zaterdag 18 april 2015

19 april 2015, 3e van Pasen

Welkom bij Wat lezen we deze week!
Hier vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de dominee/priester.

Op belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met Pinksteren over de uitstorting van de Heilige Geest. Het rooster wordt gemaakt voor een paar jaar, en om te voorkomen dat kerken om de paar jaar hetzelfde lezen wordt ook een alternatief leesrooster gemaakt. Omdat ik al een cyclus heb meegelezen, lees ik nu uit het Alternatief leesrooster (als dat er is)

PERIODE
19 april 2015, is de 3e zondag van Pasen, de tijd waarin we aftellen naar Pinksteren en de verschijning, officieel de uitstorting, van de Heilige Geest.
Deze zondag heet Jubilate in de Katholieke Kerk noemt men deze zondag Jubilate naar het eerste woord van het keervers (antifoon) van psalm 96 ‘Jubilate Deo, omnis terra’. Bron: Wikipedia/Jubilate

De Bach cantaten voor deze zondag zijn Du Hirte Israel, höre” (BWV 104), “Ich bin ein guter Hirt” (BWV 85), “Der Herr ist mein getreuer Hirt” (Koraalcantate BWV 112). Hirt betekent herder en deze cantates horen dan ook bij Johannes 10: 12-16 "Ik ben de goede herder" wij lezen Johannes 21:15 ev waarin Jezus Petrus 3x vraagt zijn schapen te weiden.

Of op 14april13 naar ''Ich bin ein guter Hirt'' (BWV 85) Uitgevoerd door solisten van het Concerto Avenna Orchestra, Warschau, Polen en het Jongens- en Mannenkoor van de Frederic Chopin Muziek Universiteit van Warschau. In het Triduum of Mourning Music at All the Saints Church in Warsaw op 31okt08 (9m36). Wikipedia pagina over BWV 85 Ich bin ein guter Hirt, (BWV 85)
 

Op dit blog op 22april12 J.S. Bach (1685-1750) “Du Hirte Israel, höre” (BWV 104) met Paul Agnew, tenor en Klaus Mertens, bas. The Amsterdam Baroque Orchestra & Choir Ton Koopman met de complete tekst (18m46) 



Of kijk op dit blog op 8mei11 naar J. S. Bach - Cantata "Der Herr Ist Mein Getreuer Hirt" (BWV 112). Amsterdam Baroque Orchestra, dirigent Ton Koopman (1 van 2, 5m21).

Bach schreef een motet (BWV 225) voor de psalm die wij deze week lezen (98). Kijk bij de psalm onderaan bij Op You Tube. Motetten werden geschreven voor uitvoering bij begrafenisdiensten. Deze meerstemmige stukken zijn zo moeilijk dat ze zelden uitgevoerd worden door amateurs. Bron Wikipedia Motetten Singet_dem_Herrn_ein_neues_Lied


TEKST(EN)
Op het Oecumenisch leesrooster staan Micha 4:1-5, Psalm 98 (Psalm 4), 1 Johannes 1:1-7 en Johannes 21:15-24. Dat las ik op 22april12. Op het alternatief leesrooster staan Hooglied 1:1-8, Psalm 23 en 1 Johannes 1:1-7.

In de weken na Pasen, de kruisiging van Jezus, zijn de gelovigen zoekend naar hoe nu verder, de teksten verwijzen hiernaar.
In Hooglied r8 Als je mij niet vinden kunt, mooiste van alle vrouwen, volg dan het spoor van de kudde, weid je geiten waar de herders schuilen.
In de psalm staat 2 Hij laat mij rusten in groene weiden en voert mij naar vredig water, 3 hij geeft mij nieuwe kracht en leidt mij langs veilige paden tot eer van zijn naam.
In 1 Johannes 1:7 ''Maar gaan we onze weg in het licht, zoals hijzelf in het licht is, dan zijn we met elkaar verbonden en reinigt het bloed van Jezus, zijn Zoon, ons van alle zonde''


HOOGLIED
Het Hooglied is het 22e boek van het Oude Testament, het is het 'Lied der Liederen', het mooiste lied en in de Joodse bijbel hoort het bij de Feestrollen. In het Engels wordt het
the Song of Solomon (Salomo) genoemd. Vermoed wordt dat het (vele) liefdesliederen zijn die op bruiloften werden gezongen. Het zijn dialogen tussen 'hij' en 'zij', de 'meisjes' en 'broers'.

Onze regels bezingen, loven de liefde, kussen en geur. Maar ook een door de zon gekleurde huid: r4 donker ben ik, en mooi, als de tenten van Kedar, als het doek van Salomo’s tenten. 6 Kijk niet op mij neer omdat ik donker ben, omdat de zon mij heeft gebrand.

Foto: naar r 8, jonge Geitjes (aaien) op Boerderij-t-Geertje in Zoeterwoude. Link BoerderijtGeertje


Hooglied 1:1-8
1 Hooglied, van Salomo.

Zij
:
2 Laat hij mij kussen,
laat zijn mond mij kussen!
Jouw liefde is zoeter dan wijn,
3 zoet is de geur van je huid,
je naam is een kostbaar parfum.
Daarom houden de meisjes van jou.
4 Neem mij met je mee. Laten we rennen!
Mijn koning brengt mij in zijn kamers.
Laten we juichen en zingen om jou!
Laten we jouw liefde prijzen,
meer nog dan wijn.
Natuurlijk houden de meisjes van jou!
5 Meisjes van Jeruzalem,
donker ben ik, en mooi,
als de tenten van Kedar,
als het doek van Salomo’s tenten.
6 Kijk niet op mij neer omdat ik donker ben,
omdat de zon mij heeft gebrand.
Mijn moeders zonen waren hard voor mij:
ik moest hun wijngaarden bewaken.
Mijn eigen wijngaard heb ik niet bewaakt.
7 Zeg mij toch, mijn allerliefste,
waar laat jij je kudde weiden,
waar laat jij die ’s middags rusten?
Laat me toch niet dwalend
langs de kudden van je vrienden gaan.

Hij:
8 Als je mij niet vinden kunt,
mooiste van alle vrouwen,
volg dan het spoor van de kudde,
weid je geiten waar de herders schuilen.
Uit de JongerenBijbel. Link naar de tekst jongerenbijbel/hooglied/1

Liever luisteren?
Frank du Mosch NCRV Presentator op voorleesbijbel Of ga naar downloadbijbel Hooglied is het 22ste boek van het Oude Testament.

Liever live?
Kijk op churchatwork voor een dienst bij u in de buurt.

Inleiding op een Prekenserie over het Hooglied van Ds. T.S. Huttenga (studentenpastor gereformeerde kerk vrijgemaakt (streng) classis Groningen in februari en maart 2000. De delen van deze serie kunnen ook afzonderlijk worden gelezen: Het Hooglied - 1: De liefde is schitterend, want je geniet van elkaar Link prekendiespreken/hooglied

Op Youtube Marlene Dietrich uitvoering van Kisses sweeter than wine (1951 van de Weavers) )aar r2 (3m02) zd, zpl. Tekst: Lyricsmania/kisses_sweeter_than_wine_marlene_dietrich


PSALM 23
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en gedichten. We lezen deze week psalm 23, een van de meest geliefde psalmen voor allerlei gelegenheden. In het Latijn heet de psalm 'Dominus regit me'. De heer stuurt of leidt me.

Ook heel mooi in het Engels r1 'The Lord is my shepherd, I shall not want'. Bekend door de TV diensten in the Crystal Cathedral in California, USA van de onlangs overleden dominee Robert H. Schuller (Wikipedia). Hij stichtte niet alleen een kerk met een enorm bereik maar bouwde ook een familiedynastie van begaafde sprekers/prekers zijn zoon, dochter en kleinzoon.

PSALM 23
1 Een psalm van David.
De HEER is mijn herder,
het ontbreekt mij aan niets.
2 Hij laat mij rusten in groene weiden
en voert mij naar vredig water,
3 hij geeft mij nieuwe kracht
en leidt mij langs veilige paden
tot eer van zijn naam.
4 Al gaat mijn weg
door een donker dal,
ik vrees geen gevaar,
want u bent bij mij,
uw stok en uw staf,
zij geven mij moed.
5 U nodigt mij aan tafel
voor het oog van de vijand,
u zalft mijn hoofd met olie,
mijn beker vloeit over.
6 Geluk en genade volgen mij
alle dagen van mijn leven,
ik keer terug in het huis van de HEER
tot in lengte van dagen.
In de JongerenBijbel. Link naar de tekst: psalm23

Liever luisteren?
Leendert de Jong, directeur Zendtijd voor Kerken Op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel Psalmen is het 19e boek van het Nieuwe Testament.

Liever live?
Kijk op churchatwork voor een dienst bij u in de buurt.

Preek van nb voor de Bethelkapel in Den Haag op de 4e zondag na Pasen 2014 over Psalm 23. 
R3 Hij geeft mij nieuwe kracht en leidt mij langs veilige paden tot eer van zijn naam. God zorgt ook voor onze ziel: Als ons leven doel en richting heeft, als wij weten dat wij die weg ook kunnen gaan, dat wij dit doel ook zullen bereiken dan voelen wij ons goed. God zorgt ervoor dat wij genoeg kracht hebben op onze levensweg en die veilig kunnen gaan. Zelfs strikte ver- of geboden veranderen dan in vrolijke richtingswijzers.

Zo kan je de 10 geboden ook als 10 verkwikkende vrijheden lezen: Je hebt de vrijheid om God alles toe te vertrouwen, spui dus gerust op los. Je hebt de vrijheid om op een dag in de week voor jezelf, je dierbaren en God te zorgen. Je mag leven, midden tussen ander leven dat ook wil leven. Ga blij, dankbaar en verantwoordelijk met deze vrijheid om. Je bent vrij om dingen te bezitten. Ga ermee verantwoordelijk om, maak anderen blij ermee. Je bent geliefd en waardevol zoals je bent. Koester deze vrijheid, houd van jezelf en verhoog jezelf niet door anderen te vernederen. Deze vrijheden, allemaal cadeaus van God, willen en kunnen ons leven doel en richting geven” Link bethelkapel/psalm-23

Op You Tube: In het Engels Psalm 23 explained by Rabbi Zalman Schachter-Shalomi (7m52) Link youtube


1 JOHANNES
1 Johannes is het 23ste boek van het Nieuwe Testament. Het is een tekst, geen echte brief, die wordt toegeschreven aan de apostel Johannes vanwege de overeenkomsten met de stijl van zijn evangelie. Omdat de tekst geen aanhef heeft, is niet zeker voor wie de boodschap bedoeld was.

1 Johannes 1
1 Wat er was vanaf het begin, wat wij gehoord hebben, wat wij met eigen ogen gezien en aanschouwd hebben, wat onze handen hebben aangeraakt, dat verkondigen wij: het Woord dat leven is. 2 Het leven is verschenen, wij hebben het gezien en getuigen ervan, we verkondigen u het eeuwige leven dat bij de Vader was en aan ons verschenen is. 3 Wat wij gezien en gehoord hebben, verkondigen we ook aan u, opdat ook u met ons verbonden bent. En verbonden zijn met ons is verbonden zijn met de Vader en met zijn Zoon Jezus Christus. 4 We schrijven u deze brief om onze vreugde volkomen te maken.

Licht en duisternis
5 Dit is wat wij hem hebben horen verkondigen en wat we u verkondigen: God is licht, er is in hem geen spoor van duisternis. 6 Als we zeggen dat we met hem verbonden zijn terwijl we onze weg in het duister gaan, liegen we en leven we niet volgens de waarheid. 7 Maar gaan we onze weg in het licht, zoals hijzelf in het licht is, dan zijn we met elkaar verbonden en reinigt het bloed van Jezus, zijn Zoon, ons van alle zonde.
Link naar de tekst: Jongerenbijbel/1Johannes1

Liever luisteren?
Wil Noordergraaf, uit Rotterdam Leerkracht op voorleesbijbel en voorleesbijbel2 (5-6). 'Mijn favoriete bijbelgedeelte is het Hooglied. Ik vind dit een prachtig gedicht. Wij hebben hieruit ook een tekst genomen bij ons huwelijk'.
Of ga naar downloadbijbel 1 Johannes is het 23ste boek van het Nieuwe Testament.

Liever live?
Kijk op churchatwork voor een dienst bij u in de buurt.

Preek van ds. Marius van Duijn voor Xpunt, Eindhoven, 9 december 2012 over 1 Johannes 1. Link Xpunt/preek-van-de-week/wandelinhetlicht

Op You Tube: In het Engels Pastor Colin Smith preached this sermon on fellowship from 1 John 1:1-10 at The Orchard Evangelical Free Church in Arlington Heights, IL. theorchardefc.org/ 12/02/2001 | 1 John 1.1-10 in the series: Unlocking the Bible in 1 John and Revelation (42m) Link youtube


GEBED
Vast onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het (gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheüs 6:9-13. Deze keer kies ik voor een voorbeeld van een conversatiegebed, omdat er een regel uit psalm 23 in voorkomt.

Het gebed noemt de namen van God in het Eerste Testament
De HEER is onze gerechtigheid. (Jeremia 23:6, 33:16)
De HEER is daar. (Ezechiël 48:35)
Ik, de HEER, ben het die jullie geneest. (Exodus 15:26)
De HEER is mijn banier. (Exodus 17:15)
De HEER zal erin voorzien. (Genesis 22:14)
De HEER is mijn Herder. (Psalm 23:1)


VOLGENDE WEEK
26 april 2015 is het 4e zondag van Pasen.

Op het Oecumenisch leesrooster staan: Ezechiël 34:1-10, Psalm 65, brief: 1 Johannes 3:1-8 en uit het evangelie van Johannes 10:11-16. Dat las ik op 29april12

Op het alternatief leesrooster staat: Hooglied 2:8-17, Psalm 65 en 1 Johannes
3:1-8.


Contact: Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek @ yahoo.com


Geen opmerkingen:

Een reactie posten