Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting
van de Heilige Geest. Het rooster wordt gemaakt voor 3 jaar, A, B en
C en om te voorkomen de kerken om de 3 jaar hetzelfde lezen wordt ook
een
alternatief leesrooster gemaakt
PERIODE
13
april
2014,
is de 6e
zondag van de 40dagentijd of de Vasten, de 7 weken waarin we aftellen
naar Pasen.
Het is Palmarum, Palmpasen waarop de intocht in Jeruzalem wordt
herdacht en de kinderen van de gemeente Palmpaasstokken maken en
versieren met groen verwijzend naar de palmtakken waarmee Jezus werd
toegewuifd. Bovenin het broodhaantje dat verwijst naar Petrus
drievoudige loochening van Jezus waarop de haan driemaal kraaide.
Daarover lazen we vorige week al in het alternatief leesrooster. De
kinderen gaan vaak met lekker of optocht met de Palmstokken naar
bejaardenhuizen in de buurt.
De
Bach cantate voor
deze zondag is
Himmelskönig,
sei willkommen
(BWV
182) van 25 Maart 1714. De
teksten hoort bij Johannes 12:12-24 versie van de Intocht in
Jerusalem.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) Cantata BWV 182: Himmelskönig,
sei willkommen. Uitgevoerd
door soloisten: Sopraan Susanne Rydén, Countertenor Steven
Rickards, Tenor John Elwes en Bas Michael Schopper. Het Bach Ensemble
onder leiding van Joshua Rifkin Opnamen uit 1995-96. (23m11'
1. Sonata for flute in G major
2. Himmelskönig, sei willkommen (Chorus) 2:02
3. Siehe, ich komme, im Buch ist von mir geschrieben (Recitative: B) 5:34
4. Starkes Lieben (Aria: B) 6:14
5. Leget euch dem Heiland unter (Aria: A) 9:02
6. Jesu, laß durch Wohl und Weh (Aria: T) 16:09
7. Jesu, deine Passion ist mir lauter Freude (Chorale) 20:21
8. So lasset uns gehen in Salem der Freuden (Chorus) 23:55
Schilderij: detail van de intocht in Jeruzalem door Pedro de Orrente (Spanje 1580–1646) Circa 1620. Nu in de Nabokov collectie in Petersburg, Rusland (sinds 1919) Link youtube
1. Sonata for flute in G major
2. Himmelskönig, sei willkommen (Chorus) 2:02
3. Siehe, ich komme, im Buch ist von mir geschrieben (Recitative: B) 5:34
4. Starkes Lieben (Aria: B) 6:14
5. Leget euch dem Heiland unter (Aria: A) 9:02
6. Jesu, laß durch Wohl und Weh (Aria: T) 16:09
7. Jesu, deine Passion ist mir lauter Freude (Chorale) 20:21
8. So lasset uns gehen in Salem der Freuden (Chorus) 23:55
Schilderij: detail van de intocht in Jeruzalem door Pedro de Orrente (Spanje 1580–1646) Circa 1620. Nu in de Nabokov collectie in Petersburg, Rusland (sinds 1919) Link youtube
Of
kijk op dit blog op 23maart14
naar het
Bach Consort bestaand uit Liliya Gaysina (sopraan), Yulia Mikkonen
(alt), Paul Bentley en Andrey Krasavin (tenoren), Anton Tutnov (bas),
Maurice van Lieshout (recorder), Vlad Pessin (viool), Marina
Katarzhnova en Elizaveta Yartzeva (altviool), Alexander Gulin
(cello), Anastasia Braudo (orgel), Maxim Emeliyanychev (clavecimbel).
Live in concert, Moskou, Rusland op 11juni2011. (30m41)
Of
kijk op dit blog op 17april11
naar deel 2, koraal en
de aria voor de bas Raphael Jud, 4e deel, door de J.S. Bach-Stiftung
St. Gallen. (2m49)
Of
op 1april12
naar deel 2, het koraal
door de Gächinger Kantorei en het Bach-Collegium Stuttgart met
als dirigent Helmuth Rilling (4m08).
Concert
tip
zo13april14
om 16.30 uur in de Ruïnekerk, Raadhuisstraat 1, Bergen (NH) een
prachtig 15e eeuws kerkje. Cantata BWV 182: Himmelskönig, sei
willkommen. Uitgevoerd door
Ellen Verburgt en het Cantatekoor & Camerata Bergen. Link
Stichting
Bachcantate Bergen
zo13april14
om 17uur in de Burgwalkerk, Burgwal 60, Kampen. Cantata BWV 182:
Himmelskönig, sei willkommen. Uitgevoerd
door Bachkoor & -orkest van Kampen. Mail: Jaap
H. van der Laan. Staat nog niet op de
Gereformeerdekerkkampen/cantate
website. Meestal wordt de cantate voorafgegaan door een orgelconcert
door Sander van den Houten. Leiding Bob Vaalberg.
TEKST(EN)
Op
het Oecumenisch leesrooster staan: Matteüs
21:1-11, Psalm 118:1-2 en 19-29, Jesaja 50:4-7 of [Jesaja
52:12-53:12], Psalm 73:13-20, brief aan de Filippenzen 2:5-‐11
en Matteüs 26:1-27-66. Dat
las ik op 17april11.
Op
het alternatief leesrooster staan: Jesaja 51:12-23 en Matteüs
26:36-46. In Jesaja troost voor de teruggekeerde Joden en de belofte
hun vijanden en kwellingen te stoppen. R17: De
HEER heeft je laten drinken uit de beker van zijn toorn; je hebt uit
die kelk gedronken, de beker die je zo heeft bedwelmd
tot de bodem leeggedronken.
tot de bodem leeggedronken.
In
de Mattheus tekst gaat Jezus met Petrus en de 2 zonen van Zebedeus
(Jacobus, ''de meerdere'' en Johannes) naar Getsemane, de Olijfgaard
en bid tot de Vader om zijn aanstaande marteling en kruisiging aan
hem voorbij te laten gaan....
r39 ‘Vader, als het mogelijk is, laat deze beker dan aan mij
voorbijgaan! Maar laat het niet gebeuren zoals ik het wil, maar zoals
u het wilt.’
JESAJA
Jesaja
is het 23ste boek van het Oude Testament. Er zijn 66 boekrollen die
geschreven zijn over een periode van minstens 300 honderd jaar en dus
niet allemaal door een persoon. De deskundigen onderscheiden er drie,
de schrijver van de oudste boekrollen 1-39, de deutero of 2e Jesaja
(40-54) en de derde Jesaja een groep schrijvers die de boekrollen
55-65 schreven. Wij lezen uit een boekrol van de derde Jesaja die
geschreven zijn rond 550—540 voor Christus en na de terugkeer
uit de Babylonische Ballingschap. In het stukje van deze week, dat
Troost voor Jeruzalem heet, staat ook de bevolking keert terug.
In
de tekst een troostende en belovende God die het lijden en de
bevrijding van zijn volk beschrijft. In r12
Ik, ik ben het die jullie troost. Hoe kun je dan bang zijn voor een
sterveling, voor een mensenkind dat vergaat als gras? Omdat
het Jesaja is en het Oude Testament is de spreker God en kan het
menselijke vijanden betreffen. Maar als je het leest in de context
van (Palm)Pasen kan ook Jezus de spreker zijn en is het 2e deel bijna
een aanklacht tegen zijn vijanden die hem vrezen en zullen uitleveren
aan en laten veroordelen door de Romeinen. In de Mattheus tekst staat
namelijk En
dat terwijl het ogenblik nabij is waarop de Mensenzoon wordt
uitgeleverd aan zondaars.
Ook r14
Weldra wordt de geketende bevrijd; hij zal niet sterven, niet afdalen
in het graf, het zal hem aan niets ontbreken. Kan
in die context worden gelezen.
Zeer
beeldend is de laatste regel over de kwellingen van de gedeporteerde
Joden in ballingschap: r23:
‘Ga liggen, dan lopen we over je heen!’ En je maakte je
rug als de grond, een weg waarover men kon gaan. Ik
kon niet v1nden of onze uitdrukking over
iemand heen lopen
deze Bijbelse oorsprong heeft of dat de vertaalcommissie dit heeft
gekozen. In de Statenbijbel 1637 staat over gaan. In het Engels is de
uitdrukking Walk
all over you,
ik denk vaak dat de uitdrukkingen die in meerdere talen gelijk zijn
een Bijbelse oorsprong hebben.
Kunst
tip: Jesaja
op een drieluik (links) van de geboorte van Jezus in de stal met
rechts Ezechiel. Door Duccio de Buoninsegna (1260-1318). Circa
1308-1311 Nu in de National Gallery of Art, in Washington, D.C. USA.
Link
Wikimedia/DucciodiBuoninsegna_TheNativitybetweenProphetsIsaiahendEzekiel
JESAJA
51:12-23
De
heer zegt tegen Jeruzalem,
(maar deze regel staat alleen in de Groot Nieuws Bijbel).
12
Ik, ik ben het die jullie troost.
Hoe kun je dan bang zijn voor een sterveling,
voor een mensenkind dat vergaat als gras?
13 Hoe kun je de HEER vergeten,
die je gemaakt heeft,
die de hemel heeft uitgespannen
en de aarde gegrondvest?
Hoe kun je je zo laten beheersen door angst
voor de toorn van je belagers,
voor hun pogingen je te vernietigen?
Waar blijven die belagers met hun toorn?
14 Weldra wordt de geketende bevrijd;
hij zal niet sterven, niet afdalen in het graf,
het zal hem aan niets ontbreken.
15 Ik, de HEER, jullie God,
die de zee opzweep, zodat de golven bruisen,
wiens naam is HEER van de hemelse machten,
16 ik leg je mijn woorden in de mond
en bescherm je met de schaduw van mijn hand,
ik die de hemel geplant heb
en de aarde gegrondvest,
die tegen Sion zeg: ‘Mijn volk ben jij.’
17 Word wakker, word wakker,
Jeruzalem, sta op!
De HEER heeft je laten drinken
uit de beker van zijn toorn;
je hebt uit die kelk gedronken,
de beker die je zo heeft bedwelmd
tot de bodem leeggedronken.
18 Er is niemand die je leidt,
geen van de kinderen die je hebt gebaard;
niemand die je bij de hand neemt,
geen van de kinderen die je hebt grootgebracht.
19 Dubbel ongeluk heeft je getroffen:
verwoesting en rampspoed – wie zal je beklagen?
honger en geweld – wie zal je troosten?
Hoe kun je dan bang zijn voor een sterveling,
voor een mensenkind dat vergaat als gras?
13 Hoe kun je de HEER vergeten,
die je gemaakt heeft,
die de hemel heeft uitgespannen
en de aarde gegrondvest?
Hoe kun je je zo laten beheersen door angst
voor de toorn van je belagers,
voor hun pogingen je te vernietigen?
Waar blijven die belagers met hun toorn?
14 Weldra wordt de geketende bevrijd;
hij zal niet sterven, niet afdalen in het graf,
het zal hem aan niets ontbreken.
15 Ik, de HEER, jullie God,
die de zee opzweep, zodat de golven bruisen,
wiens naam is HEER van de hemelse machten,
16 ik leg je mijn woorden in de mond
en bescherm je met de schaduw van mijn hand,
ik die de hemel geplant heb
en de aarde gegrondvest,
die tegen Sion zeg: ‘Mijn volk ben jij.’
17 Word wakker, word wakker,
Jeruzalem, sta op!
De HEER heeft je laten drinken
uit de beker van zijn toorn;
je hebt uit die kelk gedronken,
de beker die je zo heeft bedwelmd
tot de bodem leeggedronken.
18 Er is niemand die je leidt,
geen van de kinderen die je hebt gebaard;
niemand die je bij de hand neemt,
geen van de kinderen die je hebt grootgebracht.
19 Dubbel ongeluk heeft je getroffen:
verwoesting en rampspoed – wie zal je beklagen?
honger en geweld – wie zal je troosten?
20 Je kinderen zijn bezweken;
als een antilope gevangen in een net,
zo liggen ze op elke straathoek,
overweldigd door de toorn van de HEER,
verlamd door de dreiging van je God.
21 Daarom, luister hiernaar, ongelukkige,
jij die beschonken bent, maar niet door de wijn.
22 Dit zegt je God, de HEER,
de God die het opneemt voor zijn volk:
Ik neem de bedwelmende beker uit je hand,
de kelk, de beker van mijn toorn,
je hoeft er niet meer uit te drinken.
23 Ik geef hem aan hen die jou kwelden,
die je het bevel gaven:
‘Ga liggen, dan lopen we over je heen!’
En je maakte je rug als de grond,
een weg waarover men kon gaan.
Nieuwe
Bijbelvertaling. Link naar de tekst NBV
Liever
luisteren?
Guus Glastra uit
Den Haag op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Jesaja is het 23ste boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Kerken
op Terschelling, Doopgezinde gemeente, Molenstraat 2 Hoorn om 10uur
met ds. G.G. Schepperle
uit Berlikum. In de (Protestantse) ET-10 Midsland, Heereweg 40
in Terschelling-Midsland met ds. R. de Bes uit Hilversum om 9.30uur.
In de RK kerk Midsland, Parochie St. Brandanus, Brouwershoekweg 1,
Midsland (tegenover de Bibliotheek) met pater B. van Bronkhorst H.
Eucharistie om 9.30 uur. In de Westerkerk West, Westerbuurtstraat 4,
West Terschelling met ds. P.P. Saraber en koffiedrinken na afloop om
10uur en in de Hervormde kerk Hoorn, St jan of Johannes kerk,
Dorpstraat 27, Hoorn met ds. E.H. Zoomers om 10uur.
Link
Kerkenopterschelling
Uit
de toelichting op de teksten op weg naar Pasen Op
weg naar Pasen in de kerk in de liturgische bloemstukken De
stilte vormt hierbij een leidend thema. Achtereenvolgens passeren
uitbundige
stilte (psalm
118:24–29 en Matteüs 21:6–9), schreeuwende
stilte
(Jeremia 7:1–11 en Matteüs 21:10–17, zondag 16
maart), gewelddadige
stilte
(Psalm 118:13–23 en Matteüs 21:33–46
zondag 23 maart), vragende
stilte
(Psalm 110 en Matteüs 22:41–46, zondag 30 maart),
verraderlijke
stilte
(Zacharia 13:1–9 en Mateüs 26:31–35, zondag 6
april), angstige
stilte
(Jesaja 51:12–23 en Matteüs 26:36–46, zondag 13
april) en uitbundige
stilte
(Johannes 20:1–18, zondag 20 april) in de opeenvolgende
vieringen de revue.
Link Kerkenopterschelling/op-weg-naar-pasen
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt. Wat centraler in de Kerkopypenburg
(Amsterdam)
Preek
over Jesaja 51:12-23 niet gevonden, ook niet op de bekende
prekensites, ook niet in het Engels.Slechts dit op Studylight.org
During the Sepoy mutiny in
India, when a number of English men and women were shut up in a quarter
of Cawnpore, expecting a terrible death by assault or slow starvation, a
torn page of the Bible, containing this passage, was found on the
street pavement and was of unspeakable comfort. Oh, the blessedness of
appropriating Isaiah 51:16!
We are too apt to forget
that God pleads the cause of His people, even when they have sinned and
have reduced themselves to sore straits, Isaiah 51:17 and Isaiah 51:22.
We think more of the earth than of the over-arching skies; of the
fading grass than of the tree of Life; of man than of God. The near
obscures the distant, and the flaring earth lights, the shine of the
stars! Root yourself in God! Think of Him who sits at the right hand of
the throne, the seat of resistless, ceaseless energy! Believe that God
has placed Himself between you and all enemies and circumstances which
threaten. To fear all day is impossible in face of these paragraphs.
MATTHEUS
Mattheus
is het 1e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit verhaal komt ook voor bij Marcus 14:32-42
en Lucas 22:39-46.
Het
is het bekende stukje waarin Jezus gaat bidden op de Olijfberg en
zijn metgezellen in slaap vallen. Jezus bidt om gespaard te worden,
als God het wil. Hij verwijt zijn leerlingen (Petrus, Jakobus en
Johannes hun onvermogen om te waken met de beroemde geworden Mattheus
Passion regels: Wachet
und betet das ihr nicht in anfächtung
fallet, der Geist is willig aber das Fleisch is Schwach.
r41
Blijf wakker en bid dat jullie niet in beproeving komen; de
geest is willig, maar het vlees is zwak.
In
de Lucas versie staat tussen haken [En
uit de hemel verscheen een engel die hem opbeurde. Een dodelijke
angst bekroop hem en hij begon des te vuriger te bidden. Het zweet
brak hem uit en viel als bloeddruppels op de grond] In
andere vertalingen ontbreken deze regels (in de NBV en GNB). Dit is
wat is opgebeeld door Lucas Cranach de Oudere, zie de:
Kunst
tip: Jezus in Getsemane door
Lucas Cranach de Oudere (Kronach, Duitsland 1472–1553 Weimar)
Circa 1518, nu in het The National Museum of Western Art Tokyo,
Japan. Link:
Wikimedia/LucasCranachtheElder-TheGardenofGethsemane-Google_Art_Project
Matteüs
26: 36-56
In Getsemane
In Getsemane
36
Vervolgens ging Jezus met zijn leerlingen naar een olijfgaard die
Getsemane genoemd werd. Hij zei: ‘Blijven jullie hier zitten,
ik ga daar bidden.’ 37 Hij nam Petrus en de twee zonen van
Zebedeüs met zich mee. Toen hij zich bedroefd en angstig voelde
worden, 38 zei hij tegen hen: ‘Ik voel me dodelijk bedroefd;
blijf hier met mij waken.’ 39 Hij liep nog een stukje verder,
knielde toen en bad diep voorovergebogen: ‘Vader, als het
mogelijk is, laat
deze beker dan aan mij voorbijgaan! Maar laat het niet gebeuren zoals
ik het wil, maar zoals u het wilt.’ 40 Hij liep terug naar de
leerlingen en zag dat ze lagen te slapen. Hij zei tegen Petrus:
‘Konden jullie niet eens één uur met mij waken?
41 Blijf wakker en bid dat jullie niet in beproeving komen; de geest
is wel gewillig, maar het lichaam is zwak.’ 42 Voor de tweede
maal liep hij van hen weg en bad: ‘Vader, als het niet mogelijk
is dat deze beker aan mij voorbijgaat zonder dat ik eruit drink, laat
het dan gebeuren zoals u het wilt.’ 43 Toen hij terugkwam, zag
hij dat ze weer sliepen, want ze waren door vermoeidheid overmand. 44
Hij liet hen achter, liep opnieuw wat verder en bad voor de derde
maal, met dezelfde woorden als daarvoor. 45 Daarna voegde hij zich
weer bij de leerlingen en zei: ‘Liggen jullie daar nog steeds
te slapen en te rusten? En dat terwijl het ogenblik nabij is waarop
de Mensenzoon wordt uitgeleverd aan zondaars. 46 Sta op, laten we
gaan; kijk, hij die mij uitlevert, is al vlakbij.’
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Thom Snik uit
Tilburg op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Mattheus is het 1e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Alphen aan den Rijn, Oudshoorn en Ridderveld. Wijkgemeenten
de Bron, Troubadourweg 2 om 9.30uur met ds. M.J.T. Burema en om
11.15uur met ds. F. van Dijke uit Woerden, regionale viering voor
doven en slechthorenden in de bovenzaal van de Bron. In de Goede
Herderker, Harmsenstraat 16 om 10uur met Ds C.P. van Dijk en om
19.30uur een
Passieviering,
geleid door gemeenteleden, m.m.v. ‘Voca Muze’ o.l.v. Henk
Gijzen.
Link
KNAlphennoord/kerkdiensten
(verwijzing naar voorbereiding van de dienst met Jesaja en Mattheus
teksten, de diensten van de 13 stonden er nog niet op) Of kijk op
churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Lees
of beluister de preek
van ds Ds. Kees Mewe voor de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt in
Spakenburg-Zuid op 25maart2012 over Mattheus 26:36-46.
Hier wordt Jezus nog bemoedigd door een engel om Hem kracht te
geven.
En u? Bidt u nog mee? U bidt. U gaat de hemel binnen? U loopt naar de troon van God. U spreekt, roept, schreeuwt om hulp. Zou u dat durven? Doe het gerust en vol vertrouwen. U vindt gehoor. Vader helpt ook u de weg te gaan waarop u lopen moet. Jezus groeit toe naar het aanvaarden van het lijden. Dat blijkt uit de woorden die Hij zegt in Zijn gebeden. Hij keert na Zijn derde gebed terug. Hij zegt tegen Zijn leerlingen: het moment van overlevering is aangebroken. Sta op, laten we gaan. Daarin zit ook in een accepteren van wat komt. Uw wil geschiede. Link ZVK/kerkdienst
En u? Bidt u nog mee? U bidt. U gaat de hemel binnen? U loopt naar de troon van God. U spreekt, roept, schreeuwt om hulp. Zou u dat durven? Doe het gerust en vol vertrouwen. U vindt gehoor. Vader helpt ook u de weg te gaan waarop u lopen moet. Jezus groeit toe naar het aanvaarden van het lijden. Dat blijkt uit de woorden die Hij zegt in Zijn gebeden. Hij keert na Zijn derde gebed terug. Hij zegt tegen Zijn leerlingen: het moment van overlevering is aangebroken. Sta op, laten we gaan. Daarin zit ook in een accepteren van wat komt. Uw wil geschiede. Link ZVK/kerkdienst
Filosofische
hervertelling door
de
'nieuwe filosoof van Oudenburg' (anonymus zie: over
mij) op 20sept2012 over Mattheus 26 (geheel) Volgens de nieuwe
filosoof van Oudenburg
heeft Jezus in de Matteüstekst al vaker duidelijk gemaakt dat
hij de rol van dienaar zoals beschreven in Jesaja 53 zou vervullen.
Link
DeNieuwefilosoofvanoudenburg/Matteus-26
Op
You Tube:
Deze short
film
is een productie van De Graaf - Feld producties. De opdracht voor
deze film hebben wij gekregen vanuit school als schoolproject, maar
deze hebben wij uitgebreid tot een short film. Dit is de
moderne vertaling van het verhaal van de hof van Gethsemane, Mattheus
26:36–46. Regie & tekst: Yari de Graaf, Camera, edit &
tekst: Charlie Feld, Locatie: Het werftheater, Yvonne Groeneveld.
Spel: Jezus: Joost ter Burg, Petrus: Tim van Merendonk, Judas: Yari
de Graaf, Pilatus: Charlie Feld. Met dank aan: Daphne de Bruin,
Yvonne Groeneveld, Erwin Verweij. Het originele verhaal staat eronder
(7m52) Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze
keer kies ik voor de woorden voor het Onze vader in de preek van ds
Merwe over Mattheus 26;36-46 en het aanvaarden van het lot en het
lijden.
Het
is God Zelf Die naar je kijkt
Zijn armen om je heen
Woorden zijn vaak overbodig
Zijn stem klinkt er doorheen
Welkom mijn geliefde kind
Kom, wij gaan straks mijn woning binnen
Ikzelf zorg voor je kinderen
En jouw feest kan straks beginnen
Zijn armen om je heen
Woorden zijn vaak overbodig
Zijn stem klinkt er doorheen
Welkom mijn geliefde kind
Kom, wij gaan straks mijn woning binnen
Ikzelf zorg voor je kinderen
En jouw feest kan straks beginnen
gebed:
KOMENDE
WEEK
17
april 2014 Witte
Donderdag,
traditioneel de avond voor de viering van het Laatste Avondmaal (en
de Mattheus Passion uitvoeringen)
Exodus
12:(1)15-20
Psalm
81 (zie 17feb13)
[Psalm
116]
Johannes
13:1-15
(Johannes
14:15-31
of
Matteüs
26:30-46a) (36-46 vorige zondag 1april14, Palmpasen)
Alternatief
leesrooster
Daniël
7:1-14 (zie
ook Marcus
14:62)
Matteüs
26:(26-30)57-68
18
april 2014 Goede Vrijdag,
de dag van de kruisiging
Exodus
12:(1)21-28
Hosea
6:1-6
Psalm
22 (24maart13)
Hebreeën
9:11-15
Johannes
18:1-19:42
Dat
las ik
Alternatief
Leesrooster
Psalm
22:1-22(32)
Matteüs
27:45-54
19
april 2014, De
nacht van zaterdag op zondag:
Paasnacht,
Genesis
1:1-2:3
Psalm
33:6-9
Genesis
22:1-18
Psalm
16:5-11
Exodus
14:15-15,1a
Exodus
15:1b-3
Jesaja
54:4-14
Psalm
30:2-6
Jesaja
55:1-11
Jesaja
12:1-6
Ezechiël
36:24-28
Psalm
51:9-15
Sefanja
3:12-20
Psalm
126
Romeinen
6:3-11
Matteüs
28:1-10
Alternatief
Leesrooster
Psalm
16
Handelingen
2:22-32
Matteüs
28:1-10
20
april 2014, Zondag is het,
de 1e van, Pasen,
de dag van de (Weder)Opstanding van Jezus uit het graf.
Exodus
14:9-14
Psalm
118:15-24
Kolossenzen
3:1-4
Johannes
20:1-18
Alternatief
Leesrooster
1
Petrus 1:1-12
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten