Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in
Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun kerkgangers horen elke
week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
PERIODE
3
februari 2013 is de 4e zondag van de Epifanie of Openbaring en
Sexagesima, (Latijn)
is de benaming voor de tweede zondag vóór Aswoensdag.
De naam komt oorspronkelijk uit het Latijn sexagesimus
(zestigste). Dit verwijst naar het feit dat er ongeveer zestig dagen
zijn tussen deze zondag en Pasen.
Kunst
tip:
God de Vader en zijn zoon Jezus (Father and Son) op tronen in het
Macclesfield Psalter, a
national treasure
uit Engeland (East Anglia) met oa veel Engelse heiligen. Geschreven
in het Latijn rond 1330. Het psalmenboek heeft 252 verlichte pagina's
en wordt genoemd naar haat huidige eigenaar, Earl
of Macclesfield. Link
Fitzmuseum/imagezoom/28f161v29
of Fitzmuseum/Macclesfield/gallery
De
Bach cantates
voor deze
Sexagesima
zondag
zijn 'Gleichwie
der Regen und
Schnee vom Himmel fällt' (BWV
18), 'Leichtgesinnte
Flattergeister'
(BWV 181) en 'Erhalt
uns, Herr, bei deinem Wort'
(koraalcantate BWV 126). De
teksten horen bij Lucas 8: 4-15 en de Gelijkenis van de zaaier, maar
dat lezen wij niet.
NB
Volgens Eduard van den Hengel is cantate 81 (ook) voor de 4e zondag
van Epifanie ''Jesus
schläft, was soll ich hoffen?' Op
You Tube zonder
de uitvoerenden (3m41)
youtube
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) zonder de uitvoerenden maar met een
interessante toelichting/interpretatie in het Engels. BWV
18 is above all concerned with the role of the Word; the emphasis is
on the metaphorical seed that accompanies the falling rains, the seed
of the Bible. Etc. (8m50)
Link
youtube
Of
kijk op dit blog op 12-feb2012
naar J.S. Bach
"Leichtgesinnte
Flattergeister",
lichtzinnige, wispelturige geesten of gedachten (BWV 181) zonder de
uitvoerenden, upload door meinhardo. (12m38)
Lichtzinnige,
wispelturige geesten
beroven het Woord van zijn kracht
Belial tracht met zijn kinderen
steeds weer te verhinderen
zodat het geen vrucht zal voortbrengen
beroven het Woord van zijn kracht
Belial tracht met zijn kinderen
steeds weer te verhinderen
zodat het geen vrucht zal voortbrengen
De hele tekst: bach-cantatas BWV 181
Of
kijk op dit blog op 27feb2011
naar the legendary 17th century German Baroque'n' Roller, Johann
Sebastian Bach. Op gitaar (1m04). BWV 126 wordt hier 'Musette' (in D)
genoemd naar het Klavierbuchlein
voor Anna Magdalena (betwijfeld volgens Wikipedia).
Op
zat2feb13 is het Maria
Lichtmis
of Maria Reiniging en daar zijn 5 Cantates voor: 'Erfreute
Zeit im neuen Bunde'
(BWV 83), 'Mit
Fried und Freud ich fahr dahin'
(Koraalcantate BWV 125), 'Ich
lasse dic nicht, du segnest mich denn''
(BWV 157), 'Ich
habe genug'
(BWV 82), 'Bekennen
will ich seinen Namen' (BWV
200), 'Der
Friede sei mit dir'
(BWV 158) en 'Komm,
du süsse Todesstunde' (BWV
161). De teksten horen bij Lucas
2: 22-32 over de toewijding van Jezus in de tempel. Op
You Tube:
'Ich
habe genug'
(BWV 82)Kammerorchester Basel olv Julia Schröder met solist
Andreas Scholl, countertenor. (7m08) Link
youtube
Concert
tip
Geen
Bach cantate uitvoeringen voor deze zondag gevonden wel:
zo3feb13
om 17uur, in de Nieuwekerk, Nieuwe Kerkhof 1, Groningen Koorwerken
voor 16 stemmen van o.a. Giovanni Gabrieli (1557-1612 Magnum
Mysterium op youtube),
Lodovico Grossi da Viadana, Heinrich Schütz. Uitgevoerd door het
Cantate
Consort, Sonus Vita o.l.v. Anjo de Haan, met de Cantorij van de
Nieuwe
Kerk, solistenkoor en barokorkest o.l.v. Jelte Hulzebos. Voorganger:
ds. Simon Bijl en organist: Stef Tuinstra Link
Nieuwekerk
TEKSTEN
Het
thema deze week is -nog steeds- de openbaring dat Jezus God zoon is
en de Messias. In Jeremia lezen we over zijn uitverkiezing -al in de
moederschoot-
In
de smeekpsalm r3 Wees de
rots waarop ik kan wonen, waar ik altijd heen kan gaan. U hebt mijn
redding bevolen, mijn rots en mijn burcht, dat bent u. Een
populair thema en vaak gebruikte beelden, ook in andere psalmen (62,
46)
In
de eerste brief aan de Korintiërs
het Lichaam van Christus en ieders taak daarin. In
Lucas lezen we verder na de profetie van Jesaja waar toch niet
iedereen enthousiast over is en Jezus vertrekt naar Kafernaum.
Jeremia
1:4-10
Psalm
71:1-6(9)
(1
Korintiërs 12:27-31a)
Lucas
4:21-30(32)
Gezang
162
1 Omdat
Hij niet ver wou zijn
is
de Heer gekomen.
Midden
in wat mensen zijn
heeft
Hij willen wonen.
Midden
onder u staat Hij die gij niet kent.
Liedboek voor de Kerken 1973
JEREMIA
Jeremia
is het 24ste boek van het Oude Testament. Jeremia is een van de
profeten en is naamgever van het werkwoord jeremiëren,
zeuren of jammeren, want hij wilde niet zo graag profeteren r6
Ik riep: ‘Nee, HEER, mijn God! Ik kan het woord niet voeren, ik
ben te jong.’
Hij leefde van circa 645 tot circa 587 voor Christus.
Jeremia
bracht zelden goed nieuws waar mensen -volgens de Statenbijbel mn
heersers- blij van werden. Het waren ook barre tijden men werd
bedreigd, belegerd, Jeruzalem werd verwoest (587) en uiteindelijk de
eerste groepen in ballingschap weggeleid.
Jeremia spreekt veel direct met de Heer, hij werd -tegen zijn wil
door landgenoten- meegenomen naar Egypte en ''verdween'' daar (uit de
Bijbel)
Bron:
NBV.
Mooi
vind ik r5 ‘Voordat ik je vormde in de moederschoot, had ik je
al uitgekozen, voordat je de moederschoot verliet, had ik je al aan
mij gewijd, je een profeet voor alle volken gemaakt.’ Ook
toepasselijk voor de epifanie, omdat Jezus ook al in de moederschoot
was uitverkoren.
Kunst
tip:
Jeremia en Jesaja onderaan de verluchting uit het Scherenberg
Psalter, de boom van Jesse (stamboom van Jezus) met Maria en Kind.
Verlichtingen op perkament, gemaakt in Straatsburg,
circa 1260. Nu in de Badische Landesbibliothek, Scherenberg Psalter,
folio 7v Link
Wikipedia
Scherenberg-Psalter
Of
3 Jeremia verhalen ineen 'de roeping van Jeremia' (de Heer raakt zijn
lippen aan), 'Jeremia's visioen van de kookpot en Jeremia's visioen
van de Heilige maagd Maria (in de Vulgate Jeremia 1:11). Door Guiard
des Moulins, Bible historiale uit Parijs en de15e eeuw, nu in de
Bibltiotheqe Nationale. BN4 folio 68r. Link
mnemosyne/BN
Of
een kleurrijke roeping van Jeremia in de Leive Bible van Ulrich Leive
(Duitsland 1957) Link leivebibel.
JEREMIA
1
Hier volgen de woorden van Jeremia, de zoon van Chilkia, afkomstig
uit een priestergeslacht uit Anatot in het gebied van Benjamin. 2 De
HEER richtte zich tot hem in het dertiende jaar dat koning Josia, de
zoon van Amon, over Juda regeerde. 3 Ook sprak hij tot hem tijdens de
regering van koning Jojakim, de zoon van Josia, en in de jaren
daarna, tot het einde van het elfde regeringsjaar van Sedekia, de
zoon van Josia. In de vijfde maand van dat jaar werd Jeruzalem
in ballingschap gevoerd.
Jeremia
geroepen
4
De HEER richtte zich tot mij: 5 ‘Voordat ik je vormde in de
moederschoot, had ik je al uitgekozen, voordat je de moederschoot
verliet, had ik je al aan mij gewijd, je een profeet voor alle volken
gemaakt.’ 6 Ik riep: ‘Nee, HEER, mijn
God! Ik kan het woord niet voeren, ik ben te jong.’ 7 Maar de
HEER antwoordde: ‘Zeg niet: “Ik ben te jong''. Richt je
tot iedereen naar wie ik je zend
en zeg alles wat ik je opdraag. 8 Wees voor niemand bang, want ik zal
je ter zijde staan en je redden – spreekt de HEER.’ 9 En
de HEER strekte zijn hand uit, raakte mijn mond aan en zei tegen mij:
‘Hiermee leg ik mijn woorden in jouw mond. 10 Nu, op deze dag,
geef ik je gezag over alle koninkrijken en volken, om ze uit te
rukken en te verwoesten, om ze te vernietigen en af te breken, op te
bouwen en te planten.’
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst NBV
Liever
luisteren?
Marjoke
van Veelen-Vreugdenhil uit
Nieuwerkerk aan den IJssel leest voor uit haar
favoriete boek op voorleesbijbel1
en voorleesbijbel2
Liever
live?
Titus
Brandsma Parochie, Westelijk Halfrond 1, Amstelveen. Tijd
Zat
om 17uur of Zo om 10.15 uur Eucharistievieringen met T. Buitendijk O
Car. Lucas
4:21 -30, We
lezen het tweede gedeelte van Jezus ’optreden in Nazareth.
Vorige week hoorden we Jezus als het ware zijn programma uitspreken.
Hij kondigde een nieuwe tijd aan: een tijd van genade. Die genade
wordt aangeboden in zijn persoon: in zijn woorden en daden. Dat
vraagt om overgave en geloof. Zijn toehoorders vinden het mooi en ze
betuigen hun instemming. Maar dan fluistert iemand: “Weet je
dan dat Hij de zoon van Jozef de timmerman is.” Ineens slaat de
instemming om in ergernis. Wat denkt Hij wel dat timmermanskind. Die
ergernis is ons niet vreemd. Het is de ergernis die bij het geloof
hoort. Jezus die wonderen doet, in Hem wil ik wel geloven. Jezus die
de Goeder Herder is, daar kan ik mee meegaan. (…)
Link
titusbrandsmaparochie-amstelveen.nl
Of kijk
op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van J C Vaessen op zijn blog 14okt2007 voor de NH gemeente in
Gasselte. Jeremia 1: de amandeltak en Lucas 4:14-30 Link
jcvaessen
of
Preek
van
Nel
van Cuijk over Jeremia 1 en Lucas 4 zonder datum of plaats ‘Woorden
van genade vloeien uit zijn mond’
Link
Preken_bij_het_Lucas_evangelie
Op
You Tube: The
Call of Jeremiah een
bekend lied over de roeping van Jeremia hier opgedragen en tekstueel
aangepast voor een gevallen Amerikaans soldaat: LCPL Jeremiah Savage,
marinier, held, zoon. 10Oct82-12Mei04. 2/4 Weapons 81st Platoon (3m24
) Link
youtube
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 71, in het Latijn heet de psalm
In te,
Domine, speravi.
Mooi
vind ik r3 Wees de rots waarop ik kan wonen, waar ik altijd heen
kan gaan. U hebt mijn redding bevolen, mijn rots en mijn burcht, dat
bent u.
In
psalm 62 staan vergelijkbare zinnen: 2
Alleen
bij God vindt mijn ziel haar rust, van hem komt mijn redding. 3 Hij
alleen is mijn rots en mijn redding, mijn burcht, nooit zal ik
wankelen. Het
beroemdste Reformatie (strijd)lied van Luther "Een
vaste burcht is onze God" of "Ein feste Burcht is unser
Gott" is
gebaseerd op psalm 46:8 8
De HEER van de hemelse machten is met ons, onze burcht is de God
van Jakob. (sela)
Ook
in deze psalm word de moederschoot genoemd: r6 al in de
moederschoot was u het die mij droeg, u wil ik altijd loven.
Over
het (alleen) zingen van psalmen tijdens de kerkdienst sinds
Augustinus Link
hervormdnijkerk/waarom-zingen-we-in-de-eredienst-vrijwel-uitsluitend-psalmen
Kunst
tip: Psalm
39
in the Great Canterbury Psalter, een (Anglo-Catalan Psalter) uit de
13e of 14e eeuw. Nu in de Bibliothèque Nationale de France,
Paris, Frankrijk. Folio 124r. Op de site van de facsimile maker
Moleiro met een zeer uitgebreide toelichting op
Moleiro/thegreatcanterburypsalter
gekozen vanwege r3 “de
psalmist, met boekrol en boek staat op een platte steen (sprekend tot
3 mannen)
Link
Moleiro
jpg
PSALM
71:1-6 (9)
1
Bij u, HEER, schuil ik,
maak
mij nooit te schande,
2
red en bevrijd mij, doe mij recht,
hoor
mij en kom mij te hulp.
3
Wees de rots waarop ik kan wonen,
waar
ik altijd heen kan gaan.
U
hebt mijn redding bevolen,
mijn
rots en mijn burcht, dat bent u.
4
Mijn God, bevrijd mij uit de hand van schurken,
uit
de greep van wrede onderdrukkers.
5
U bent mijn enige hoop,
HEER,
mijn God,
van
jongs af vertrouw ik op u.
6
Al vanaf mijn geboorte steun ik op u,
al
in de moederschoot was u het die mij droeg,
u
wil ik altijd loven.
7
Voor velen ben ik een teken,
u
bent mijn veilige schuilplaats.
8
Heel de dag is mijn mond
vervuld
van uw lof en uw luister.
9
Verstoot mij niet nu ik oud word,
verlaat
mij niet nu mijn kracht bezwijkt.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Liever
live?
RK
Parochie van St Vitus en St Willebrord, Emmastraat 7, Hilversum.
Tijd:
11 uur, pastoor Jaakke en zang door het Parochieel koor Voce Laetare.
Hoogmis:
Een ballade bij het evangelie (GvL 430), Kyrie (Mis in G, A.
Caldara), Gloria (Mis in G, A. Caldara) Psalm 71, Alleluia gelukkig
die het woord hoort en het beleeft (GvL 270b), Credo III, Psalm 69
(voorbede), De lofzang van Simeon (GvL 157), Sanctus (Mis in G, A.
Caldara), Benedictus (Mis in G, A. Caldara), Heer Jezus, wij
verkondigen (GvL 306), Pater noster (GvL 820), Agnus Dei (Mis in G.
A. Caldara), Ave Maria (César Franck), God wil een tempel
bouwen (GvL 447)
Link
Vitus
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Ds. Theo de Zwart Geestelijk Verzorger voor het Rijnstate
Ziekenhuis
Arnhem op 6jan2011 Heer bij u schuil ik, over psalm 71. Link
zendtijdvoorkerken
Op
You Tube:
Josquin
Desprez (1450- 1521) Franstalig Vlaams hofmusicus, zanger en
pedagoog. ''De'' Renaissence componist volgens zijn pagina op
Wikipedia. Hij schreef Motets & Chansons, 4 chansons ook op psalm
71 In
te, Domine, speravi. Hier uitgevoerd door Paul
Hillier en zijn The Hilliard Ensemble van hun CD. (2m15)
Link
youtube
Eerste
brief van Paulus aan de Korintiërs
De
eerste brief van Paulus aan de Korintiërs
is het 7e
boek
van het Nieuwe Testament. We lezen verder waar we vorige week waren
gebleven toen het ging
over het lichaam naar aanleiding van de gaven van de Geest op
20jan13. Nu
gaat het weer over de taken naar aanleiding van de gaven en speciaal
van apostelen, profeten en leraren. De laatste zin is en mooie
cliffhanger
die ik alvast verraad: de weg van de liefde.
Meer
over the body of Christ in het Engels: Gotquestions/body-of-Christ
Kunst
tip:
ekklesiaproject/a-nose-hair-in-the-body-of-christ
koos deze afbeelding bij de Korinthiërs
tekst voor epifanie, het is een uniek schilderij uit 1590 en een
portret van de Habsburgse Rudolf III door de Italiaanse Guiseppe
Arcimboldo (1527–1593). Het heet Vertumnus Latijn, naar de
Etruskische God van de seizoenen. Nu in het Skokloster
Castle, Zweden.
Link
Wikimedia/Arcimboldovertemnus
1
Korintiërs
12:27-31
Het
lichaam van Christus
27
Welnu, u bent het lichaam van Christus en ieder van u maakt daar deel
van uit. 28 God heeft in de gemeente aan allerlei mensen een plaats
gegeven: ten eerste aan apostelen, ten tweede aan profeten en ten
derde aan leraren. Dan is er het vermogen om wonderen te verrichten,
de gave om te genezen en het vermogen om bijstand te verlenen,
leiding te geven of in klanktaal te spreken. 29 Is iedereen soms een
apostel? Of een profeet? Is iedereen een leraar? Kan iedereen
wonderen verrichten? 30 Of kan iedereen genezen? Kan iedereen in
klanktaal spreken en kan iedereen die uitleggen?
31 Richt u op de hoogste gaven. Maar eerst wijs ik u een weg die nog voortreffelijker is.
31 Richt u op de hoogste gaven. Maar eerst wijs ik u een weg die nog voortreffelijker is.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Jan
Sikkema uit Niekerk op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
1 Korintiërs is het 7e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Opstandingskerk,
Rembrandtlaan 92, Voorburg. Tijd:
10uur, voorganger ds. A. Sterrenburg en mw. D. van der Velden de
nieuwe geestelijk verzorger van de huizen Rustoord en Het Anker.
Mevr D
van der Velden heeft als tekst voor de prediking 1 Korintiërs
12:26-27 gekozen. Wij zien uit naar een, met name voor Dineke zelf
als voor de bewoners van de huizen voor zover zij er bij kunnen zijn,
blijde dienst. Voor deze dienst zullen ook mensen speciaal worden
uitgenodigd. Na de dienst is er gelegenheid mw. Van der Velden de
hand te drukken. Link
oudekerkvoorburg
NB de Opstandingskerk is een wijkgemeente.
Puntsgewijze
toelichting van
Jaap Fijnvandraat over de Gaven van de Heilige Geest op zijn blog
over Link
jaapfijnvandraat
Op
You Tube:
Filmpje over de gaven van de Geest en het Lichaam door Terry Vogelaar
voor een kinderkerkdienst 4Real (1m56). Link
youtube
LUCAS
Lucas
is het 3e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. We lezen verder na vorige week. Dit verhaal
komt ook voor bij Mattheus 13:53-58 en Marcus 6:1-6.
Chronologisch
lijkt het niet helemaal te kloppen in Lucas 4:21-32. Jezus verwijst
in r23 naar gebeurtenissen in Kafernaüm
die pas in Lucas 4:31 lijken te gebeuren. Hij ging naar Kafernaüm
een plaats in Galilea. Jezus
drijft daar een duivel uit bij een geesteszieke man door de duivel te
bevelen weg te gaan.
Kunst
tip: Op
flickr (waar allerlei mappen met afbeeldingen van Middeleeuwse
Bijbels staan) hier met uitgebreide toelichting van het Walters
Museum. Bijbel uit de Abdij van St. Peters in Reichenau, uit de
Luitharse school of Reichenau. De
tekst is geschreven in Karolingsche
minusculen, een uitmuntend voorbeeld van Ottoonse boek verluchting.
Hier Lucas Met zoom optie flickr
Link
flickr2
Lucas
4:21-30 (32)
(20
Hij/Jezus rolde de boekrol op, gaf hem terug aan de dienaar en ging
weer zitten; de ogen van alle aanwezigen in de synagoge waren op hem
gericht.)
21
Hij/Jezus zei tegen hen: ‘Vandaag hebben jullie deze schrift
tekst in vervulling horen gaan.’ 22 Allen betuigden hem hun
bijval en verwonderden zich over de genade rijke woorden die uit zijn
mond vloeiden, en ze zeiden: ‘Dat is toch de zoon van Jozef?’
23 En hij zei tegen hen: ‘Ongetwijfeld zullen jullie me dit
gezegde voorhouden: Geneesheer, genees uzelf. Doe alles waarvan wij
gehoord hebben dat het in Kafarnaüm gebeurd is, ook hier in uw
vaderstad.’ 24 Hij vervolgde: ‘Luister, ik zeg jullie dat
geen enkele profeet welkom is in zijn vaderstad. 25 Maar ik zeg het
jullie zoals het is: in de tijd van Elia, toen de hemel drie jaar en
zes maanden lang gesloten bleef en er in het land een grote
hongersnood uitbrak, waren er veel weduwen in Israël. 26 Toch
werd Elia niet naar een van hen gezonden, maar naar een weduwe in
Sarepta bij Sidon. 27 En in de tijd van de profeet Elisa waren er
veel mensen in Israël die leden aan huidvraat, maar niemand van
hen werd gereinigd, behalve de Syriër
Naäman.’ 28 Toen de aanwezigen in de synagoge dit hoorden,
ontstaken ze in grote woede. 29 Ze sprongen op en dreven hem de stad
uit, naar de rand van de berg waarop hun stad gebouwd was, om hem in
de afgrond te storten. 30 Maar hij liep midden tussen hen door en
vertrok.
(Optreden
van Jezus in Kafarnaüm31
Hij ging naar Kafarnaüm, een stad in Galilea, waar hij de
inwoners steeds op sabbat onderwees. 32 Ze waren diep onder de indruk
van zijn onderricht, want hij sprak met gezag.)
Liever
luisteren?
Rob
Wolthuis uit Tilburg op voorleesbijbel1
en voorleesbijbel2
Of ga naar downloadbijbel.
Lucas is het 3e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Pastoor
van Arskerk, Lienaertstraat 138, Geleen Zat.
Om 17.30 uur Volkszang, Gedachtenisdienst
Harry Reitz en Ria Ariëns-Crombag. Jeremia
1: 4-5 + 17-19; Lucas 4: 21-30 God gaf Jeremia kracht: “Ik
maak heden van u een versterkte stad”.
Bij Lucas horen wij: “In
eigen stad wordt een profeet niet geëerd”.
God geeft de kracht die de geroepen mens nodig heeft. Diaken Hans van
Druten Link vanarsparochiegeleen
Of kijk
op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Jurgen van den Herik voor de Protestantse gemeente in Drachten,
de Arke op 24jan2012 over Waar
doet Jezus het voor?
(En waarom leest hij een punt in Jesaja?) Lucas 4:14-40 Link jurgenvandenherik
Op
You Tube:
In het Engels, in deel 2 op 1uur44minuten Jesaja lezing en daarna de
woede. Uit Jesus of Nazareth, de film miniserie uit 1977 met Robert
Powel als Jezus, hele film3u27m) Link
youtube1
en youtube2
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze Vader' Het gebed dat Jezus
heeft geleerd. Deze keer het traditionele gebedje voor de bescherming
van baby's en kleine kinderen naar Jeremia, Jezus en de psalmist die
al in de moederschoot waren uitverkoren.
Ik
ga slapen, Ik ben moe.
Doe
mijn beide oogjes toe.
Here
houdt ook deze nacht
over
mij getrouw de wacht.
NB
Ik zocht ene gebed voor ongeboren baby's maar kwam allemaal
verschrikkingen tegen over het voorkomen van abortus. Wie
kent een mooi gebed kent voor de bescherming van ongeboren kinderen?
VOLGENDE
WEEK
10
februari 2013, 5e zondag van de van Epifanie
Jesaja
6:1-8
Psalm
138
(1
Korintiërs 15:1-11)
Lucas
5:1-11
Gezang
163
Voor
13 februari Aswoensdag, de dag waarop Katholieken een askruisje halen
en het begin van de Vasten of 40dagentijd, is een apart leesrooster.
Amos
5:6-15
Psalm
51
2
Korintiërs 5:20-6,10
Psalm
103:8-12
Mattheus
6:1-6.16-21
Tussentijds
145
17
februar1 2013, 1e zondag van de 40 dagentijd
Deuteronomium
5:6-21
Psalm
81
Romeinen
10:8-13
Lucas
4:1-13
Tussentijds
147