jesus Christ as a friend indeed
who has an honoured place
where He may stand before the Lord
in dignity and grace.
my loneliness shall end;
and I must reach a hand and take
Jesus Christ as a friend -
Jesus Christ as a friend indeed
who has an honoured place
where He may stand before the Lord
in dignity and grace.
Bron
Hymnary/the_seven_joys_of_mary
(wijs)
Alleen
het 1e couplet, de rest wist ik nog.
Nota
bene: De genoemde Bijbelse bronnen voor de hymne zijn Johannes
14:27 Peace
I leave with you; my peace I give unto you: not as the world giveth,
give I unto you. Let not your heart be troubled, neither let it be
fearful.
En
Johannes
20:24-29 But
Thomas, one of the twelve, called Didymus, was not with them when
Jesus came. 25The
other disciples therefore said unto him, We have seen the Lord. But
he said unto them, Except I shall see in his hands the print of the
nails, and put my hand into his side, I will not believe. 26And
after eight days again his disciples were within, and Thomas with
them. Jesus cometh, the doors being shut, and stood in the midst, and
said, Peace be unto you. 27Then
saith he to Thomas, Reach hither thy finger, and see my hands; and
reach hither thy hand, and put it into my side: and be not faithless,
but believing. 28Thomas
answered and said unto him, My Lord and my God. 29Jesus
saith unto him, Because thou hast seen me, thou hast believed:
blessed are they that have not seen, and yet have believed.
VOLGENDE
WEEK
6
april 2014, 5e van de 40dagentijd, Judica
Op
het Oecumenisch leesrooster staan: Ezechiël 37:1-14, Psalm
130. Romeinen 8:8‐11 en Johannes 11:1-4(5-16)17-44. Dat las
ik op 10april11
zonder de brief aan de Romeinen.
Op
het alternatief leesrooster staat: Zacharia 13:1‐9 en Matteüs
26:31-35 over de
HEER van de hemelse machten en de
profetie van Zacharia tegen de valse profeten die gestraft zullen
worden, In Mattheus het verraad of de ontkenning van Petrus en het
teken van het driemaal kraaien van de haan.
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten