Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee, voorganger of priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting
van de Heilige Geest. Het rooster wordt gemaakt voor 3 jaar, A, B en
C en om te voorkomen de kerken om de 3 jaar hetzelfde lezen wordt ook
een
alternatief leesrooster gemaakt
PERIODE
4
mei
2014,
is de 2e zondag na
Pasen en de 3e
zondag van
Pasen. Het zijn de weken waarin we aftellen na Pasen (en naar
Drie-eenheid en Pinksteren).
Deze zondag heet ook Misericordias
Domini naar
Psalm 33:5
'Misericordia
Domini plena est terra' genoemd
naar '
De
Bach cantaten voor
deze zondag zijn 'Du
Hirte Israel, höre'
(BWV 104), 'Ich
bin ein guter Hirt'
(BWV 85) en 'Der
Herr ist mein getreuer Hirt'
(Koraalcantate BWV 112). De
teksten horen bij Johannes 10:12-16 "Ik
ben de goede herder".
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) 'Der
Herr ist mein getreuer Hirt'
(Koraalcantate BWV 112) voor de Dominica
Misericordias Domini.
Uitgevoerd door solisten Regina Werner, Gerda Schriever, Peter Menzel
en Hermann-Christian Polster, het Thomaschor en het
Gewandhausorchester uit Leipzig onder leiding van Hans-Joachim
Rotsch. Link
youtube
Of
op 14april13
naar ''Ich
bin ein guter Hirt''
(BWV 85)
Uitgevoerd door solisten van het Concerto Avenna Orchestra, Warschau,
Polen en het Jongens- en Mannenkoor van de Frederic Chopin Muziek
Universiteit van Warschau. In het Triduum of Mourning Music at All
the Saints Church in Warsaw op 31okt08 (9m36). Wikipedia
pagina over BWV 85 Ich
bin ein guter Hirt, (BWV 85)
Of
kijk op dit blog op 22april2012
naar J.S. Bach
(1685-1750) “Du
Hirte Israel, höre” (BWV
104) met Paul Agnew, tenor en Klaus Mertens, bas. The Amsterdam
Baroque Orchestra & Choir Ton Koopman met de complete tekst
(18m46).
Of
kijk op dit blog op 8mei11
naar J.S. Bach Cantata 112 "Der
Herr Ist Mein Getreuer Hirt"
door het Amsterdam Baroque Orchestra met dirigent Ton Koopman (1/2,
5m21).
Concert
tip
De
cantates voor deze zondag heb ik niet gevonden, maar wel 2
uitvoeringen van Bach's Magnificat (BWV 243), de Lofzang of het gebed
van Maria door de Nederlandse Bachvereniging.
De naam 'Magnificat'
komt van eerste woorden in het Latijn, Magnificat
anima mea Dominum,
'mijn
ziel verheerlijkt de Heer'.
De lofzang van Maria wordt uitgesproken bij haar bezoek aan haar
nicht Elisabet terwijl ze in verwachting is van Jezus. Het verhaal
staat in het evangelie van Lucas en de lofzang hier: Lucas1:46-55
Op
de homepage van Eduard van Hengel, Bach expert, een link naar een
stuk van zijn hand over het Magnificat Link
EduardvH
vrij2mei14
om
uur in de Grote Kerk, Marktstraat 13 in Naarden. Kaarten 31euro
Bachvereniging/concertagenda
TEKST(EN)
Op
het Oecumenisch leesrooster staan:
Jesaja 43:1-12, Psalm 116:10-19, 1 Petrus 1:17-23 (dat lazen wij
vorige week) en Johannes 21:1-14. Dat las ik 8mei11.
Op het
alternatief leesrooster staat: 1 Petrus
2:1-10.
We lezen verder na vorige week.
Liederen
De
liedsuggestie bij het Alternatief leesrooster is lied 557 uit het
Liedboek zingen en
bidden in huis en kerk maar zover
wordt niet genummerd op de site liedboek.
Als Lied van de week staat er 392 maar dat lijkt weinig verband te
hebben met 1 Petrus 2. Als dit liedsuggesties voor het nieuwe
Liedboek zijn zelfs de liedtitels online helaas onvindbaar. Op de
Nieuwe Liedboek site is ook nog geen liedrooster beschikbaar (!).
Wel
vond ik in een recente 40dagentijddienst onder lied 392 NLB:
Wie
kent de eenvoud van het breken,
de
stille omgang van het brood,
wie
hoort de wijn van liefde spreken,
een
liefde sterker dan de dood.
Ook
vond ik bij gezang 557 'Naam van Jezus die ten dode' met een
verwijzing naar (oud Liedboek 97, Barnard/Cockx).
Gezang
97
1
Naam van Jezus die ten dode
op
het hout geschreven zijt,
vreemde
koning van de Joden
die
ten spot verheven zijt,
vorstelijk
hebt Gij gestreden
om
de vrede
tot
in alle eeuwigheid.
2
Zoon van God en zoon van David,
priester
zonder waardigheid
die
ten dienste van de slaven
als
een slaaf op aarde zijt,
aan
de mens gelijk geworden
ja
gestorven
voor
ons aller zaligheid.
3
alle leven moet zich buigen,
voor
U buigen mettertijd,
al
wat stem heeft zal getuigen
dat
Gij Algebieder zijt,
God
heeft U een naam gegeven
hoog
verheven
boven
alle namen uit.
Bron:
Liedboek
(txt)
1
PETRUS
1
Petrus 1 is het 21ste boek van het Nieuwe Testament. Petrus was een
van de 12 leerlingen, van Jezus die later de apostelen werden, zijn
boodschappers of zendelingen. Petrus was de belangrijkste leerling en
werd in de Katholieke traditie de 1e paus. Petrus
is Latijn,
eigenlijk
heette hij Simon (bar -de zoon van- Jona) en hij kwam aan de naam
Petrus, Petros
'mijn
Rots'
in het Grieks,
doordat
Jezus hem zo noemde, hij werd de rots waarop Jezus zijn kerk bouwde.
Petrus
en de broers Jakobus en Johannes, de zonen van Zebedeüs werden
in Lucas 5:1-11 'geroepen' door Jezus. Ze zijn dan vissers die een
hele nacht niets hebben gevangen. Jezus geeft onderricht uit hun boot
en wijst hen daarna het diepe deel van het meer waar zij wel vis
kunnen vangen. Dat geloven ze niet, maar na een enorme visvangst
verlaten zij hun boten en gaan met Jezus mee. Mattheus 4:r19 Hij
zei tegen hen: ‘Kom, volg mij, ik zal van jullie vissers van
mensen maken.’
Petrus
is geboren in Galilea, zijn geboortedatum is onbekend en hij sterft
in Rome, ca. 64 de marteldood. Hij op eigen verzoek ondersteboven
gekruisigd, met het hoofd naar beneden. In de (Christelijke
ver)beeldende kunst (iconografie) is Petrus te herkennen aan zijn
grijze baard en de sleutels van de hemel, waar hij aan de poort staat
(Matt 16:18-19). Andere attributen (symbolen) zijn een omgekeerd
kruis, zijn vissersnet en een haan. (naar het verloochenen van Jezus
bij zijn arrestatie, daarover lazen we met Palmpasen )
Kunst
tip:
Jezus geeft Petrus de sleutels van de hemel door Pietro Perugino
(Italië,
Umbrië
1484-1523). Fresco, schilderij op natte kalk, in de Sixtijnse Kapel,
Vaticaanstad (bij Rome, Italië)
Link
PietroPerugino
We
lezen verder na vorige week waarin Petrus opriep tot zuiver leven en
geloven. Hier dezelfde oproep en het beeld van de Christenen en de
gemeente als 'levende steen' In r5 ´laat
u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een
geestelijke tempel´. Petrus
verwijst in r6 naar de
Schrift*,
het Oude Testament. Ik denk dat hij naar Psalm 118:22 verwijst met
de beroemde regel van de hoeksteen ‘De
steen die de bouwers afkeurden is de hoeksteen geworden.’
*Schriftgeleerden
zijn Farizeeën,
Torah deskundigen en geen Evangeliekenners, want die waren nog niet
geschreven.
In
de Naardense Bijbelvertaling van Pieter Oussoren is 2 Petrus r6
vertaald als 'zie,
ik leg in Sion een uitverkoren steen, een kostbare hoeksteen, en wie
in geloof op hem vertrouwt zal niet worden beschaamd'
Poussoren verwijst hierbij naar Jesaja 28:16 Daarom,
zó heeft gezegd mijn Heer, de Ene, zie, ik leg in Sion een
steen ten grondslag, een steen die gekeurd is, een kostbaar hoekblok,
gegrond en gegrond, wie daarop vaststaat en vertrouwt haast zich niet
weg!
In
het evangelie van Mattheus 21:42 wordt ook naar de Schrift en volgens
mij naar psalm 118 verwezen. r42
Daarop zei Jezus tegen hen: ‘Hebt u dit nooit in de Schriften
gelezen: “De steen die de bouwers afkeurden is de hoeksteen
geworden. Dankzij de Heer is dit gebeurd, wonderbaarlijk is het om te
zien.”
In
de preek van W.G. Rietkerk predikant voor de Nederlands Gereformeerde
Kerk in Utrecht staan nog 2 verwijzingen -die ik minder sterk vind-
Daniël 2:34 en 1 Korinthe 10:4. In
Daniel 2:33-34 staat over de droom van de Perzische vorst
Nebukadnessar r33
Het hoofd van het beeld was van zuiver goud, zijn borst en armen
waren van zilver, zijn buik en lendenen van brons, 33 zijn benen
van ijzer, zijn voeten deels van ijzer, deels van leem. 34 U zag hoe
een steen losraakte, zonder dat er een mensenhand aan te pas kwam,
hoe de steen
tegen de ijzeren en lemen voeten van het beeld sloeg en ze
verbrijzelde. In
1 Korinthe 4 staat … Ze
dronken uit de geestelijke rots die hen volgde – en die rots
was Christus.
Kennis
Tip:
De levende
steen
is een populaire naam voor Baptisten (zie You Tube), Evangelische
en/of Pinkstergemeenten.
1
PETRUS 1:1-10
1
Ontdoe u dus van alles wat slecht is, van alle bedrog en huichelarij,
alle afgunst en kwaadsprekerij, 2 en verlang als pasgeboren
zuigelingen naar de zuivere melk van het woord, opdat u daardoor
groeit en uw redding bereikt. 3 U hebt toch ondervonden hoe goed de
Heer is? 4 Voeg u bij hem, bij de levende steen die door de mensen
werd afgekeurd maar door God werd uitgekozen om zijn kostbaarheid, 5
en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een
geestelijke tempel. Vorm een heilige priesterschap om geestelijke
offers te brengen die God, dankzij Jezus Christus, welgevallig zijn.
6 In de Schrift staat immers: ‘In Sion leg ik een hoeksteen die
ik heb uitgekozen om zijn kostbaarheid; wie daarop vertrouwt, komt
niet bedrogen uit.’ 7 Kostbaar is hij voor u, die erop
vertrouwen. Voor wie er niet op vertrouwen, geldt echter: ‘De
steen die de bouwers afkeurden is de hoeksteen geworden.’ 8 En:
‘Het is een steen waarover men struikelt, een rotsblok waaraan
men zich stoot.’ Zij struikelen omdat ze Gods woord niet
gehoorzamen, daartoe zijn ze bestemd. 9 Maar u bent een uitverkoren
geslacht, een koninkrijk van priesters, een heilige natie, een volk
dat God zich verworven heeft om de grote daden te verkondigen van hem
die u uit de duisternis heeft geroepen naar zijn wonderbaarlijke
licht. 10 Eens was u geen volk, nu bent u Gods volk; eens viel Gods
ontferming u niet ten deel, nu wordt zijn ontferming u geschonken.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Nanni
Tempelman uit op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
1 Petrus is het 21ste boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Preek
van W.G.
Rietkerk voor de Nederlands Gereformeerde Kerk in Utrecht op
27aug2000 over
1 Petrus 2:5 'Met
dit beeld heft de apostel Petrus ons op uit het dodelijk gevaar van
de trivialisering een
moeilijk woord voor een breed verspreid verschijnsel dat wij alles
wat hoog en mooi is neerhalen met een ontnuchterende en banale
omschrijving: een roos is H2O met een geurtje. Bidden is een egotrip.
Ouderlingwerk is dertig avonden opofferen van je vrije tijd. Petrus
doet precies het omgekeerde: hij laat zien hoe groot juist het kleine
is. Ons 'kleine' werk mag onderdeel zijn van Gods grote (bouw)plan.
Als wij ons maar laten gebruiken als levende stenen. Levende stenen
dragen. Dat lukt
alleen als wij ons op onze beurt laten dragen. Door Christus, de
levengevende steen (Daniël 2:34 en 1 Corinthe 10:4), hoeksteen
van een geestelijk huis, waar God zichzelf laat zien in zijn
zelfovergave in liefde aan ons. …'' Link
Utrecht.NGK/preekarchief
(Zie
hierboven onder Teksten de citaten uit Daniel 2 en 1 Korintiers.)
Jeugdpreek
van
Jan Haveman voor een jeugddienst in Emmen op 1 maart 2012 Over 1
Petrus 2:5 'Ben
jij steenlevend?'
Springlevend
ken je wel, maar steenlevend...
Een steen combineer je ook eerder met iets wat niet leeft dan met wat
wel leeft. Kijk maar naar de stenen die hier voor in de kerk liggen:
daar zit geen beweging in! Toch gaat het in dat stukje uit de bijbel
dat we net lazen om een Levende Steen (vers 4). Je hoort daar de
oproep: Voeg je bij Hem, bij de Levende Steen...
Link
JanHaveman/Preekjeugddienst-2Petrus2
(pdf)
Tekst:
Knap
stuk metselwerk
In
onze tegenwoordige westerse wereld is het relatief eenvoudig om een
muurtje te bouwen: je pakt een stapel bakstenen, gooit er wat specie
tussen en je stapelt ze in verband op elkaar. Maar vroeger waren de
stenen nog niet van zo’n gelijke vorm als nu. Je moet je
voorstellen dat er gemetseld werd met allerlei verschillende
grootten, vormen en soorten stenen. Er was geen steen hetzelfde. Dat
lijkt meer op mensen. Wij zijn ook allemaal verschillend. Al die
mensen (stenen) hoeven niet hetzelfde te zijn. Er is geen keurslijf
waar je in moet passen om gebruikt te kunnen worden. Als je dus een
levende steen voor de opbouw van een tempel bent mag je gewoon jezelf
zijn, de Metselaar zorgt er wel voor dat het allemaal de juiste plek
krijgt en op elkaar aansluit. Bron:
Op
You Tube:
Nelleke Versteegh zingt Heel
gewone mensen
in een uitzending van de 400ste Jubileumdag van de Baptisten.
Toelichting: 'En komt tot Hem, de levende steen (...) en laat u ook
zelf als levende stenen gebruiken.' Ds. Wigle Tamboer van
Baptistengemeente De Meerkerk in Hoofddorp legt uit dat deze
tweeledige oproep in de zeventiende eeuw de basis vormde voor de
nieuwe stroming: het baptisme. (1m33) Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader'
Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze keer kies
ik voor Onze
Vader in de hemel een
gebed van ds P.P.H. Waterval, predikant voor de gereformeerde kerk
vrijgemaakt in Krimpen aan den IJssel op 22sept2002.
Onze
Vader in de hemel
We
danken u dat u de Here Jezus als levende steen, hebt neergelegd voor
de fundering van uw kerk. Want door Hem staan we vast en krijgen we
leven. Geef dat we tot Hem komen, nu voor het eerst en altijd weer.
Help ons te zien dat
ons eeuwig geluk ligt in het geven van onszelf aan Hem, zodat Hij ons
rechtvaardigt en heiligt. Geef ons het besef dat in de kerk alles
draait om Hem, om
zijn leven en geef dat we door te komen tot Hem altijd weer vernieuwd
mogen worden, nieuwe inspiratie en moed krijgen om door te gaan. Dank
u ook voor het grote voorrecht om samen met Uw Zoon levende stenen te
mogen zijn. Geef dat we zo ook leven. Niet in zondige afzondering,
aan de rand, maar in nauwe aansluiting op Hem en op elkaar, tot
onderlinge houvast en opbouw. Geef dat we elkaar liefhebben, dat we
ons in de gemeente aan elkaar geven. Zodat U ons kunt opbouwen tot
een geestelijk huis, waar het voor U goed toeven is.
Bron:
prekendiespreken
Preek teksten: Psalm 34:1 en 3-4, Wet: Psalm 112:1 en 3, (Lezen:
Matteüs
21:33-46
en 1
Petrus 2:1-8),
Psalm 118:1 en 8, 1
Petrus 2:4-5.
VOLGENDE
WEEK
Op
het Oecumenisch leesrooster staan: Nehemia 9:6-15, Psalm 23, 1 Petrus
2:19-25 en Johannes 10:1-10. Dat las ik op 15mei11
Op
het alternatief leesrooster staat: 1 Petrus 2:11-25 we lezen dus
verder na deze week.
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten